Yumba Special School versus 's Heerenloo - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu Yumba Special School versus 's Heerenloo - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Yumba Special School versus 's Heerenloo

Door: Katrina...Rosa... Laura!

Blijf op de hoogte en volg Laura

21 September 2012 | Ghana, Tamale


Hallo lieve lezers ;)! Bedankt voor al jullie leuke berichtjes, dat is echt leuk om te lezen dus blijf vooral zo doorgaan!! Dan blijf ik ook verhalen op de site zetten, hehe.

Yumba
De Yumba School is zoals eerder vermeld echt mijn ding; er is nog helemaal niets om therapie te kunnen geven, maar ik heb wel genoeg ruimte; gewoon ergens op de veranda of in de klaslokalen of ergens in de natuur van Wamale-Sanzierigu (suburb van Tamale waar de school staat). Aan ruimte dus geen gebrek!
De afgelopen 2 weken heb ik in elke klas meegekeken en daar de 'probleemkinderen' uitgevist. Maar de helft van de school komt niet, omdat de pick up stuk is. Heb nu zo'n 24 kids onder behandeling en 5 docenten. Maar omdat niet elk kind elke dag komt, is het soms wel even zoeken hoe of wat. Met een agenda hoef ik dus echt niet te gaan werken... Heb deze week met name onderzoeken bij de kids uitgevoerd en heel veel oefenmateriaal aangeschaft; oefen'matten', materiaal voor de fijne motoriek, puzzels, schrijfmateriaal en een groot olievat; goed voor het oefenen van balans! Men zal wel denken, wat moet die Siliminga met al dat spul! Het sponsorgeld komt dus goed van pas!
Heb ook zelf wat oefenmateriaal gemaakt, zoals een kegelspel, dynabands en ringen. Goed tegen m'n verveling ;). Ook door de lokale mensen dingen laten maken, zoals 2 balansboarden, stokken en zakjes. Deze heb ik gevuld met rijst en klaar zijn mijn pittezakjes! Hier vinden ze dat alleen hoogstwaarschijnljk zonde van 't eten ;).
De schooldagen zijn kort; ze komen rond half 9 op school, om 9 uur assembly, vervolgens ontbijt en rond 10 uur hebben ze hun eerste les van 50 minuten. Daarna pauze en nog 1 les van 50 minuten. Vervolgens krijgen ze lunch en worden ze weer weggebracht naar town. Op de vrijdagen hebben ze cultural dance and music. Leuk om dat te zien. En met mijn zeer dynamische dancemoves pas ik er goed tussen!
M'n naam kennen ze niet allemaal evengoed onthouden, maar ik luister gewoon naar (bijna) alles.
Leuk om ook het verschil te merken met 's Heerenloo; ik kan lekker m'n ding doen, hoef aan niemand verantwoording uit te leggen, m'n behandelruimte voldoet volledig NIET aan de eisen; ik heb geen stromend water, geen afsluitbare behandelruimte, geen licht, geen wc, nix, noppes, nada. M'n dossiers hoef ik niet op de computer bij te houden, dat doe ik allemaal met de hand ;). En privacy...wat is dat?! En over meetinstrumenten hoef ik 't niet eens te hebben; ik maak gewoon een behandelplan en klaar! Collega's dit is echt een walhalla :).
Gelukkig hoef ik m'n doelen ook niet SMART te maken (voor degene die niet weten wat 't is, dat wil je ook niet!); ik wil gewoon alles binnen 13 weken gehaald hebben. Juist, onmogelijk... Soms heb ik 't idee dat ik echt wat kan betekenen en andere momenten heb ik 't idee 'waar doe ik 't allemaal voor?!'. Maar als je dan een kind ziet wat enorm blij is met de dingen wat je met ze doet, weet je weer waarvoor je 't doet! En de docenten kijken ook vol enthousiasme toe wat ik allemaal meebreng en vooral wat ik allemaal met dingen kan doen. Zij gebruiken toothpicks alleen om die overheerlijke fufu tussen hun tanden te halen. En ik wil 't voor oefenen gaan gebruiken..
Heb gister ook m'n eerste voorlichting gegeven over verstandelijke beperkte kinderen in 't algemeen. Kreeg zelfs hier de opmerking dat ik niet zo snel moet praten. Best knap in 't Engels! Heb daarna wat oefenmateriaal laten zien en ze er zelf mee laten oefenen. Hierdoor werden ze nog enthousiaster en 't leuke is dat ze het ook in hun klassen toe gaan passen! Ook deze week begonnen met ' groepsgym' in 2 klassen; wil namelijk het liefst alle kinderen behandelen, maar dat is gewoon onmogelijk. En op deze manier krijgt toch iedereen een kans om te oefenen. in de hoop dat de teachers het volledig gaan overnemen.
Had van te voren niet verwacht dat dit zou gaan lukken allemaal. Had in Nederland veel te veel plannen, maar ik kan serieus aan elk plan werken! Yes!

Soothsayer...
Afgelopen weekend heb ik mezelf lopen vermaken door 'uit' te gaan bij Sparkles. Er kwam cultural dance and music, wat leuk was om te zien. Veel Ghanezen en uiteraard een aantal Siliminga's. Dit is overigens geen scheldwoord, maar betekent 'white person'. Aan 't einde van een dans gingen ze naar het publiek toe om ze mee te laten dansen en jahoor, deze dame werd het podium opgetrokken onder luid gejuich van de Ghanezen!
Om 23.30 al thuis van m'n avondje uit en zaterdags ben ik naar Sognaayilli gegaan met Idi, een Ghaneez die hier een kraampje heeft op de Cultural Market. Na een gevaarlijke motorrit bij Idi(oot) achterop (die blijkbaar niet wist hoe m'n motor werkte), beland in zijn dorpje om daar het dorpsleven te ontdekken. Gekeken hoe een baby gewassen wordt door de oudste vrouw; het meisje was pas 6 dagen oud, had nog geen naam, maar wel al oorbelletjes. Bijzonder hoe ze het doen, iets wat men in Nederland niet op die manier zal gaan doen... Wol geprobeerd te spinnen (uiteraard gedoemd om te mislukken), de chief ontmoet; een dikke man met een baard die interessant doet. En m'n toekomst laten voorspellen door een Soothsayer. Ik moet GEDULDIG zijn! Goh.... Dus dat probeer ik nu maar in m'n achterhoofd te houden. Moet ook wel met de Ghanaian Time :D. Het kan niet anders. Best knap dat hij dat uit een verzameling van schelpjes, steentjes en knoopjes kan zien.
Daarnaast wordt ik nog elke dag gevraagd om wel iemands 'friend' te zijn en zelfs oudere mannen vragen of ik met ze wil trouwen, terwijl ze me welgeteld 10 seconden hebben gezien. Oogverblindend (door m'n witte huid)?!

Aanpassen!
Ik probeer me goed aan te passen aan 't Ghaneze leven door met m'n rechterhand te eten zonder vork; lekker prieken. Makkelijk met spaghetti hoor:). Probeer toch af en toe wat Ghanees eten uit, zoals plantain. Een gebakken banaan waar ik volgens mij gewoon de schil ook van heb opgegeten. Ook gefrituurde Yam met groundnut powder en een gefrituurd eitje. Is het proberen waard!
In m'n hostfamily moet m'n kleine 'zusje' alles doen. Ze krijgt flink op haar kop omdat ze aan 't spelen is of tv aan 't kijken is. Zit ik daar dan op m'n luie reet. Maar de komende dagen ben ik alleen met haar thuis omdat m'n hostparents weg zijn. Kan ik toch nog wat nuttigs doen met het koken (iedereen weet toch hoe goed ik kan koken?!?!).
En mocht je een broek willen kopen hier, maar je kan 'm niet passen dan houden ze de broekrand gewoon om je nek. Weten ze gelijk of ie past!
Ook nog steeds geen Nederlandse vrijwilliger gezien. Heerlijk toch ;). En van de enorme regenbuien kijk ik hier niet meer op. Mocht het zo erg regenen in Nederland, dan is heel NL gelijk in paniek en overstroomd alles. En hier slaat de bliksem gewoon in m'n 'huis' in en hebben we 2 dagen geen elektriciteit :D.

Fiets
Om toch maar wat aan m'n conditie te doen en niet achter te blijven bij m'n voetbalmaatjes van de Landbouw heb ik een fiets gehuurd van het office. Heb 'm al 1 week in gebruik en al 2 lekke banden. Heerlijk! En ik ben erachter gekomen dat hier toch best wel heuvels zijn; vermoeiend (en nee, dat ligt niet aan mijn ultra goede conditie!!):D.

Komende week lekker echt aan de gang met behandelen en m'n 2e voorlichting geven! Iedereen nogmaals bedankt voor de sponsoring en jullie leuke reacties. Doe de groetjes aan iedereen (hier in Ghana liijkt 't net Lutjebroek, iedereen zegt "Hello!") en dames van Landbouw zet 'm op!!

Liefs,
Katrina...Rosa...Lora...oh nee Laura!

  • 21 September 2012 - 12:44

    Mireille Van Vliet:

    Hoi Laura,
    wat lekkker dat je zo goed aan de slag kan met de kinderen. Wat heerlijk. Geweldig als je resultaat kan zien. En nu hopen dat ze er ook mee door gaan als je weg bent. Al is het maar 10% van wat je hebt geleerd aan ze.
    Groet, Mireille
    ps ik zomaar de eerste ;-)

  • 21 September 2012 - 14:25

    Anja Blaauw:

    Hi Luis,
    Wat maak jij veel mee zeg. Niet te geloven. Het is fijn te merken dat er nog mensen op de wereld zijn met het hart op de juiste plek.
    Ik ben er trots op je te kennen.

    Ga zo door en blijf wie je bent.

    Groetjes uit Duitsland

    Anja Blaauw
    (in Las Vegas getrouwd met Ostendorf, maar nog steeds Blaauw )

    Tot ziens in België

  • 21 September 2012 - 15:05

    Buuv:

    Hey laura,
    Wat een leuke verhalen schrijf je, leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Je bent goed bezig.
    Succes nog even en geniet ervan
    Groetjes buuv

  • 21 September 2012 - 15:05

    Buuv:

    Hey laura,
    Wat een leuke verhalen schrijf je, leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Je bent goed bezig.
    Succes nog even en geniet ervan
    Groetjes buuv

  • 21 September 2012 - 15:15

    Ieteke:

    Ha Laura,

    Wat ben je goed bezig! En heel leuk om te lezen dat je mooie plannen werkelijkheid worden. Inventieve geest, ga zo door!

    groetjes Ieteke

  • 21 September 2012 - 15:33

    Jeroen:

    Hi,

    Leuk om te lezen dat je eindelijk aan de gang kan waarvoor je gekomen bent :)
    Zet m op met alles en niet te streng tegen die kinders he, jij als echte kindervriend......

    Geniet er van.

    Jeroen

  • 21 September 2012 - 16:45

    Gertrud:

    `hello`Laura wat `n verhalen. maar wat mooi dat je nu echt aan de slag kunt, want daar kwam je voor.
    wat ben je toch creatief , van alles weet je wat te maken.
    het is daar `n lekker temperatuurtje zo te zien.
    hier is het herfst 15 graden. dus weer lekker `n trui aan!!!

    groet aan jou lora/ laura


  • 21 September 2012 - 17:23

    Cornelly:

    Hoi Laura,

    Leuk om je verhalen weer te lezen zeg.
    Wat lekker, dat je nu lekker en goed bezig bent, knap hoor hoe je je erdoor heen slaat.
    Zet 'm op!

    Groetjes Cornelly.

    P.S. Ik heb nog wel een trouwjurk van 30 jaar terug in de kast, zal ik hem opsturen? haha

  • 21 September 2012 - 18:52

    Monique:

    Hey Lau,
    Er zit wel waarheid in, wat die soothsayer zegt...hahaha. Je bent goed bezig daar zie ik, creatief hoor zoals je bezig bent met die oefenmaterialen. Heb mn papiertje nu ook, maar je zit zeker ook af en toe op facebook want ik zag je berichtje al van de week. Nou globetrotter en aventuurierster , veel geluk en plezier daar. Ga je ook nog djembe les volgen daar? Leuk om je zo te volgen.

    Groetjes, Monique.

  • 21 September 2012 - 19:54

    Heej Kawaluis,:

    Lekker dat het nu begint te lopen, eventueel heb ik nog ,n blauwe overall maat XXL :) in de aanbieding die staat vast heel mooi bij die trouwjurk van Cornelly, die Dynabands zijn dat soms de banden van mijn motor want tenslotte heb ik ook ,n Dyna, volgende keer moet je zelf maar rijden want als je ieder keer met die Idi mee gaat rijdt hij je motor nog in de prak en je moet er toch nog ,n aantal maanden op rijden, de plaatselijke fietsenwinkel ziet er leuk uit, hopelijk is hij niet te ver want met al die lekke banden moet je eigenlijk niet zo ver lopen, hier gaat alles gewoon z,n gangetje, gister nog op verjaardagsfeest geweest bij Ome Ab, na afloop was ik net als Anja ,n klein beetje blaauw maar bij mij is dat nu weer over, verder heb ik niets te vermelde.

    Groeten uit Lutjebroek van Harleypapa & Mama

  • 21 September 2012 - 19:55

    Anne:

    Hé Katrina! (past goed bij je)

    Ik dacht al dat je ontvoerd was, want het duurde wat langer dit keer....
    Gelukkig dat je je niet meer hoeft te vervelen en je je nuttig kan maken. Het lijkt me toch wel bijzonder om daar te zijn en die mensen te kunnen helpen. Normaal gesproken zie je dat alleen maar op TV, maar jij doet het nu ook, echt een raar idee. Nou geniet nog maar lekker daar. Ik kijk nu al uit naar je nieuwe stories!

    Liefs Anne

  • 21 September 2012 - 21:32

    Marieke:

    Hey Lau,

    Wat weer heerlijk om je verhaal te lezen!!
    Wat fijn dat je je draai hebt gevonden en wat enorm knap dat je de kinderen zo kan helpen! Geniet van de blije gezichtjes! Dat is toch het mooiste wat er is.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!!

    Dikke kus Marieke en mn mannen!

  • 22 September 2012 - 10:50

    Jos Slaman:

    hoi laura je weet je al aardig aan te passen met je haar staat je goed (tom vind het geen gezicht maar ja wat wil je met soms zijn kale kop) gave motor heb je je hebt lekker je draai gevonden nu je geduld nog zal wel moeilijk zijn voor je zo`n spring in veld als je bent he zetem op gr ome jos tom en de rest natuurlijk

  • 22 September 2012 - 11:28

    Uncle Paul:

    Morrie Laura,

    Hier rijden we rustig op de Fatboy rond geen motor voor in Ghana toch.
    Misschien dat die blauwe overal van je vader wel van pas komt bij een plaatselijke boer of voor die fietsenmaker( waarschijnlijk een nazaat van Dirk Groen) !
    Ik begrijp uit je verhalen dat je daar goed bezig bent dus zet hem op en hou je motor heel.

    Groeten uncle Paul,

  • 22 September 2012 - 18:03

    Gerrit En Rika:

    Goed dat je lekker aan de slag kunt nu , alles wat je mee geeft help voor hen in de toekomst
    Ik heb nog een hoegenaamd nieuw trouwpak maat 50 dus als het (moet ) is er een oplossing
    jammer dat je vader je niet heeft leren banden plakken maar voor de economie van het land is het weer beter als je het laat doen
    Groetjes en houd je taai Gerrit

  • 22 September 2012 - 19:25

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Het zal wel geen nazaat van Dirk Groen wezen, ik denk eerder van Dirk Zwart. ;)

    Groeten uit Lutjebroek van Harleypapa

  • 23 September 2012 - 11:37

    Gerda :

    Hoi Laura,

    leuke verhaken lzen wij van jou. En wat goed dat je lekker je "ding"nu kan doen met therapie voor de kinderen. en docenten. Wij blijven je volgen.
    Groetjes Jan en Gerda.

  • 24 September 2012 - 11:52

    Fem:

    Hoi Laura wat fijn dat je nu eindelijk aan de slag kunt gaan met de kinderen en ik begreep ook volwaasenen? Daar doe je het toch voor he? Leuk verslag weer om te lezen ,ik geniet er iedere keer weer van hoe mooi jij dat beschrijft Veel succes en groetjes uit Midwoud

  • 24 September 2012 - 12:55

    Anja :

    Klinkt goed hoor allemaal!!
    Super dat je nu lekker kan doen wat je al die tijd al wou!
    Ik heb jou ook een hoop te vertellen... jaja, hier gaat het ook allemaal verder.. :)
    Zal je ff een mailtje sturen als ik er tijd voor heb.

    xxxx

  • 24 September 2012 - 21:03

    Karin:

    Lekker hoor dat je nog steeds alleen bent. Dat je toch al zoveel kan doen van alles wat je in gedachten hebt. En zoals Mireille ook al schreef: al laat je maar 10 % daar achter alle 1e stappen zijn gezet.
    Leuk hoor ook al die foto's. En de banden waarvan je dynabands maakt.
    Vergeet je niet straks hoe je SMART behandelplannen moet schrijven voor als je weer terug in nederland bent ?!
    Geniet ervan net zoals wij van al je verhalen doen........

  • 25 September 2012 - 09:28

    Tina:

    hihihi lekker hoor banaan met schil :) Moet super lachen om al je verhalen!

    En zo merk je weer hoe verwend wij zijn in Nederland hè, met al die regeltjes...

    Genietse!

    X

  • 26 September 2012 - 19:11

    Gerdine En Hein:

    Hee luis,

    Wat een mooie verhalen weer! Nu lekker aan de slag.
    Zie het helemaal voor me. Eesrt oefeningen doen met de kinderen. Smiddags lekker knutselen aan je oefenmateriaal wat je later weer kkan gebruiken. Creabea!!!

    Heel veel succes nog!!!!!

  • 27 September 2012 - 18:19

    Esmeralda:

    Hey Laura,

    Dit is de moeite waard, hier ben je voor gekomen! Toppie :-)
    Zit er nog een beetje vet om dat lichaam van je nu je al aan het shoppen bent geweest voor een nieuwe broek?
    Dansen is leuk, heb je ze al hip hop les gegeven?
    Op het werk volgen we je hoor, maarre, hoe ga ik het lezen van je stukjes nu weer verantwoorden in timetell ;-)

    x es

  • 28 September 2012 - 20:13

    Amy:

    Hey Laura,

    Leuk om jouw verhalen te lezen! Wel fijn dat je nu echt begonnen bent met waar je voor gekomen bent. Wat zijn we dan verwend hier. Je gaat gewoon naar de winkel of internet op en de spullen worden zo bezorgd. Maar wel een uitdaging om het zelf te maken. Ik ben benieuwd wat je allemaal nog gaat meemaken.
    Ik ben langzaam het werk weer aan het oppakken. Het is wel rustig zonder jou op de vrijdag! Je houdt nog een roze koek van mij tegoed (ja het wordt een meisje!)

    Liefs Amy

  • 01 Oktober 2012 - 21:12

    Linda & Robert:

    Ha die Laura, wat heerlijk dat je nu eindelijk kan doen waar je voor bent gekomen. Het was weer te gek om je verhalen te lezen (waren een beeeeetje op achter) en je foto's te bekijken. Wij zijn van het weekend ook op een soort safari geweest bij Artis......... dat ziet er toch wel wat anders uit. Best zielig eigenlijk als je het vergelijkt met jou olifanten. Hier is idd inmiddels zo'n beetje ons regenseizoen begonnen en hoezo geen paniek. Files, blaadjes op de rails, het valt niet mee ;-). Groetjes van je Zwarte Cross vriendjes

  • 03 Oktober 2012 - 11:28

    Marjolijn Meerveld:

    Ha collega,
    Goed om te horen dat het allemaal goed met je gaat. Leuke verhalen en ik wil ze graag nog eens horen onder het genot van een heerlijke borrel. Je hebt eigenlijk best wel schrijftalent, misschien moet je als je terug bent een boek uitbrengen. Als je beroemd wordt, bedenk dan wel dat het mijn idee was he, ik wil wel worden bedankt, haha. Nou doe je best nog een paar maandjes, volgens mij gaat het vliegens vlug.

    Liefs Marjolijn, Irene en Lars.

  • 03 Oktober 2012 - 14:31

    Margriet Van De Nes:

    Hoi Laura,
    Bedankt voor je kaart. Heel leuk dat je wat laat horen.
    Geniet verder nog maar.
    Groetjes, Margriet

  • 04 Oktober 2012 - 15:06

    Sandra:

    Heey laura
    Wat een avontuur weer helemaal leuk!
    geweldig dat je daar zo goed werk kan verrichten.
    Lijkt mij erg dankbaar werk om te doen, top van je dat je dit doet.
    Nog heeeel veeel plezier de komende weken, zal je verslagen blijven volgen.
    Dikke kus van de Hooglandjes

  • 07 Oktober 2012 - 18:02

    Gertrud:

    he laura,

    zo leuk jou kaart, echt `n verrassing.
    als ik alles zo lees gaat het je goed, houwen zo!!!
    vanuit lutjebroek een `zonnige groet

  • 07 Oktober 2012 - 19:28

    Marleen:

    Nou ik krijg dus geen email wanneer jij een verhaaltje geschreven heb, terwijl ik me daar wel voor heb opgegeven!!
    Echt SUPER wat je daar allemaal doet zeg!! Wat een ervaring, lijkt me echt cool!
    Nou dat geduldig worden wordt je wel echt geleerd daar denk ik, haha ben benieuwd hoeveel invloed dat gaat hebben in ons drukke landje =)

    Nog heeeel veel plezier!! xxx

  • 07 Oktober 2012 - 19:28

    Marleen:

    Nou ik krijg dus geen email wanneer jij een verhaaltje geschreven heb, terwijl ik me daar wel voor heb opgegeven!!
    Echt SUPER wat je daar allemaal doet zeg!! Wat een ervaring, lijkt me echt cool!
    Nou dat geduldig worden wordt je wel echt geleerd daar denk ik, haha ben benieuwd hoeveel invloed dat gaat hebben in ons drukke landje =)

    Nog heeeel veel plezier!! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 1579
Totaal aantal bezoekers 62016

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: