Goodbye Ghana, Hallo Holland! - Reisverslag uit Venhuizen, Nederland van Laura Visser - WaarBenJij.nu Goodbye Ghana, Hallo Holland! - Reisverslag uit Venhuizen, Nederland van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Goodbye Ghana, Hallo Holland!

Door: Skoftige Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 Januari 2013 | Nederland, Venhuizen



Byebye Siliminga en Obruni, Murrie West-Fries!
Bye hot weather, hello cold and rain!
Geen lakenzak, maar een dekbed...
Geen gevecht meer met m'n klamboe-ring (oke, dat gevecht had ik al heel snel opgegeven!).
Doei Cedis, hallo Euro (de euro ziet er een stuk schoner uit..).
Dag teenslippers, hoi winterschoenen...
Bye mosqietos!!!!

De afgelopen 5 maanden 3 zakken zeeppoeder gebruikt, 4,5 Engelse boeken, 19 E-booken (tja, wat wil je als ie halverwege sneuvelt..), 3 tubes tandpasta, 26 wc-rollen :D, 38 grote biertjes (ik begin me al meer als ware alcoholist te ontplooien), 28 slaapplekken, 6 meter duct-tape (nee, dit keer niet in m'n haren gedaan!), te veel huwelijksaanzoeken, 148291740 muggebulten en 1968 killometers op de motor. Geen kukelende haaien meer (serieus elke dag gehoort!) In 5 maanden tijd maar 3 x door m'n wekker wakker geworden en 't langste uitslapen was tot 8.15!!

3 auto's, 6 taxies, 7 trotro's, 1 bus en 2 vliegtuigen verder en dan ben je vanuit Accra ineens weer in het koude Nederland! (oke, het valt misschien wel mee, maar ik heb 't toch ietsjes koud hoor!).
Toch nog maar even m'n laatste verhaal op m'n webblog zetten en de laatste foto's.

Accra
De laatste dagen heb ik dus in Accra doorgebracht. Accra is echt zo enorm druk met verkeer, heel veel mensen van overal en nergens vandaan. Veel luxe winkels en zelfs een supermarkt zoals we ze hier kennen. Ik keek m'n ogen uit! Ook denken steeds meer mensen dat ik uit de UK kom als ze me horen praten (vind ik echt knap met m'n boeren-Engels), maar een ander herkende aan m'n neus weer dat ik Nederlands was. Dank u... Uitgelegd dat Holland hetzelfde als The Netherlands is en Dutchland...tja, dat is inderdaad Nederland ja:D.
De 1e nacht nog in een dorm in 'n guesthouse geslapen en lastig gevallen door de irritante Ghanezen van de cultural market daar. Blijft overal 't zelfde he ;). En daarna naar Mabrouk, m'n hostbrother, gegaan om de laatste paar dagen mee door te brengen. Hij woont alleen in de outskirts van Accra, wat betekent dat je nog ruim een uur met de trotro moet reizen om ergens heen te komen. Wel een supermooi huis, een eigen slaapkamer met 2-persoons bed en een eigen badkamer met bad. Bad uiteraard niet gebruikt en 't kleine stroompje water maakte me gelukkig evengoed nog schoon. Lang leve de (laatste) bucket-shower!
's Avonds met Mabrouk ergens wat wezen eten waar ze allemaal aan de waterpijp zaten met appel-smaak of 'grape'-smaak (nee, geen drugs!) en lekker genoten van de avond.
Nog de cultural market en de Makola Market over geweest. Dacht dat ik de drukte wel een beetje gewend was, maar blijkbaar toch niet. Jeetje, wat druk joh! En dan probeerde ik m'n hostbrother te volgen terwijl 't al zwart ziet van de mensen... Nice! De laatste soueveniers en wat dingetjes gehaalt op de markt en lekker rondgelopen en weer terug met de overvolle trotro...

Nieuwjaar!
Had niet te veel verwachtingen van nieuwjaar, maar dit sloeg echt alles...Accra is echt een aanrader ;)!!! Ik had uiteindelijk besloten om nieuwjaar met m'n hostbrother te vieren; we zouden van 'spot' naar 'spot' gaan vanaf een uur of 20.00. Maar Meneer Mabrouk ging om kwart voor 7 bidden (helemaal niets mis mee, ik respecteer de Moslimcultuur juist) en ging daarna even slapen. Meneer Mabrouk werd om 22.30 wakker en was daarna te moe om nog iets te doen. En ik had mezelf voor 't eerst opgedoft in 5 maanden, m'n mooiste (lees: schoonste) kleren aan en al lang al klaar voor vertrek om een spectaculair oud&nieuw te vieren. Meneer Mabrouk ging weer naar z'n kamer en Mevrouw Chagrijnige Laura heeft haar film afgekeken en is pissig naar bed gegaan om 23.45. Gelukkig nieuwjaar!
Dus jep, het ging m'n verwachtingen absoluut te boven ;).

Maar de volgende dag lekker naar 't strand gegaan en dat had heel Ghana waarschijnlijk bedacht. Wat een drukte! 't Zag weer zwart van de mensen ;). Dus ik heb wel een heerlijk warme nieuwjaarsduik gedaan en maar een biertje om het nieuwe jaar in te luiden. Opvallend dat ze hier niet iedereen de volgende dag een gelukkig nieuwjaar wensen, maar gewoon normaal doen. Heerlijk om niet iedereen te hoeven zoenen ;).
's Avonds nog lekker bij een afhaal-rijst-dinges rijst gehaald. Zag er net zo uit als de Mc Donalds, alleen dan voor rijst. Grappig! Ze hebben trouwens in Ghana geen eens Mc Donalds, alleen Kentucky Fried Chicken.

Back to Holland!
De laatste dag dus voor de verandering m'n backpack weer uit- en ingepakt; de laatste troep gewassen en bekeken wat ik nog wel mee wilde nemen naar Nederland. Voor de laatste keer Red Red, mango en een ananas gegeten en een Malta gedronken. Op het vliegveld serieus m'n laatste huwelijksaanzoek gehad die ik op mijn manier beleefd heb afgewimpeld.
De vlucht naar Istanbul ging goed; ik had geen mensen naast me dus ik kon vrij comfortabel liggen en proberen om 1 uurtje slaap te krijgen. Een korte overstap op Istanbul, waar iedereen tegelijk door de transit wilde.. "Come on...you are coming from Ghana, take it easy!!!" Welcome back in Europe!
En dan land je ineens weer op Schiphol! Gelukkig kwamen m'n tassen al snel en werd ik warm onthaald door m'n geliefde mensen en m'n warme winterjas!

En nu terug in Nederland; m'n auto opgehaald (remschijven spontaan versleten en nieuwe accu nodig...), troep in huis gesmeten, koolraap gegeten en weer terug in 't normale leven! M'n huis versierd met slingers en een welkomstmand, een lunch en een borrel met vrienden en vriendinnen; fijn om zo terug te komen en enthousiast door iedereen te worden onthaald!

Nu proberen om m'n gevaarlijke rijgedrag af te leren. de verkeersregels aan te leren en m'n gordel weer om te doen... 1 voordeel van 't rijden op die motor in Ghana; toen ik terugkwam uit Amerika voelde m'n eigen Kawasaki als een brommertje door de Fatboy waar ik op reed. Maar aangezien ik nu op een Apsonic 125 CC heb gereden, zal m'n Kawasaki als een Harley aanvoelen! Heerlijk!

Iedereen superbedankt voor de lieve, lollige en leuke reacties, de sponsoring, de kaartjes en voor de steun gedurende de afgelopen 5 maanden!

Er zullen geen verhalen meer op m'n webblog komen, maar m'n project blijft wel doorlopen en 't overige sponsorgeld zal aan de Yumba-School en 'mijn' project goed besteedt worden.
Als je contact wil houden, kan je me mailen via (skoftige_laura@hotmail.com), vooral voor degene die ik niet persoonlijk ken, maar die wel mijn verhalen hebben gelezen.

Thanks for everything!!!

Liefs,
Laura!

  • 05 Januari 2013 - 14:37

    Marloes:

    Ohhh die laatste foto! Vond het fijn je ff gesproken te hebben vanmorgen :-) Tot morgen (met de auto !)

  • 05 Januari 2013 - 17:39

    Karin:

    Welkom terug in Nederland!!!

    Fijn te lezen dat je weer veilig bent geland. Een hoop ervaringen rijker en een project om voort te zetten.
    Je mag jezelf een grote schouderklop geven voor alles wat je hebt gedaan de afgelopen maanden voor de speciale kinderen in Ghana.

    Tot binnenkort op Noorderhaven!!

    Liefs, Karin

  • 05 Januari 2013 - 20:41

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Noh ,t was toch wel lekker dat we oos moidje weer zagge al moste we wel effe wenne an die negerinnekleur, maar we ware bloid dat we dat bloie houfd van jou weer zagge ,t zag er wel ,n beetje verboefd uit maar wat je wil nei zo,n lange rois houpelek bloif je verloupig hier maar dat zel ,t wel want je moette nouw eerst wat geld verdiene, we houpe dat je je draai weer gouw te pakke hewwe en dat we je nouw weer ,n heleboel keer zien in Lujebroek.

    Ge groeotte van Harleypapa & Mama

  • 05 Januari 2013 - 20:42

    Harleypapa:

    Dat leste moet de groette weze

  • 06 Januari 2013 - 09:03

    Sas S:

    Welcome back!! Tot vanmiddag gaan we er een borrel op doen!! heerlijk weer!!

    Groetjess

  • 06 Januari 2013 - 11:04

    Marieke:

    Welkom thuis!!

    Tot snel!

    x

  • 06 Januari 2013 - 11:15

    Fem:

    Hallo Laura Welkom thuis hoor in ons koude west friesland Ik heb onnoemelijk genoten van je verhaklen en foto's en wil je daarvoor bedanken Ik wens je alle goeds voor het nieuwe jaar en de dingen die je gaat doen Misschien tot een volgende reis? waarschuw je me dan? Ga ik zeker weer volgen hoor Weet je dat Ghana nog op tv was op net 5 volgens mij donderdag avond groetjes Fem uit Midwoud

  • 08 Januari 2013 - 10:26

    Paula:

    Welkom terug!
    Leuk om al je grappige verhalen gevolgd te hebben. Klinkt al een geslaagde reis ( behalve oud en nieuw dan) en gelukkig dat je niet getrouwd bent met een Ghanees! Houd het maar lekker bij een nuchtere Hollander (NS medewerker??)
    Nu weer back to reality, ik hoop dat je snel kunt wennen en weer in je ritme zit!

  • 08 Januari 2013 - 17:47

    Esmeralda:

    Hey Laura,

    Gelukkig nieuwjaar en welkom terug in Nederland!! Went hier ook vast weer snel.
    Super wat je daar gedaan hebt en wat bijzonder om daar op terug te kunnen kijken. Ik ben blij dat je weer terug bent. Is toch een stuk gezelliger onderweg! Maarre, gevaarlijk rijgedrag.....zal ik voorlopig maar even rijden dan ;-)
    See you

    x es

  • 09 Januari 2013 - 12:28

    Noortje:

    Toen ik (2 jaar geleden) in Ghana was, stond er uitgbereid in de krant van Tamale dat er in Accra een Mac Donalds zou komen. Groot nieuws, maar hoe Ghanees blijkt nu dus dat deze er nog niet is.... jammer!

  • 09 Januari 2013 - 21:06

    Margriet:

    Hey Laura,

    Ben blij dat je weer heelhuids terug bent. En dat je niet in Ghana bent gebleven en dat je die huwelijksaanzoeken af hebt geslagen.
    En ik ben erg benieuwd naar je verdere verhalen! En hoe bruin je nu bent! Hopelijk vind je je draai snel weer hier in dit koude landje.
    Jouw herinneringen zullen voor een deel leuk zijn aan om aan terug te denken en voor een deel niet. Maar de ervaringen van Ghana en van het op reis zijn zullen je bij blijven. Tot gauw ziens en groetjes,

    Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Venhuizen

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 3250
Totaal aantal bezoekers 62008

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: