Hakuna Matata: 100 % genieten! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu Hakuna Matata: 100 % genieten! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata: 100 % genieten!

Door: Globetrottertje!

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 December 2012 | Ghana, Kumasi


Tjuh... dan zit ik ineens in Kumasi m'n webblog bij te houden i.p.v. in Tamale! Heb een pittig druk weekje gehad en goed gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Om hier uiteindelijk te komen via een aantal tussenstops heb ik 1 normale auto gebruikt, 1 bus, 10 taxi's (en daarnaast nog 8 taxi's om ergens heen te gaan in de stad!) en 6 trotro's! Moet zeggen dat het 'openbaar vervoer' hier vrij gemakkelijk is. Oke, ik ben nog niet weg uit Kumasi, dat wordt volgens mij weer een ander verhaal.. ;).
Overal rijden ze trouwens hetzelfde; alsof ze midden in een computerspelletje zitten! Opvallend weinig motors in Techiman (met name kleine Daewoo's als taxi) en Kumasi (alleen maar trotro's en taxi's).

Buoyem
Vorige week vrijdagavond dus afscheid genomen van m'n hostfamiliy en Olivia en Beata. Alles in m'n backpack gepropt en 1 backpack op 't office achtergelaten. Om 3.30 's ochtends bracht Baba me naar 't busstation. Best benieuwd waar ik terecht zou komen, aangezien ik ietwat een plan had, maar helemaal niets geboekt of geregeld had.
Met de Metro Mass veilig aangekomen in Techiman en vandaar gelijk met de trotro naar Buoyem gegaan, waar ruimte vrij was in 't Guesthouse. Daar de chief ontmoet en er werd een gids voor me geregeld, zodat ik de omgeving kon verkennen. Een jochie van 14 leidde me langs de African Rock, waar ik per ongeluk op ging staan. Had een ietwat grotere ROTS verwacht. Daarna in sneltreinvaart naar de Amyinansua en Ohemaa Falls. Kleine watervallen waar ik ook in kon 'douchen' als ik wilde. Alleen maar m'n voeten gewassen en uiteraard daarna keihard onderuit gaan en onder de modder zitten ;).
Een supermooie omgeving; veel meer groen, heuvels en een totaal andere natuur dan Northern Ghana. Een rustige omgeving, heerlijk om bij te kunnen komen (van wat?!).
M'n jonge gids verwachtte ook nog een fooi van me voor de geweldige informatie die hij me niet gegeven heeft.
's Middags toevallig in een bruiloft beland in het dorp waarbij ik ook werd meegesleurd. Mocht gaan zitten en toekijken. Leuk om te zien hoe ze het hier vieren; ze dansen en het publiek geeft daar geld voor, er worden flessen wijn en champagne voor geld verloot, ballonnen worden voor geld lekgeprikt. Dus alles staat naar mijn idee voor het verzamelen van geld voor waarschijnlijk het betalen van de bruiloft. Ondertussen blèrde de ceremoniemeester hoeveel iedereen gaf door de keiharde muziek heen. En de 'getuige' veegde elke keer netjes de kleren van het bruidspaar af.
Tja, zo kan je ook een bruiloft geven ;).

Tano Sacred Grove
De volgende dag vroeg vertrokken met de taxi richting Techiman, om naar Tanoboase te gaan. Toen ik daar aankwam bleek er geen guesthouse meer te bestaan, maar de gids van de tour bood me zijn bed aan. Akkoord!
Een supermooie tocht (met veel meer informatie over de history) gedaan door het woud en door mooie rotsformaties. Hij liet de Sacred Grove zien, de shrine, de Watching Rock (net als in de Lion King!), de 'keuken' en vertelde daarbij het verhaal van een man en een vrouw :D. Ondertussen hoorde ik overal om me heen het geluid van vleermuizen die dan ook met honderden tegelijk overvlogen van boom naar boom (of grot naar grot?).
In Tanoboase ook nog een rondleiding gekregen langs vrienden en familie van de guide. Dit dorp staat bekend als grootste 'tomato-canning-factory'; er kwamen dan ook ladingen tomaten aan!
Hier zowaar voor het eerst sinds zo'n beetje 6 weken weer regen gehad! Heerlijk :).
Met een vriend van hem zijn we ook nog naar Techiman gegaan om wat af te leveren en daarbij waren we in optocht van de NDC-campagne terechtgekomen; één bonk herrie en mensen die denken te weten wat NDC voor ze kan doen. Er liep zelfs een geit tussen met een 'trui' van NDC aan (en daarna zeker opeten?!).

Bui National Park
Tanoboase ook weer vroeg achter me gelaten om eerst via Techiman, naar Wenchi te gaan en vervolgens naar Bui Camp (snappie?!). Vlak na Wenchi moest de driver z'n license nog laten zien aan politie of wat dan ook. Die keek snel in z'n papieren, pakte het geld eruit, en jahoor, hij mocht verder rijden. Zo werkt dat dus, corrupte politie?!!
Na een vrij hobbelige, stoffige en gevaarlijke rit aangekomen in Bui Camp en m'n tassen in 't volgende guesthouse gepleurd (inclusief vleermuizen!). Het Bui Camp bestaat voornamelijk uit mensen die te maken hebben met het Bui National Park. Helaas wordt dit park 'bedreigd' door de Chinezen die al jaren een grote dam aan het bouwen zijn. Daardoor was er eigenlijk bar weinig te doen, behalve een wandeltocht naar het meer waar de guide me wat visjes liet zien. Zeer interessant... Wat rondgelopen en wel de voetstappen van een hippo gezien, maar ze laten zich zo goed als nooit meer zien.
's Avonds de sunset-walk gedaan en een mooie zonsondergang gezien. Voor m'n gevoel in de middle of nowhere. Heerlijk die rust!
Al met al had ik iets meer verwacht hiervan, maar ja, ik kan niet alles hebben...

Op naar Sunyani, Lake Bosumtwi en Kumasi!
M'n volgende stop was Sunyani. In eerste instantie zou ik 't doen als tussenstop voor naar Kumasi, maar een tante van m'n Hostmother Sala woont daar en ik mocht bij haar slapen. Daar 2 nachten gebleven en opgetrokken met haar familie en vrienden. Leuk om op deze manier ook het Ghaneze leven hier te verkennen, maar ontzettend vermoeiend om aan 30 mensen 10.000 x je verhaal te moeten vertellen. Ik snap het begrip 'extended family' nu erg goed! Ze maakte zich ook zorgen om me, omdat het wel gevaarlijk kon zijn met de trotro's en taxi's. Wie weet stapt er een man bij me in de taxi die een dief is en me wil vermoorden... Ik kijk wel uit!
Dankzij haar (over)bezorgheid had ik wel een 'friend' die me in Kumasi zou helpen om weer verder te gaan! Daar was ik achteraf blij mee, want 't was echt zo laaiend druk! Ik wilde namelijk de elections vermijden en had onverwachts besloten om eerst naar Lake Bosumtwi te gaan. Hij heeft me daar helemaal heen gebracht (anders was ik volgens mij bij 't IJsselmeer beland!).
Even ter info: het meer is vroeger ontstaan door een meteoriet! Lake Bosumtwi is echt een geweldigmooie en relaxte omgeving; de hemel op aarde! Totale rust, veel palmbomen, groen, lizzards en een mooi uitzicht over de 'bergen' en het meer. Geslapen in een dorm en de keus uit 10 bedden, luxe!
Daar Dodo en Zvanko, een echtpaar uit Schotland, ontmoet en wat mee rondgewandeld. Lekker bij 't meer gerelaxed en weinig uitgevoerd.
In de kleine dorpjes er omheen waren veel kinderen die geld of pennen 'eisten'. Zeer opdringerig; best wel jammer als je in zo'n mooie omgeving bent, verwacht je daar eigenlijk niet...
En vanmorgen na 't ontbijt met hun naar Kumasi gegaan. Zij moesten bij 't busstation zijn en laat ik nou toevallig een goedkoop guesthouse daar hebben gevonden. Zonder water...

Maar de laatste week ben ik al gewend aan allerlei soorten en maten wc's, douches en wat al niet meer. Het is elke keer wel weer een gevecht met het muskietennet om die klote-ring weer in elkaar gevouwen te krijgen. Hoezo frustraties!?
Daarnaast wijzigen m'n plannen dagelijks een paar keer. Ik zou namelijk eerst naar Kumasi gaan en daarna naar het meer, maar om de elections te vermijden ben ik vandaag dus naar Kumasi gegaan.
Heb me laten vertellen dat de meeste niet eens weten voor wie ze stemmen; ze stemmen op de eerste partij van het blaadje, vandaar dat waarschijnlijk NDC zal gaan winnen. Slim gedaan Meneer Mahama!

Vandaag dus in Kumasi beland en direct verdwaald in de Central Market. Het is laaiend druk en ik vind het niet heel veel voorstellen. Maar het is voor 2 nachtjes en daarna vetrek ik weer een andere kant op; ik zie wel waar de trotro me gaat brengen. Was namelijk van plan om met de trein ergens heen te gaan. Heb het spoor wel gevonden! IN de markt ;). Die trein gaat dus niet meer op :D.
Het is fijn om hier zo op deze manier rond te kunnen reizen; je kan iedereen vertrouwen, wat in Nederland echt niet zou kunnen op deze manier.
De nieuwe taal, Twi, is wel weer wennen voor me. Ik ben elke keer geneigd om met "naaa" te antwoorden. Maar dat snappen zij weer niet!
De laatste tijd denken sommige zelfs dat ik uit de UK kom en 1 keer dacht iemand dat ik uit Thailand kwam... Juist ja ;).

Waar het volgende verhaal vandaan zou komen is voor mij ook nog een raadsel. Ik weet alleen dat ik via een omweg richting Ho en Hohoe ga om de Mount Fuchi te gaan (be)zoeken. De tijd zal het leren!

Liefs Globetrottertje!

  • 08 December 2012 - 17:46

    Gerrit En Rika:

    Het ziet er allemaal fantastisch uit ,die Hipo,s kom je er nog zat van tegen dus doe maar voorzichtig
    Het verschil met het Ijselmeer is dat het hier koud is en vriest dus geniet nog maar even ven de warmte
    Er ontbreken ook heel veel huwelijks aanzoeken, heb je jezelf uit de markt geprezen ?
    We hopen nog een aantal mooie verhalen te lezen en hier op de hoek staat ter compensatie ven die
    kever nog een route 66 New Beatle De optie voor de kerst houden we nog wel open , maar
    we hebben inmiddels wel Piet gevraagd voor een mooi verhaal in het west fries
    Groetjes en liefs Gerrit en Rika

  • 08 December 2012 - 19:59

    Marieke:

    Hi Lau,

    Het einde nadert van je mooie reis en avontuur!
    Geniet van de laatste weekjes, van de warmte (het is hier erg koud, nat, ijzel, sneeuw...) van alle belevenissen. Denk goed om jezelf en we kijken uit naar je volgende verhaal.

    Dikke kus vanuit Hoogkarspel

  • 09 December 2012 - 08:31

    Cindy :

    Engerd! Alleen door dat grote land, maar zo te lezen zijn ze erg aardig voor je! Klein taai'je! Have Fun nog!! Liefs Cin

  • 09 December 2012 - 12:48

    Fem:

    Hoi Laura wat maak je toch wat mee he? Blijf je nog rondreizen in Ghana en wanneer kom je trug naar de Streek? groetjes Fem

  • 09 December 2012 - 16:52

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Als je die Hippo echt gezien had had je er mooi een ritje op kunnen maken want ik begrijp dat het een soort Nijlpaard is, moest de gast die de kleren van het bruidspaar afveegde soms ook nog hun konten afvegen ;) want als je toch bezig bent gaat dat in een ruk door, het is mooi dat je weer te gast kon bij familie van je Hostfamily wat uiteraard ook familie van ons is, heb je wel een fooi aan de jonge gids gegeven of dacht je bij je eigen zak maar in de stront, de zwarte volkswagen zag er mooi uit maar ik denk dat je straks toch weer liever in je eigen New Beatle zit de oranje strepen en 66 waren van de week niet zo goed te zien omdat er ,n dikke laag sneeuw op lag het zal mij benieuwen of hij het straks nog doet want de accu zal al wel pittig leeg wezen, maar anders moet je de wegenwacht maar inschakelen gister stond er voor je huis een zelfde New Beatle allen wat ouder en zonder oranje versiering, je hebt weer een mooie serie foto,s geplaatst ik zie wel dat zwart toch ,n beetje de overhand heeft, hebben die vleermuizen ook nog op je kop gescheten of valt dat wel mee, hier gaat alles ook gewoon door, de hond ligt de hele dag op de bank te slapen, hij wordt alleen wakker om even te gnokken als wij iets te eten hebben of om een scheet te geven waarna de hele kamer zich vult met ,n onwelriekende geur en dan kijkt hij mij nog aan of ik dat gedaan heb ;) verder weet ik weinig te zeggen dus zou ik zeggen tot het volgende bericht.
    Groeten uit een besneeuwd Lutjebroek van

    Harleypapa & Mama

  • 10 December 2012 - 17:09

    Esmeralda:

    Hey Laura,

    Wat een mooie foto's! Heerlijk dat je die vrijheid mag ervaren...opstaan en bekijken waar de reis je heen gaat brengen. Naar prachtige plekken en nog steeds gaaf dat wij zo mee kunnen genieten. Hier inderdaad koud en dan zie je jou poepiebruin in je zomerkloffie. Niet jaloers hoor ;-) Dat geloof je toch zelf niet, dat je ooit kon genieten van een regenbui!! Wacht maar als je weer terug bent, brrrr.
    Nog lekker niet aan denken en volop genieten van de laatste weken :-)

    x es

  • 10 December 2012 - 17:57

    Marloes:

    He Scheet,

    Wat gaat de tijd toch snel! Nog even en je bent weer thuis.. En wat zie je er goed uit, stralend! Wat maak je toch een boel mee op een dag, niet voor te stellen. Nog even lekker genieten van al het moois dat Ghana te bieden heeft! Veel plezier Flauwra :-)

    Dikke kus uit HK city xxxx

  • 12 December 2012 - 12:36

    Caroline :

    Hee Lau,

    Jeetje wat een verhaal weer joh. Wat maak je een hoop mee!
    En echt wat een leuke foto's. Geniet nog even je reis!

    Gr Caro

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 708
Totaal aantal bezoekers 62010

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: