You're invited - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu You're invited - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu

You're invited

Door: Vreetzak Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 November 2012 | Ghana, Tamale


Bananengebakje, bruin brood, broodje gezond, bolognesechips, hagelslag, (pinda)kaas.... Hmmmm... Dat moet ik allemaal missen! Gelukkig hoef ik de kou niet te missen; het is hier echt bloedheet; dry season komt er echt aan nu. Ik weet nu 100 % zeker dat je echt uit elke porie kan zweten. En 't heeft al niet meer geregend voor 3 weken ofzo... Maar niets te klagen hoor ;)!

You're invited!
Hier in Ghana zeggen ze bij elk stukje eten wat ze hebben "you're invited". Zelfs bij kleine kruimeltjes eten. Ze nodigen je daarmee letterlijk uit om mee te eten (uiteraard met je rechterhand). Ook ik probeer 't af en toe te doen, maar meestal heb ik al 't eten al opgegeten voordat ik er bij nadenk om ze ook te 'inviten'.
Gelukkig kan je hier wel heel veel en lekker eten op straat kopen. Had van te voren niet verwacht dat er evengoed zoveel variatie zou zijn! Ik probeer zo'n beetje van alles uit; soms met succes, soms ook niet.
Aantal dingen die goed bij me scoren: red oranges, ananas (helaas is 't mango-seizoen al 2 maanden voorbij...), watermeloen, geimporteerde appels (dus ook ietsje duurder), popo (soort meloen ofzo?!), gefrituurde stukjes cowcheese, fried yam, fried plantain (superlekker!!), bofroot - is gewoon een ordinaire oliebol-, porridge (doet me aan bloempap denken), ricewater en go on and on and on... Ze frituren hier echt heel veel en heb zelfs gefrituurde tilapia en salmon gegeten. Moet toegeven dat ik 't echt lekker vind! Ben ook nog niet ziek geworden van 't eten, dus dat komt goed uit :). Het brood wat ze hebben is ook goed te vreten; sugarbread, teabread of butterbread. Gebakken ei met het teabread meegebakken en als drinken Milo bevalt me erg goed!
De enige kaas die ik eet is heel soms 'la vache qui rit' of dus de gefrituurde cowcheese. In de winkel kan je ook nutella kopen, maar voor 15 Cedis voor een pot doe ik dat lekker niet. Kan dat genoeg eten als ik weer thuis ben.
Uiteraard zijn er ook een aantal dingen die ik echt niet te eten vind of die me minder goed bevallen. Heb Kola-nuts geprobeerd en verwachte dat 't een groot uitgevallen rozijn was. Was 't een knoerthard, vies stuk nootachtig iets. Bah! 's Avonds krijg ik meestal rice met stew voor m'n neus en soms echte Ghanese maaltijden zoals fufu, Tuo Zaafi of ricebals met groudnutsoup. Sala, m'n hostmother, DENKT namelijk dat ik vooral dat laatste erg lekker vind...
Als groente kan je op zich wel veel krijgen, maar ze hebben ook veel voor mij onbekende groenten zoals bra en okru. Geen idee wat 't is, maar 't is eetbaar. Ze gebruiken wel echt heel veel olie met 't koken, dus gezond is 't niet echt.
Dus voor degene die dachten dat ik af zou vallen; no way :).
Het is in ieder geval wel handig dat je echt alles qua eten langs de weg kan kopen. Of uit de raampjes van een trotro als je onderweg bent. Blijft leuk om te doen! En je kan gewoon per bedrag kopen en krijgt dat in een typerend zwart zakje mee (die verspreid liggen over heel Ghana).
De supermarkten verkopen namelijk geen groente en fruit, maar meer de verpakte dingen zoals creamcrackers ofzo. Ook hier hebben ze een Melcom (de winkel die in Accra is ingestort...) waar ik wel eens kom. Een groot uitgevallen supermarkt waar je ook koelkasten enzo kan kopen, begeleid door keiharde muziek in de winkel. En zelfs hier hebben ze al kerstversiering! Had dat dus echt niet verwacht.

Yumba goes on!
Op Yumba heb ik 't nog steeds fantastisch! Elke dag fiets ik met plezier naar m'n werk. En elke dag zeggen dezelfde 50 kids die ik onderweg tegenkom: He-llo Si-li-min-ga, how-are-you, bye-bye. Volgens mij is dat letterlijk 't eerste zinnetje Engels wat ze leren, zonder te weten wat 't betekent. Als ik namelijk wat terugroep, krijg ik geen antwoord. Heb er wel veel lol om, omdat ik 't af en toe echt irritant vind en daarom op soms een aparte manier iets terugzeg ;). Ik kijk ook niet meer op van elke motor die me inhaalt, langzamer gaat rijden en een aantal keer omkijkt. Als ze vragen waar ik naar toe ga zeg ik met een grijns "Accra" of een andere verre plaats. Lol met Laura!
Terug op Yumba! Ik merk nu dat ik 'm begin te knijpen; m'n tijd zit er bijna op en ik wil nog zoveel met ze doen! Heb voor Fati 2 balanceboarden laten maken, zodat ze thuis kan oefenen als ik wegben. Ik weet namelijk niet zeker of zij dan nog naar school komt. Een ding weet ik wel zeker; op school zal ze niet geoefend worden. Haar ouders waarderen het echt heel erg wat ik voor haar doe en zien (gelukkig!) ook de vooruitgang die ze maakt.
Ook de docenten blijven zeggen hoe blij ze met me zijn, dat ik zoiets totaal anders doe dan alle andere die hier zijn geweest en dat ze ook het verschil zien (of willen zien??) bij de kids!
Heb gister weer wat spelletjes gedaan, een soort sportdag. Veel lol gehad met waterballonnen (oeps, nog meer waterverspilling...) en uiteraard was ik degene die zeiknat was. Daarna lekker gedanst op muziek van een CASSETTEBANDJE.
Ondertussen wordt er ook elektriciteit aangelegd; de bomen zijn al omgehakt, de grote palen zijn met de hand in de grond gepropt en ik ben weg als 't aangelegd wordt ;).
Heb nog maar 3 weken om te werken, alhoewel die laatste week met name alles afronden is en afscheid nemen zal zijn...

Weekenden...
De weekenden vul ik o.a. op met zwemmen, zodat ik toch een beetje m'n conditie bijhou. Het is alleen schijtirritant dat de Ghaneze (mannen uiteraard) het precies weten te presteren om elke keer in mijn baantje te zwemmen. Best knap als de rest van het zwembad nagenoeg leeg is... En er is nog geen een keer voorbij gegaan dat ze me NIET hebben gevraagd om ze te leren zwemmen. Dus mocht toevallig een zwemjuf dit lezen; sla je slag en kom naar Tamale ;)!
Vorig weekend ook nog naar een leather-factory geweest waar je kan zien hoe ze van een dierenhuid uiteindelijk een lap leer weten te maken. Interessant om te zien; het moet eerst een aantal keer 24 uur in een of ander goedje weken. Dan halen ze de resten vacht en vlees (jakkie bah) eraf en dan doen ze er vast nog wel heel veel mee, wat ik niet echt heb onthouden.
Zondags naar de Christ Embassy Church geweest met een van m'n kids van Yumba. Welgeteld 5 uur was ik aanwezig, wat voor mij toch echt te lang is. Wel leuk om mee te maken hoe ze in deze kerk alles doen; een vrij luxe kerk met beamer, zodat ik ook mee kon zingen. Weer luid gezang en gedans en ook uiteraard veel gebeden. Het klinkt respectloos, I know, maar voor mij zag 't eruit alsof ze klaarkwamen onderwijl het liedje van Scatman John zingend. Later moest ik als nieuweling achterblijven en ook ik moest in 'tongs' gaan praten/zingen/bidden. Achteraf begrijp ik dat je dat alleen kan als je de Holy Spirit in je lichaam voelt. Nu snap ik ook beter waarom het voor mij overkwam als klaarkomen op Scatman John. Voor mij was 't dus wel leerzaam, maar ook iets te lang en soms ietwat lachwekkend. Sorry mensen, maar ik respecteer het evengoed wel hoor :).

's Nachts ook nog een keer gezelschap gehad van 'iets'. Voelde 2 x iets over me heen lopen en dacht dat 't wel een spin ofzo zou zijn. No worries. Open ik 's ochtends m'n ogen....zit er een kakkerlak IN m'n klamboe! Heb 'm gelukkig weten te verjagen en de klamboe maar onder m'n matras gepropt. Was in ieder geval wel goed wakker :D.

M'n creatieve geest komt (uit verveling?) ook meer omhoog; ben af en toe lekker aan 't tekenen, stripjes maken van wat ik beleef en zelfs soms een paar gedichten die uit m'n woelige hersenen tevoorschijn springen.

Soms ook met de andere volunteers wat doen; ergens lunchen of gewoon slap ouwehoeren. Zelfs in het Engels lukt me dat ja ;). En ben nu ook meer bezig wat ik de laatste maand wil gaan doen. Het vliegt me nu op een of andere manier weer wat aan; heb nog maar 3 weken om m'n project op Yumba af te ronden en dan ga ik al reizen. Heb alleen een beetje een plan voor de eerste week en dan zie ik wel weer verder vanaf daar. Heb geen zin om echt iets te gaan plannen, ga gewoon op de bonnefooi verder. Denk ik :D.

En degene die post hebben gestuurd; Pap & Mam, Roy, Gerdje, Marco & Bianca, Landbouw, Hein & Carolien, Getrud, Paul & Jacqueline, BEDANKT! Het is echt leuk om post te mogen ontvangen:). Heb de chocoladeletter gelijk opgevreten. Hij zou uiteraard smelten als ik zou wachten tot 5 december. Goed excuus toch!

Denk dat ik nu maar m'n ananas ga opeten als lunch en hopelijk vind ik nog ergens een chop met rice-water! You're invited ;).



Liefs, vreetzak/zwemband Laura! (het is hier trouwens een teken van rijkdom als je 'fat' bent!) DUS

  • 10 November 2012 - 13:03

    Rob:

    kijk nou, je wordt nog een echte dame zo ;-). staat je goed hoor meissie, die prachtige jurk.

  • 10 November 2012 - 13:03

    Rob:

    kijk nou, je wordt nog een echte dame zo ;-). staat je goed hoor meissie, die prachtige jurk.

  • 10 November 2012 - 13:28

    Marieke:

    Mooie foto's Lau!! Goed om je op die manier te zien!! Geniet van je laatste weekjes!! Dikke kus!!

  • 10 November 2012 - 13:57

    Peter Vriend:

    Mooie foto's van je kinderen en dat ze veel vooruit gaan en nu te hopen dat ze het daar ook verder oppakken. Let je wel goed op tijdens het koken.Ik denk als je thuis komt dat er wel een afrikaanse kook work shop gegeven dient te worden. Het zag er echt niet verukkelijk uit , dan kan de smaak alleen maar meevallen. Succes de laatste weken. Ga je rechtstreeks terug of reizend door het land.

  • 10 November 2012 - 14:00

    Nanda:

    Hee Laura, leuk om al je belevenissen weer te leven. Gelukkig hou je je humor lekker vast. Veel plezier nog de laatste weekjes!
    Grtjes Nanda

  • 10 November 2012 - 14:03

    Fem:

    Hallo Laura ik heb weer genoten van je avonturen hoor en nu afbouwen he? Wat gaat dat snel om zeg nog een goede 3 weken gewenst . groetjes Fem uit Midwoud

  • 10 November 2012 - 14:59

    Esmeralda:

    Hoi Laura,

    Ook al schiet de tijd lekker op, je werk wordt wel gewaardeerd!
    Je ging heen met de intentie 'het kan alleen maar beter worden' en je hebt ze veel kunnen geven daar.
    Zij jou ook, een bult herinneringeren en prachtige verhalen, waar wij gelukkig van mee mogen genieten :-)

    Het instorten van het winkelcentrum was hier zelfs in het nieuws. Dacht al, die naam van die plaats komt me bekend voor. Jij hebt er niks mee te maken toch zeker ;-)

    Veel plezier nog je laatste Yumba-weken.

    x es



  • 10 November 2012 - 15:16

    Noordelozen Uit Harlingen:

    Hey Skoftige Laura,
    Mooi verslag en vooral het onderwerp eten spreekt ons erg aan, hihi. Nog een skoftige tijd daar en veilig weer thuiskomen!
    Dikke kus van de Noordelijke Noordelozen XXX

  • 10 November 2012 - 16:20

    Tina:

    Pfff gaat snel he, de tijd! Bijna alweer reizen, wat ook supervet klinkt trouwens!

    Hihi leuk dat gezelschap in t zwembad, maar je zwemt ze er wel uit tog ;)

    Geniet er nog ff van!

    X

  • 10 November 2012 - 16:47

    Anja:

    Hi Luis,

    Nog even en dan heb je dit mega project erop zitten. Fijn te zien dat je het naar je zin hebt. Natuurlijk met alle ups en downs. Tot later op de belgie-route 66 tour.

    Groetjes
    1 van de route 66 gangers van 2011

  • 10 November 2012 - 18:27

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Als je zo doorgaat met eten en lekker tonnetje rond word krijg je toch genoeg gewicht om ,n Harley in bedwang te houden en moet ik je naam maar veranderen in Harleyluis, wat dat BRA betreft, heeft het soms ,n beetje ,n zurige smaak want dan weet ik misschien wel wat het is, zoals je weet heeft Afrika ,n hoop woorden die ,n beetje verbasterd Hollands zijn dus vermoed ik dat BRA een afkorting is van BRAKSEL dat in Nederlands gewoon BRAAKSEL is, een klein beetje pikante saus er bij en dan smaakt het evengoed lekker, je hebt er weer mooie foto,s bij die jurk die staat je wel goed, die zwarte zakjes die je overal ziet liggen zal wel van de mannelijke bevolking zijn valt het je niet op dat ze met ,n verdacht hoog stemmetje praten, als er toch zo veel gefrituurd wordt kun je die kakkerlakken gewoon in de olie gooien dat schijnt erg lekker te zijn :) we hopen dat je je project nog goed kunt afronden, en dat er anderen zijn die het eventueel kunnen voortzetten, maar wat ons betreft zien we je zo gauw mogelijk weer in Lutjebroek al zal het weer wat tegen vallen want je wordt hier niet nat van het zweet maar eerder van de regen en dan is het ook nog zo,n 30 graden lager in temperatuur, verder weet ik niets meer te verzinnen dus ik zou zeggen van uit Lutjebroek de Groeten van.

    Harleypapa & Mama

  • 11 November 2012 - 10:50

    Mireille Van Vliet:

    Hoi Laura,
    wat een mooie jurk zeg. Leuk! Die popo (fruit) is papaya, dan weet je ook weer wat je eigenlijk eet ;-)
    Heel veel succes die laatste weken met afronden. Hou voor ogen dat je ze al heel veel hebt geholpen.

    "I wish to do something great and wonderful, but I must start by doing the little things like they are great and wonderful" -Albert Einstein

    Veel plezier met het reizen

    groetjes Mireille

  • 11 November 2012 - 12:50

    Marloes:

    Ik ga emigreren naar Ghana ! Haha

  • 11 November 2012 - 15:45

    T Nanda:

    Zie ineens een naamgenoot, ik ben die andere met een T ervoor.
    Ik miste het broodje kroket bij het begin rijtje lekkere dingen, al schijnen buitenlanders daar ook wel eens wat anders over te denken.
    Veel (werk) plezier maar weer.

  • 12 November 2012 - 10:49

    Karin:

    Jeetje wat heerlijk weer om te lezen wat je allemaal aan het doen bent.
    En denk inderdaad maar zoals Mireille ook al zegt: je hebt al zoveel stapjes vooruitgang geboekt.
    Daar mag je nu al heel trots op zijn!!!
    Ze zijn daar zo niets gewend en nu met al jou hulp al zover gekomen.
    Dan de ouders van Fati die inzien dat jij diegene bent die de afgelopen weken bij hun dochter vooruitgang heeft geboekt. Daar kun je nu al heel trots op zijn.

    Heel veel suc6 met de laatste paar weekjes op de Yumbaschool. En....geniet van elk klein suc6je wat je behaald.

    Liefs, Karin

  • 12 November 2012 - 10:51

    Ineke Noordeloos:

    Hoi Laura, we genieten erg van je reisverslagen, het zal vreemd zijn om weer in Ned. terug te zijn.
    We wensen je een goede terugreis,
    Groetjes van Gerard en Ineke

  • 12 November 2012 - 13:55

    Tamara:

    Hè lau,

    Erg leuk om je avonturen te lezen en zien!! Je bent echt goed bezig daar! Heel veel plezier nog en geniet van het reizen, je hebt het verdiend.. Dikke kus Tamara

  • 13 November 2012 - 11:00

    Noortje:

    Het klink misschien raar, maar dat lekkere eten mis ik soms echt wel! Wat leuk om je verhalen te lezen, heel herkenbaar allemaal. Succes met je laatste weekjes, het zal nog moeilijk worden met het afscheid!

  • 13 November 2012 - 12:16

    Sas S:

    Hey Lau!
    Klinkt heerlijk weer... Ik had t nooit moeten lezen dat zou ik ook niet weer worden herinnerd aan dat heerlijke eten van daar! Popo is trouwens papaya! Hebben we hier ook (niet helemaal net zo zoet enzo, maar een NL versie) Oja, plantains... bakbananen! Hmmm....
    je bent echt super bezig hoor! Succes nog eventjes en als je richting het zuiden gaat, doe ze de groeten in Drobo! O en in t zuiden heb je een supermooi groen park waar je met touwbruggen over de toppe nvan de bomen kunt lopen, nog boven de apentroepen enzo!! En aan de kust heb je supermooie stranden, waar je ook met je tentje op t strand mag slapen en dan kun je nog best wel eens toevallig door een dansclubje uitgenodigd worden om de "training" te komen bekijken! Mooie uitzichten :D :D :D
    Enjoy!!! Liefs Sas

  • 13 November 2012 - 15:30

    Nadine:

    Erg leuk om je belevenissen te lezen. Wat een ervaringen. Geniet ervan want voor je het weet zit je weer in het druilerige Nederland....
    groetjes, Nadine (van de massage)

  • 14 November 2012 - 09:22

    Gerda:

    Hoi Laura,


    wat genieten we weer van je verhalen en foto`s. En je kan het zo goed combneren, je bent met goed werk bezig, maar je maakt ook genoeg leuke en natuurlijke minder leuke dingen mee. En het schiet alweer op hoor.
    Nog veel plezier!

    groetjes Jan en Gerda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 1044
Totaal aantal bezoekers 62010

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: