Kerst op een surfplank! - Reisverslag uit Busua, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu Kerst op een surfplank! - Reisverslag uit Busua, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Kerst op een surfplank!

Door: Surfwonder Funny-one :)

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 December 2012 | Ghana, Busua


Hello There ;)

Nog even een verhaal voordat ik weer terugga naar het zeer regenachtige Nederland...:D

Ondertussen ben ik op dit moment beland in Accra na 15 taxies, 1 bus, 12 trotro's en 2 bootjes. Zeg niet hoe vaak ik m'n tas heb moeten in- en uitpakken (hoe kan een mens evengoed zo'n rotzooi hebben he...). Maar heb weer veel gedaan (en toch eigenlijk geen reet uitgevoerd!) in de afgelopen 1,5 week.

Feest in Tamale
Vorige week ben ik dus hartelijk verwelkomd door m'n hostfamily (heerlijk om weer die haan onder m'n raam te horen en die duif die klinkt als een zeehond...) en heb daar 3 nachten doorgebracht om het 10-jarig bestaan van CID-Ghana mee te maken. Het 'begon' om 9 uur en je zou denken dat ik toch wel beter moet weten met de Ghanaian Time... Rond 11 uur begon 't echt, want alles moest serieus nog opgebouwd worden. Er werden een aantal speeches gehouden en 2 keer een voorstelling van gespierde Ghanezen mannen. Mooi uitzicht ;). Een kindje wat naast me zat wees nog verbaasd naar m'n sproeten en moedervlekken en vroeg zich af of dat wondjes waren... Hmm..nope..
Voor de rest in Tamale lekker de droge stof ingeademd en wat rondgehangen en geluierd met m'n hostbrother Mabrouk. Leuk om ook in town door iedereen weer welkom te worden geheten 'You're back again!".

Chillen aan de kust; history, zee, strand...
Uiteindelijk ben ik weer met een busrit van 14 uur in Accra beland en gelijk knikkebollend met de trotro doorgegaan naar Cape Coast. Ik ging met de nachtbus, wat inhield dat ik welgeteld 2 uur had geslapen. Had gelukkig wel een luxe-positie in de bus; de stoel helemaal alleen vooraan (in het donker zie je ook zo veel he ;)).
In Cape Coast heb ik Cape Coast Castle bezocht; een indrukwekkend kasteel met een slavenverleden waarmee ook wij Nederlanders te maken hebben gehad. Een mooi uitzicht over het strand met echt hele hoge en sterke golven. Lekker geluierd weer en een Belg en een Nederlander ontmoet waar ik 's avonds mooi mee heb aangezeten. In slaap vallen met het geluid van de zee op de achtergrond... Puur genieten!
De stad zelf is vrij druk, maar uiteindelijk snapte ik wel hoe 't in elkaar stak (na 3x te zijn verdwaald...).
Vanuit hier ben ik ook naar Kakum National Park gegaan waar ik de Canopy Walkway heb gedaan. Een touwbrug die in een vierkant loopt van 300 meter. Best grappig, maar ik zag geen kip (ook geen vogels). Hier ook een heerlijk Amerikaans gezin (ze krijgen het voor elkaar om met privé-chauffeur in 1 week Ghana te zien...) ontmoet die me op sleeptouw nam naar Cape Coast. Scheelde mij weer een ritje met de trotro ;).

Vanuit hier gelijk doorgegaan naar het Westen waar ik (letterlijk) gestrand was in Axim. Daar was 't hostel vol waar ik wilde verblijven, dus ik liep weer verder te zeulen met een chagrijnige kop. Hier daarom niets uitgevoerd, behalve een blik geworpen op Fort Sao Antonio (aha..).

Vanuit Axim was m'n volgende trip naar Nzulezu; een dorp wat volledig op palen gebouwd is. Hier leek 't me wel leuk om te overnachten. Ik kwam er alleen gauw achter dat het nadeel van een dorp (450 mensen) op water is dat je geen kant uit kan. Het vaste land was namelijk een uur roeien verder. Dus met de kano over Lake Amansuri door de Amansuri Wetlands. Dit leek serieus op de polder! Alleen bij ons in de polder vind je volgens mij geen palmbomen?! In Nzulezu wonen dus 450 mensen, verdeeld over 24 gezinnen. De 'hoofdstraat' is een hele lange steiger en aan de kleine steigertjes wonen de gezinnen. Een erg rustig dorpje, waar dus geen flikker te beleven was. Wel leuk om te zien, maar dat was 't dan ook wel :). Alles gebeurd er hier in en met het water. Iedereen kan hier zowaar wel zwemmen. Ze wassen in 't (vieze) water...ze plassen erin...drinken ervan. 100 % genieten ;).
Geprobeerd om te slapen door de keiharde muziek die er de hele nacht gespeeld werd en geprobeerd om de rat en de 2 vleermuizen te negeren..

Kerst op een surfplank!
Vanuit Nzulezu ben ik als een speer (voor zover die trotro's hard kunnen gaan..) naar Busua gegaan. Had van vrienden gehoort dat 't daar erg leuk en mooi was en besloten om daar dus 'kerst' te vieren. Was eerst nog door een stomme kuilengraver in de war gemaakt, waardoor ik niet meer wist wanneer kerst was...
Busua (je kan 't op 10.00 manieren uitspreken, waardoor niet iedereen snapte waar ik heen wilde...) is een klein en gemoedelijk dorpje met een ideale plek om te surfen. Mooier dan Cape Coast!
Ik had een guesthouse aan 't strand en de kerst dus doorgebracht op de surfplank. Toch maar een les gedaan bij een Ghanees van de Black Star Surf Shop. Dat weekje surfen in Australië staat me namelijk niet helemaal meer bij! Had echt dikke lol op de surfplank en de mensen op 't strand volgens mij nog meer.. Het is dus niet gelukt om te staan op de surfplank (behalve toen ie stil op 't strand lag :)), maar 't is me wel gelukt om een vin te laten verdwijnen van de surfplank. Knap he?
De golven waren hier ook vrij sterk en 100 meter verderop waren er die dag zelfs 2 mensen verdronken. 't Is dan ook wel een beetje dom als je in de hoge golven gaat zwemmen als je niet kan zwemmen!
's Avonds lekker een 'kerstmaaltijd' met 2 Indianen uit Nigeria (snappie?!). Gewoon wat lekkers van de kaart kiezen en een biertje erbij. Heerlijk om op deze manier kerst te ontwijken! Het kerstgevoel was er dus totaal niet :D.
Kreeg hier wel echt het backpackersgevoel; veel jongeren aan 't 'chillen' met een biertje of een joint, surfen en veel witte mensen. Deed bijna zeer aan m'n ogen.
Helaas waren hier ook heel veel sandflies, waardoor m'n voeten volledig lek gestoken zijn. Misschien dat ik daarom niet zo goed kon surfen?!

Vanuit Busua ben ik weer door gegaan naar Elmina en heb daar het St. George Castle bezocht en de dag erna Fort St. Jago (voorheen Fort Coenraadsbrug). Hier hebben de Nederlands een eeuw bezit gehad en in heel Elmina zijn dan ook stukjes Nederland te vinden, zoals een begraafplaats. Een mooie plek om ook weer te zijn, maar het viel me op dat het er echt supervies was; overal lag afval en 't strand werd als openbaar toilet gebruikt... Zonde.
Voor de rest ook weer lekker ontspannen m'n tijd doorgebracht en ananas gegeten van omgerekend 16 euro-cent! Jammie!

Vanuit Elmina weer door naar m'n volgende strand-plek; Winneba. Geslapen in een luxe kamer met voor 't eerst airco en een poster van Janet Jackson. Hier helemaal niets gedaan alleen op 't strand gelegen en gekeken hoe het hele dorp uitrukte om de visnetten binnen te halen; kreeg een beetje het gevoel van piraten op de manier hoe ze erbij aan 't zingen waren. Wel bijzonder en leuk om te zien! Ik durfde hier zelf alleen niet te zwemmen, omdat de golven hier echt heel hoog waren en 't binnen een paar meter heel diep was. Laat mij dan maar kijken naar de fishermen!

Opvallend is dus wel dat 't hier aan de kust veel meer toerisme is en dus ook heel veel blanken, waaronder ook meer Nederlanders. Toch ben ik nog wel steeds de enige blanke in de trotro en wordt ik door zo goed als iedereen aangesproken. Wordt daar wel een beetje moe van en m'n reacties zijn niet altijd even vriendelijk meer. Alhoewel ik 't ook lollig vind om mezelf de naam 'Funny-one' of 'Hoepel-op' te geven. Vooral als je dat de volgende dag ineens hoort :D!
Heb van de week ook m'n scherm van m'n camera gemold, dus ik maak nu op de gok foto's. Best grappig!
Langs de kust zie je hier ook veel meer mensen die grafkisten maken in allerlei vormen; normale kisten, maar ook kisten in de vorm van een vis of een banaan. Bijzonder!

En nu de laatste dagen dus nog lekker in Accra genieten. Moet zeggen dat ik 't reizen wel een beetje zat ben; continu je backpack in en uitpakken en zeulen met m'n troep... Weet nog steeds niet wat ik met oud & nieuw ga doen; sta in Cape Coast op de lijst voor een guesthouse en bij Kokrobite sta ik ook op de gastenlijst :). We'll see!

Maar voor jullie; enjoy new year and see you soon!

Liefs,
Surfwonder Funny-One a.k.a. Hoepel-Op

  • 29 December 2012 - 18:59

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Het schiet nu al echt lekker op, je foto,s zien er even goed nog mooi uit, ik had zelf ook iets stoms met de computer, ik zou even de de D schijf opruimen maar nu had ik hem per ongeluk geformateerd zodat al m,n gegevens er af gingen, gelukkig had ik de meeste gegevens nog op ,n externe harde schijf dus het meeste staat weer op de computer, wel grappig die twee indianen in Nigeria misschien kun je in India wel wat negers tegenkomen, de hond heeft het momenteel niet zo makkelijk omdat er overal vuurwerk ontploft, hopelijk is dat met een dag of wat weer over en dan durft hij ook weer het park in en hoeft hij niet overal in een tuin te schijten, met dat zwemmen moet je inderdaad goed uitkijken want we willen je volgende week weer heelhuids ophalen en als ze het in water ook nog pissen en schijten is dat ook niet zo fris en zou je bijna nog ,n vreemde ziekte oplopen, wij zullen volgende week weer hier en daar oud en nieuw vieren dus de eerste katers voor volgend jaar die komen er aan, maar dat hindert niet daar raak je tenslotte ook aan gewend, verder weet ik niets dus zou ik zeggen tot volgende week.


    Groeten uit Lutjebroek van Harleypapa & Mama

  • 29 December 2012 - 19:11

    Uncle Paul:

    Hoi Laura,

    Wij hebben hier met kerst oma & opa Visser`s 200ste verjaardag gevierd met de hele familie Visser in de Paus was super. Hopelijk heb jij daar ook van die mooie feesten gehad alhoewel dat zwemmen in dat afvalmeer mij niet zo leuk lijkt. Ik begrijp dat je binnenkort weer thuiskomt het weer zal je hier niet meevallen brrrrr, misschien is het nieuwe jaar nog wel spectaculair met al die zwartjes? Hoop dat je een goede reis naar huis hebt en hou je taai.

    Greetz Uncle Paul,

  • 29 December 2012 - 19:30

    Karin:

    Hey laura,

    Jeetje het zit er nu echt bijna helemaal op. Volgende week ben je weer op nederlandse bodem.
    Nu nog even de laatste paar dagen genieten van het mooie weer in Ghana. Veel beter dan alle wind en regen hier in Nederland.
    Zo te lezen heb je toch hele mooie, ontroerenden en emotionele maanden achter de rug.
    Nog even genieten...en een SUPER oud & nieuw daar in Ghana.
    Tot over een paar weken op Noorderhaven....
    Groetjes, Karin

  • 29 December 2012 - 20:29

    Marieke:

    Hi Lau,

    Wat leuk om weer een avontuur van je te lezen!!
    Geniet nog lekker van je laatste dagen daar!!
    Denk goed om jezelf en ik kijk er weer naar uit om je in het eggie te zien ipv de foto's.
    O ja, 12 januari hebben we je al ingepland om mee te lopen met de flessenactie. Ik zal je alvast weer even laten wennen aan de drukte in Nederland.

    Geniet, geniet, geniet en maak er een mooie jaarwisseling van!!

    Tot volgend jaar!

    x Marieke en de mannen

  • 30 December 2012 - 02:43

    Saskia S:

    Hey Lau
    Klinkt super weer! En de fotos ook fantastisch!! Ik ben ook in dat national park geweest met die bruggen, en capecoast, en dat fort, allemaal niets veranderd en dus heerlijk om terug te zien nu!!! Wat is t ook ee nsuper mooi land he!!
    Nou Lau, genietse nog van je laatste week! Hele fijne O en N gewenst, waar dan ook! En idd, enjoy the weather, hier staat je niet zo veel moois te wachten wat dat betreft!
    xxx Sas

  • 30 December 2012 - 12:42

    Gerrit En Rika:

    Geweldig wat je de laatste weken weer allemaal hebt mee gemaakt,nog even en het zit er op
    Als ik het goed lees lukt het je toch om ongehuwd weer terug naar dat koude kikkerland te keren
    We hebben met z'n allen een mooi familie feest gehad, vol op eten en drinken en je naam is zat keer
    gevallen. Mocht je toch nog eerder thuis komen kan je altijd bij ons een biertje halen en anders geniet er
    nog even van en een heel fijne jaar wisseling een goed begin en tot over een week (of wat )
    Groetjes Gerrit en Rika

  • 30 December 2012 - 13:02

    Tiny :

    Hee laura Nou je geniet weer volop zo te lezen en weer hele mooie foto's
    En geniet nog maar even daar de laatste paar dagen.
    We hopen dat je een goeie reis terug hebt volgende week en zien je vast wel weer op het dorp.
    Een hele prettige jaarwisseling en tot volgend jaar.

    Goeie vlucht Gr Dirk en tiny

  • 30 December 2012 - 13:49

    Marloes:

    Hé hoepel op,

    Zo te lezen heb je alles 'gemold 'dus het word gewoon tijd om naar huis te komen :-) Evengoed mooie foto's gemaakt op de gok! Alvast een spetterend Oud &Nieuw en een veilige terugreis ! Als je terug bent gaan we gezellig lunchen met de meiden. Geniet er nog maar eventjes van lieve schat
    We zullen een borreltje op j e drinken met O&N!


    Dikke kus

  • 30 December 2012 - 17:04

    John En Debby:

    Hee die Laura,
    Heel veel plezier nog de komende dagen in Ghana! Een schitterende jaarwisseling gewenst en we wensen al het goeds voor 2013. Kom save and sound weer terug en geniet nog deze dagen in volle teugen.
    veel liefs
    john en deb

  • 30 December 2012 - 18:30

    Esmeralda:

    Hey Laura,

    Die foto's op de gok zijn prima gelukt! Ze geven wel een beetje zomergevoel, want hier is het volop wind en regen. Gelukkig wel aardige temperaturen ipv het glibberen en glijden op de weg van vorig jaar.
    Fijn dat je daar al een beetje kunt wennen aan de blanke mensen om je heen, dan heb je je zonnebril op schiphol misschien niet nodig. Hoop dat de cultuurshock mee gaat vallen voor je!
    Een hele fijne jaarwisseling en tot snel in het nieuwe jaar.

    grtz es

  • 31 December 2012 - 11:42

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Maak je maar niet te druk om het temperatuurverschil want we nemen gewoon je winterjas mee naar Schiphol ;) tot donderdag.

    Groeten Harleypapa & Mama

  • 01 Januari 2013 - 15:20

    Skippy:

    Hey Laura,
    Happy New year!
    Gauw weer n koppie!

    Gr. Skippy

  • 02 Januari 2013 - 16:28

    Marlien:

    Heer Laura,

    Happy 2013! Wat heb je een leuke dingen mee gemaakt. En nu zijn we alweer in 2013 beland en kom je alweer bijna terug in NL. Geniet nog maar even van het zonnetje!

    Liefs Marlien

  • 02 Januari 2013 - 16:28

    Marlien:

    Haha heer moest hee zijn.... Die iPads van tegenwoordig!

  • 03 Januari 2013 - 13:04

    Fem:

    Hoi Laura voor jou ook nog een gelukkig 2013 gewenst hoor. En wat maak je toch weer allemaal mee zeg . Ik geniet gewoon elke keer zo van jouw verslagen Ik vind het jammer dat je reis al weer snel afgelopen is maar jij niet zo te horen . Kan ik me ook wel voorstellen hoor dat gezeul met spullen overal naar toe . Als je terug in Lutjebroek bent :? ga je dan door met verslagen van je reis? Of stopt het helemaal.? Raar he dat we zo dicht bij wonen en elkaar dan helemaal niet kennen ja ik jou wel van de foto's natuurlijk , Nou meis ik wens je nog fijne dagen zolang je nog aan het reizen bent hoor groetjes uit Midwoud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Busua

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 62000

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: