Half way!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu Half way!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Half way!!

Door: Laareba

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Oktober 2012 | Ghana, Tamale


Zoef!!! Zagen jullie dat voorbij vliegen???! Dat was de tijd ;).
Al 1 pak Omo van 500 gram, 13 wcrollen (nope, geen schijterij!), 2 tubes tandpasta, kilometers ongeduld, 5,5 zak water (x30 kleine zakjes van 500 ml), 132 huwelijks- of vriendschapsaanzoeken, 11 biertjes van 625 ml, 2 lekke fietsbanden, 1 stukke motor, 1785496 muggebulten, 78 malaria- en vitaminepillen, 11 E-booken, 2,5 Engelse boeken (kon er door een echt niet heen komen hoor!) en 1209 KM op de motor. Doe dat x 2 en ik ben al weer thuis!

Yumba
De tijd op de Yumba Special School gaat echt snel voorbij! Ik ben daar al halverwege m'n project, maar ben gelukkig wel erg lekker bezig. Ik heb toch een beetje een routine kunnen vinden in het behandelen van de kids, zodat ze allemaal aan de beurt komen in de week. Helaas komt het natuurlijk evengoed voor dat ik ze soms een week niet behandel, omdat er best veel malaria ‘heerst’ op dit moment. Vorige week hebben ze ook nog een nieuwe schoolbus gekregen, waardoor de kids helemaal uitgelaten waren. Ik had verwacht dat er meer kids naar school zouden komen, maar ze zitten nu gewoon wat ruimer (en dan is de bus nog steeds helemaal volgepropt). Denk dat er in totaal nu zo'n 70 á 80 kids rondhobbelen.
Ondertussen heb ik 4 voorlichtingen gegeven over o.a. autism en Down Syndroom. Ze vinden het echt superinteressant en komen zelfs met kinderen aangelopen met de vraag ‘ does he has Down Syndrome?!’, wat dus niet het geval is altijd… De komende weken geef ik waarschijnlijk nog steeds elke donderdag een ‘lecture’. Het enige wat me irriteert is dat ze gewoon de telefoon opnemen tijdens het presenteren, maar dat gebeurd echt overal hier in Ghana.. De docenten behandel ik nu niet meer; daarvoor doe ik ‘s ochtends voordat de kids er zijn een korte ‘groepssessie’. Pech als ze er niet zijn. Een teacher is ietwat ongeduldig en wil dus wel graag behandeld worden. Heb subtiel aangegeven dat dat dus niet meer gaat, want de kids zijn voor mij het belangrijkste en dat is waarvoor ik ben gekomen. Vond ze erg aardig van me ;).
Heb van de docenten ook een Ghanese naam gekregen: Laareba (omdat ik op woensdag geboren ben, klopt toch Mam??!)
Afgelopen vrijdag heb ik een soort 6-kamp georganiseerd wat erg veel lol met zich meebracht. Sommige hadden nog nooit een ballon gezien en sommige weten nu ook dat je met fietsbanden iets anders kan doen dan fietsen ;).
Ook leuk trouwens; vorige week ben ik op 'thuisbezoek' bij een meisje, Fati van 12, geweest met Down Syndroom en spasme in beide benen. Best een bijzondere combinatie. Ze willen haar naar Yumba laten komen, maar dat was niet mogelijk omdat ze niet zelf kan lopen en zelfstandig naar het toilet kan. Heb aangegeven dat ik haar de resterende tijd intensief wil oefenen om te proberen wat met haar te kunnen bereiken. Ze is namelijk erg beschermd opgevoed en ik denk dat er wel wat met Fati te behalen moet zijn. Dus een nieuw 'projectje' erbij! Leuk om te merken dat ze zich nu al aan me begint te hechten, terwijl ik pas 3 dagen met haar heb geoefend!

Real Tamale United versus Ashgold
Vorige week heb ik samen met een paar Zweedse vrijwilligers en een Canadese een voetbalwedstrijd bijgewoond. De eerste van het seizoen en in het 'nieuwe' stadium, aan de Westside ;) (gewoon lekker in de schaduw!). Wij waren de enige blanken, waardoor niet alleen de wedstrijd goed bekeken werd, maar wij ook! Dit weekend zat ik in een shared taxi en de chauffeur gaf aan dat hij me in het stadium had gezien. Goh… Wel leuk om mee te maken. Het voetbal is uiteraard hetzelfde (niveau Landbouw dames 1), maar het is vooral leuk om het verschil te zien met Nederland: totaal geen reclameborden, ze verkopen (bijna) geen alcohol. Ze verkopen juist oranges, pinda’s, rijst, water, softdrinks. De beveiliging stelt niks voor; die kijkt gewoon ook naar het spel en houden het publiek niet in de gaten. En in de rust gaan de Moslims op hun gemak met z’n allen bidden! Dat zie je in NL toch echt niet he!?
Het werd uiteindelijk in de laatste minuut 2-2, al met al een spannende wedstrijd!

Salaga of Salaging?
Afgelopen weekend had ik het plan om naar Salaga te gaan. Achteraf wilde ik dat ik niet naar Sala-ging ;). Ik dacht dat het wel interessant zou zijn, maar dat viel bar tegen. Moest er ten eerste om half 4 ‘s ochtends uit om een zitplaats in de bus te hebben. Na 3 uur aangekomen en daar eerst lekker ontbeten bij een chop langs de weg. Daarna rondgelopen op zoek naar de Slave-market die dicht was (of ik kon ‘m gewoon niet vinden). Het was ook een drukte (langs de hele route trouwens vanaf Tamale) omdat meneer de President langs zou komen. Dus na 1,5 uur ben ik naar ‘t trotro-station gegaan en gevraagd wanneer er een trotro naar Tamale zou gaan. Nu! Oke; instappen! Wat inhield over stoelen en mensen kruipen en veilig achterin gepropt tussen een aantal Ghanezen zitten. Best knap om 47 mensen in een busje te stoppen. Voordat we vertrokken werd de trotro ook nog ‘ingezegend’ door een chief ofzo. Voor een veilige reis…?? Met een trotro is ‘t nameljk altijd spannend wat er gebeurd; de motor moest 6x afgekoeld worden met rivierwater omdat ie oververhit was en daarna was er iets ‘dislocated’ aan de trotro. Het is ook normaal dat ze gewoon met open motorkap rijden (oke, motorkapje. M'n motorkap van m'n Beetle is nog groter!). Alles was weer gefikst en 4,5 uur later kwam ik bekaf in Tamale aan. Onderweg een paar keer gestopt om ‘n aantal mensen te droppen (en weer op te pikken) en om eten uit de raampjes te kopen, leuk! Vond ‘t evengoed leuk om ‘t zo gedaan te hebben, alleen voor Salaga had ik het niet hoeven doen ;).

Arm en rijk…
Het verschil tussen arm en rijk is toch echt wel goed te zien; ik moet zeggen dat ik volgens mij erg luxe leef hier in Ghana; ik heb een ruimte waar ik in kan douchen, elektriciteit, een ventilator. Mijn hostfamily heeft 2 auto’s een motor en heeft 'zomaar' geld om dingen aan ‘t huis op te knappen (vandaar dat ze volunteers hosten!). Ook laten ze de auto's en kleren wassen door iemand anders. En ik elke week maar 1,5 uur zwoegen met de hand..:(.
En aan paar 100 meter verderop zie je de mensen wassen in riviertjes; zowel hun kleren als zichzelf. Sommige hebben het geluk dat ze buiten een bucketdouche hebben die ze met de hele community delen.

Hoe is het verder in het kikkerlandje? Hier is het trouwens ook wel een beetje een kikkerlandje: een koor van tenoren-kikkers onder m’n raam die een wedstrijd schoonspringen houden in de plassen. Vorige week vond ik een HALVE kikker in mn douche. En deze week een schattig kikkertje in de waterkoker. Geen idee of ie er al lang in zat, maar zo zag ie er eigenlijk wel uit… En dan raden ze in alle reisgidsen altijd aan om je schoenen na te kijken op kikkers en ander ongedierte… Ik kijk voortaan m’n waterkoker na!
Qua weer is het niet zoals in NL; hier is het al zo'n 2 weken 40 a 45 graden. Erg warm!
Oh ja; hoe durven jullie te zeggen dat ik niet bruin ben!? Hier zeggen ze juist dat ik al meer op een Ghanees ga lijken :D. Maarja, wat wil je als je me alleen op de foto ziet met die Ghanezen! Ze zijn echt zwart hoor :D!

En mochten jullie nog een zwarte sok zijn tegengekomen; die is van mij! Best knap dat je die met handwassen kwijt kan raken he?!

Liefs uit Tamale,
Laareba!

  • 17 Oktober 2012 - 17:32

    Annegre:

    Hi Laareba,
    wat een mooie verhalen...en die foto's!! De kinderen zijn duidelijk erg blij met je.Geniet er nog maar ff van. 'T is zo voorbij. Liefs Annegre en Hans

  • 17 Oktober 2012 - 18:54

    Karin:

    Hey Laura,

    Wat heerlijk weer om je nieuwe belevenissen te mogen delen.
    Wat een verschil daar met het weer van hier. Als ik jou was zou ik goed bedenken of je straks wel terugkomt of nog blijft tot dat het hier weer mooi weer gaat worden. Het begint hier steeds kouder te worden. BBrrrr........
    Fijn om te lezen dat je aan het genieten bent en vooruitgang ziet bij de mensen welke je behandeld. Ook leuke om alle foto's te zien wat je nu aan het doen bent en hoe creatief je om bent gegaan met de materialen welke beschikbaar zijn.

    Thanks voor je hele lieve kaartje. Vond ik erg bijzonder......

    Veel plezier Liefs Karin

  • 17 Oktober 2012 - 19:34

    Sas S:

    Hey Lautje!
    Klinkt weer super hoor! Wat bereik je veel! Hier alles okay verder, behalve dan t feit dat t steeds langer donker blijft en t echt koud en nat is.... Moet denk ik toch weer eens een keer die winter door... bah! O en we hebben maandag2-2 gelijk gespeeld :D Licht stijgende lijn!
    Well keep in touch! xxx

  • 17 Oktober 2012 - 19:37

    Marloes:

    Hé meissie,

    13 wcrollen, wat een schijterd ben jij!
    Maar nog 13 wcrollen te gaan en je bent gelukkig weer thuis :-)

    Ma-Krow! Xxxx

  • 17 Oktober 2012 - 19:48

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Ik heb het even nagekeken op m,n telefoon je bent inderdaad op ,n woensdag geboren dus dat Laareba dat zal dan wel kloppen, die docenten moet je maar ,n schop onder hun ballen geven dan bedaren ze misschien wel en kunnen ze gelijk de sopraan uithangen past mooi bij die tenoren van het kikkkerkoortje, je bent toch geen 1.5 uur bezig om die paar stringetjes en die ene zwarte sok te wassen, die andere zwarte sok hebben we niet gevonden, kan het zijn dat een van die Ghanezen hem soms aan heeft want dan zie je dat van zelf niet, het weer in ons koude kikkerlandje is normaal voor Hollandse begrippen dat wil zeggen dat het al pittig fris is en dat het de laatste tijd veel regent, verder wensen we je veel succes met je projecten en we hopen je over ca 2,5 maand weer gezond en bruin terug te zien.

    Groeten uit het frisse Lutjebroek van Harleypapa & Mama

  • 18 Oktober 2012 - 16:23

    Paula Brieffies:

    Hallo Laura!
    Wat goed om te zien dat je het nog steeds naar je zin hebt, en dat je zo goed, dankbaar, nodig werk verricht! Lijkt me inderdaad ook super dat je zo veel bereikt met de kinderen, individueel en groepen.
    Nu zorgen dat je iets goeds gaat achterlaten daar!!
    Wat gaat de tijd ook snel he, hoop voor je dat er iemand hier in HK op je heeft kunnen wachten ;) (als jij dat ook nog wil natuurlijk!? hihi) Die 2,5 maanden vliegen voorbij, je kunt de WC rollen aftellen :p
    Hier gaan we lekker richting de winter, ja lekker ja. In februari hoor je me wel anders piepen hoor dan zit ik volop in een winterdip en kan dan niet wachten op een beetje lente.

    Heel veel plezier nog, en tot je volgende verhaal!! (ben een stille lezer ;) )

    Groetjessss

    p.s we kunnen nu wel spreken van een succesvolle afkick denk ;) ! (biertjes)

  • 18 Oktober 2012 - 16:23

    Tiny Vriend:

    Hee Laura

    Allereerst bedankt voor je kaart .Wat Leuk dat je daaraan denkt.
    Je verhalen volg ik ook en zie dus dat je druk bezig bent inmiddels.
    Gelukkig maar want in het begin ging het wel wat stroperig.
    Ook de foto's zijn heel mooi .
    Hier gaat alles zijn gangetje ,met de voet wil het nog niet tijdens het werken maar ja we wachten wel af
    hoe het verder moet.
    Wij gaan komende zaterdag op vakantie naar Turkije effe tussendoor Herfst vakantie.
    Ik hoop niet dat ze dat daar ook hebben anders lig je weer stil met je project hihi.
    Nog heel veel succes verder en we wachten je komende verhalen en foto's wel weer af

    Geniet er nog maar lekker van

    Gr Dirk en Tiny

  • 18 Oktober 2012 - 17:45

    Cindy:

    he Lau!

    Zo, lekker bezig meissie, ziet er allemaal super goed uit.
    Je enthousiasme straalt echt uit en de mensen vinden het zo leuk! Voor
    die glimlach doe je het toch!!

    Nog ff :) en dan weer terug naar ons, Holland, ga zo door!

    xx

    ( hier alles zijn gangetje, 1e paal huis zit erin! en druk bezig met diaan & pe hun wedding!)

  • 18 Oktober 2012 - 19:08

    Fem Bosch:

    Hoi Laura wat weer een belevenissen met je Ik zie je al klauterend over de banken en mensen gaan hoor Fijn dat je nu ook een kind thuis kunt gaan helpen Veel succes verder daar en blijf ons vooral verrassen met je mooie humoristische verhlen Ik geniet er van groetjes Fem uit Midwoud

  • 18 Oktober 2012 - 22:23

    Micha:

    Hoi Laura,

    Leuk hoor al die verhalen van jou. Het is een hele belevenis, maar zo te lezen vind je het hartstikke leuk en de Ghanezen zijn blijkbaar erg blij met jou. De moeilijkste periode zit erop lijkt me, alhoewel afscheid nemen nooit leuk is (maar dat is pas over 13 weken). In ieder geval nog veel succes met deze onderneming waar je trots op mag zijn dat je het doet.

    Groetjes van Micha.

  • 20 Oktober 2012 - 12:22

    Monique:

    Hey Lau,
    Je bent lekker bezig daar lees ik, knap hoor hoe je het red zonder al te veel oefenmateriaal; je moet wel creatief worden daar denk ik. Al een beetje heimwee? Komen er regelmatig nieuwe vrijwilligers? Hier vaak erg druilerig maar nog niet koud. Groetjes uit Hippo.

  • 20 Oktober 2012 - 16:36

    Joyce:

    erg leuk om al je verhalen te lezen, zo hebben we evengoed een idee met wat je meemaakt.
    leuk dat iedereen zo enthousiast op je reageert.
    je verhalen zijn leuk om te lezen
    succes nog even en veel plezier

  • 20 Oktober 2012 - 19:53

    Lucia:

    Hoi Laaeba,

    Wat een belevenissen en cultuurverschillen!

    Leuke verhalen. Maar ik vind de reactie van Harleypapa misschien nog wel het leukst. Die kant ken ik niet van hem, maar ik hoor het hem toch ook wel zeggen.
    Ik hoop voor je dat je de muggenbulten niet naar 3.760.992 gaat verdubbelen.

    Hier is de temperatuur momenteel zo.n 18 gr. Dit komt door de wind vanuit Afrika!
    Dus totaal nog niet koud. Gisteren zag ik mensen mouwloos buiten lopen, maar ook al mensen in hun winterjas. Dat waren voornamelijk jonge meisjes die graag hun nieuwe winterjas met bontkraag wilden showen. Ach waarom ook niet.
    Ik kijk naar je belevenissen uit.

    Groetjes en veel liefs van Lucia



  • 21 Oktober 2012 - 16:57

    Esmeralda:

    Hey lau,

    Hier alles oké. Wordt nu echt herfst, met mooie herfstkleuren. Blaadjes waaien in veelvoud van de bomen enne het regent saharazand. Net m'n auto gewassen, grrrr.
    Bij jou wel even anders qua temperaturen. Goed bezig daar en leuk die foto's erbij. Dat geeft n goed beeld van alles. Ik kreeg een vraag van de arts voor een vrijdagochtend cliënt (je weet wel wie) voor een stevigere rolstoel met handbike. Geen idee hoe dat op te lossen gaat zijn, maar bij jullie zien ze er nog stevig uit! Zal ik 'm maar naar jou doorverwijzen? ;-)

    x es

  • 27 Oktober 2012 - 22:55

    Karin:

    hey Lautje,

    Super om je belevenissen te lezen. Wat gaat het snel zeg, alweer op de helft.
    Onze prestaties van de voetbal de afgelopen weken is 2x gelijk en 1x winst. Dus dat gaat goed.
    Maar misschien heb je nog wat tips als je terug bent.

    Heb je al een kroeg kunnen vinden? Straks moet je opnieuw leren bier drinken.
    Veel geluk&succes.

    xxx Karin

  • 15 November 2012 - 15:20

    Marleen:

    Super leuk om die foto's op de school te zien!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 62013

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: