GMT --> Ghanaian Maybe Time - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu GMT --> Ghanaian Maybe Time - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu

GMT --> Ghanaian Maybe Time

Door: Laura Popolos

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 Augustus 2012 | Ghana, Tamale


Goh..ik geloof dat ik begin te wennen aan de GMT. Niet de Greenwich Main Time, maar de Ghanaian Maybe Time…. Als ik ergens op normaal tempo langsloop , vragen ze waarom ik in ‘a hurry’ ben. En het wachten en niets doen begint ietwat te wennen. Ietwat...

Kintampo Falls
Vorige week zaterdag ben ik samen met Stefan & Claudia, Shelby, Yannick & Cora en Marta naar de Kintampo Falls gegaan. Deze volunteers zijn van een andere organisatie en heb ik bij Sparkles ontmoet. Naar Kintampo gaan betekent echter om 3 uur ‘s nachts eruit. Door m’n hostfather op mijn motor weggebracht naar het busstation (was te gevaarlijk om alleen met de taxi te gaan, wat ik in eerste instantie van plan was…) en daar gewacht tot de bus kwam. Als je er als eerste bent, mag je er namelijk ook als eerste in en heb je dus pech als er geen zitplaats meer is..
Gelukkig had de bus wel ‘airco’ en na 3 uur rijden kwamen we bij de Kintampo Falls aan. We kregen een rondleiding van een klein jochie en hij liet ons de 3 stages zien van de waterval. Stage 3 was veruit de mooiste! Geen idee hoe hoog de waterval was (mijn timmermansoog doet ‘t niet zo perfect), maar het water was in ieder geval heerlijk verfrissend! Omdat wij de enige blanken waren, werd ik gelijk ‘t water ingetrokken en tussen de Ghanese mannen neergezet voor een heleboel foto’s (en wij mogen niet ongevraagd een foto van Ghanezen maken….?!). De vragen die gesteld worden; heb je een man/ vriend? Heb je facebook? Heb je een mobiel?
Daar mooi een tijdje gerelaxed en daarna op de gok een bus teruggenomen naar Tamale door de mooie landschappen. Deze bus had helaas geen ‘airco’, maar toen het gigantisch ging onweren en regenen, kreeg ik wel een gratis verfrissende douche in de bus. Wat wil je nog meer ;). De bus lekte namelijk aan alle kanten. Ondertussen maakte het de buschauffeur niet uit en bleef hard doorrijden, hoe gevaarlijk ook met de gaten en scheuren in de weg…

Barka la Sala!
De 19e en 20e augustus was Saladay, het einde van de Ramadan. M’n hostfamiliy in het nieuw gestoken en ik deed ook mijn best. De family zelf ging naar de Moskee en ik heb braaf m’n handwas gedaan in de tussentijd. Daarna werd er veel eten uitgedeeld en ook 'mijn' gezin kreeg eten aangeboden. Daarna op bezoek bij zowel vrienden als familie. Leuk om de verschillende ‘huizen’ van binnen te zien. Het enige wat ik deze dagen dus heb gedaan is eten, op bezoek gaan en iedereen een Barka la Sala wensen! Ondertussen werden er ook meerdere huwelijken bekokstooft tussen mij en family of vrienden… Nice…
De maandag lekker met de andere vrijwilligers naar het zwembad gegaan. Maar vanwege de vrije dag was het afgeladen met Ghanezen die niet konden zwemmen. Poging gedaan tot zwemles geven, maar op slot was ook dat niet leuk meer.

GIGDEV
GIGDEV blijft even saai als ‘t was. Probeer m’n happy face op te zetten en uit verveling heb ik m’n haar laten vlechten. Was ik 3 uur zoet ;). Er zijn namelijk ook 4 andere vrijwilligers bijgekomen uit de UK. Met andere woorden; ik heb niets meer te doen. Kwam er helaas ook achter dat ik nog een week moet, maar dat ga ik niet meer doen. Het enige leuke was de gymles met een herhaling van een snellere Macarena en een special GIGDEV-dans die ik verzonnen had. Komt m’n certifcitaat van Aerobic-en Fitnessinstructrice toch nog van pas, hehe. Dus de dagen daar duren lang, maar ik zorg er ook voor dat ik op tijd weg ben en de stad in ga. Wat rondlummelen bij Sparkles en door de stad struinen.
Deze week ben ik dus niet meer geweest, heb gezegd dat ik me moet voorbereiden voor m'n echte werk..;).

Mole-National Park
Dit was echt met recht een bijzondere ervaring... Ten eerste vertrok de bus met 1,5 uur vertraging (GMT....;)). 3 uur later over een lange zandweg kwamen we in Domongo aan en zijn we met de taxi naar de Sala-Brothers gegaan. Zij hadden een guesthouse waar we goedkoop konden slapen. De dag erop zijn we 's ochtendsvroeg naar het park gegaan en hebben we een jeepsafari gedaan. En jaaaaaaaaaaaa! Olifanten in het wild!! Ook heel veel rendieren, herten, antilopes, apen (ja, jullie waren er ook lieve mensen), wilde zwijnen, buffalo's en uiteraard muskieten! Supermooi om mee te maken en door de wilde natuur te rijden. Helaas viel de prijs enorm tegen; alles in Ghana lijkt goedkoop te zijn en hier werden we volgens mij afgezet bij het leven. Met als gevolg dat de rest met wie ik was geen geld meer had en we alles bij elkaar moesten leggen om nog naar huis te kunnen. Zeg niet hoe, maar het is ons gelukt. De busreis terug was ook iets apart; iedereen vocht letterlijk om een busplaats. Hierdoor was ik genoodzaakt om 3 uur lang te staan. Misschien maar goed ook, want halverwege brak er ineens een rij stoelen! Lekker puh.
Oh ja en voor degene die op de Zwarte Cross hebben gezien wat ik met mijn (weg)werptentje heb gedaan... Dat was ook bijna het lot van mijn klamboe-ring!!!

Voor de rest gaat alles lekker z’n gangetje. M’n Engels wordt beter en het eten is nog steeds oke. Af en toe een typisch Ghanees gerecht zoalls Jollof, maar dat is ook gewoon rijst alleen op een andere manier klaargemaakt. Nu de Ramadan over is, eet m’n hostmother ook vaker in de kamer. En helaas staat de tv keihard aan op een of andere realitiy-zender. Iets als Big Brother…
Heb maar aangegeven dat ik niet zo graag vlees eet, want ik vertrouw ‘t niet helemaal. Het is echter niet netjes om aan je eten te ruiken, dus ook dat probeer ik af te leren!!
Daarnaast was ik getuige van een zelfmoordpoging van een kip. Hij leeft echter nog..
Ook kijk ik niet meer op van geiten die ongevraagd de weg oversteken of die vastgebonden zijn op een tro-tro of op een motor. Autowrakken blijven gerust een paar dagen liggen tot de nog te gebruiken onderdelen zijn ‘weggenomen’. En die afgehakte koeiekoppen op een tafel in de warme zon…ach wie doet je wat ;).
En gister was ik in town en het was laaiend druk. Geen idee waarom. Bleek de nieuwe President John Mahama naar Tamale te komen. Heb 'm nog gezien ook. Trots! Rij je dan met je motor als Siliminga tussen duizenden mensen... Best een ervaring;).

Jullie mis ik lekker niet, ik maak namelijk te veel nieuwe indrukken aan 't opdoen. Ben alleen wel een beetje klaar met deze maand 'vakantie', ik wil gewoon echt doen waarvoor ik gekomen ben, zodat ik ook wat kan doen met het sponsorgeld!
Gaan jullie maar lekker genieten van de kermis (neehoor, ik ben echt niet jaloers), dan geniet ik van het wachten!

Liefs Laura Popolos!

  • 28 Augustus 2012 - 15:58

    Gerrit En Rika:

    Prachtig al die dingen die je beleeft
    Als ik de foto's zie dan zit er voor Harly Papa nog wel een mooie schoonzoon bij
    Sterkte en veel succes Gerrit

  • 28 Augustus 2012 - 16:58

    Bianca:

    Hoi Laura,
    Leuk om van je te lezen.
    Zou mooi zijn als je echt kan beginnen met waar je voor komt.
    Natuurlijk ben je niet jaloers dat wij lekker gaan kermissen ;)
    Zal een paar extra borrels drinken!
    Xxx bianca

  • 28 Augustus 2012 - 18:33

    Karin:

    Jeetje Laura al een hoop meegemaakt al gaat de tijd je op dit moment veelste langzaam. Volgende week zeker starten met het project waarvoor je echt ben gekomen?
    Nou vind het heerlijk om je verhalen en belevenissen te lezen.
    Have fun en tot je volgende mooie verhaal
    xxx Karin

  • 28 Augustus 2012 - 19:45

    Tante Cornelly:

    Hoi wereldreizigster,

    Jee wat machtig mooi, om al die wilde dieren te zien !! Hoop dat je volgende
    week wat kan doen waar je ook voor gekomen bent.
    Je beleeft heel wat dat is ook weer een hele ervaring die ze je nooit meer
    afpakken,veel plezier en we lezen de verslagen en foto's met heel veel plezier!

    liefs je tantetje Cornelly.

  • 28 Augustus 2012 - 22:43

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Nou aan het horen gaat het allemaal wel lekker met je, kan je hostfather wel een beetje motor rijden hij zal in het donker wel geen voorlicht nodig hebben als hij uitgebreid blijft lachen, moeten we nog zilverpapier voor je ophalen want dat was vroeger altijd favoriet bij die zwartjes :) we bereiden ons langzaam voor op de kermis want ik heb ook nog wat in te halen van vorig jaar, we zijn ook nog geintervieuwd voor de kermiskrant met o.a. Henk Lokkers Ome Gerard en ik, het was de bedoeling dat we allemaal oude kermisherrineringen ophaalden en dat is uitstekend gelukt, hou je je wel een beetje afzijdig van die Ghanezen want anders moeten we nog een kuisheidsgordel naar je opsturen hier gaat alles verder z,n gangetje het bier voor de kermisborrel staat al koud dus is het alleen maar hopen op mooi weer.

    Groeten uit Lutjebroek van Harleypapa & Mama

  • 28 Augustus 2012 - 23:43

    Nanda:

    Fijn dat je niemand mist dan kunnen wij nog een mooie tijd van je verhalen genieten.

  • 29 Augustus 2012 - 11:36

    Gerdine En Hein:

    Hee rasta luis!!!

    Wat leuk zeg die vlechten! Ziet er stoer uit!
    Maar wat een namen allemaal.... Kintampo...
    Gelukkig mis je ons niet! Houden zo... Wij maken toch hier niet zoveel mee.
    Alleen kermis kermis en nog eeens kermis.... Hahaha
    Zijn die andere vrijwilligers ook leuk uit de UK?

    Nou ik zou zeggen verveelse nog een weekje even.... ;-p
    Daarna hardbikkelen.... Maar dat kan snel... Hahaha

    Liefs Hein en Gerdine

  • 30 Augustus 2012 - 15:08

    Fem:

    hallo laura wat een prachtige ervaringen en wat weet je het goed te beschrijven ik geniet van je verhalen hoor groetjes fem

  • 31 Augustus 2012 - 16:44

    Tina:

    Murrie Visser ;)

    Hahaha lach me weer rot om je verhaal! Ik zou het trouwens wel leuk vinden als je met een Ghanees trouwt, kunnen we daar mooi naar toe om het te vieren :p Goed om te lezen dat je je zo vermaakt, veel succes als je straks egt aan het werk kunt!

    X

  • 31 Augustus 2012 - 17:37

    Peter Vriend:

    Even de site bekeken en de foto's . Het is wel heel vervelend om die mooie natuur te zien en die verschrikkelijke mooie waterval. Nog heel veel plezier. Wij gaan ons nu op dat vervelende feestje genaamd kermis storten. Ook vervelend hoor. Groeten Peter Vriend

  • 31 Augustus 2012 - 18:58

    Marloes:

    Wat gaaf je haar siliminga! En je (wegwerp) klamboe ring is ook bijna op de mesthoop beland? ;-)
    Mooie foto's en ik zie wel een paar mooie ghanese exemplaren tussen zitten hoor!
    De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang wat betreft de oersaaie kermis.. We staan trouwens niet eens in de kermiskrant tsss :-(

  • 02 September 2012 - 14:58

    Tante Nel.:

    Hey Laura.
    Wat leuk dat je zo geniet,wij trouwens ook van je mooie verhalen ,en foto's,ik hoop dat er nog veel meer van komen.
    Ik hoop voor jou dat het tema volgend jaar,met kermis Afrika is want je haar zit geweldig.Verder praat ik niet over de kermis (al reis ik straks wel af naar Lutjebroek.)
    Wij wensen je nog veel succes daar,en wachten vol spanning weer af.
    Ook groetjes van ome Ab. Tante Nel.

  • 03 September 2012 - 14:50

    Ineke En Gerard:

    Hoi Laura,geweldig al je verhalen, we genieten er heel erg van, je nieuwe kapsel is geweldig, wil je je vader op stang jagen, moet je zo"n mooie man mee naar huis nemen.Nog veel plezier en we kijken al weer uit naar je volgende verslag. Groetjes uit Hoogkarspel

  • 06 September 2012 - 18:26

    Esmeralda:

    Hey Laura,
    Mooie foto's hoor! Je kan je altijd nog bij het circus aanmelden als je je verveelt ;-)
    By the way, vorige week leefde je vogel nog.
    x Es

  • 06 September 2012 - 18:46

    Cindy:

    he wijffie,

    Waarom dan geen foto met jou tussen al die mooie Ghanese mannen bij de waterval? :p

    En wow.. die olifanten, zo vet lau! Zo mooi!

    Pff.. heel gek ook om je zo op die foto`s te zien maar het is toch echt zo laura! :)

    Geniet luis!

    ( o ja we vroegen ons zich waar je precies zit in ghana, het is best groen allemaal! ghana klinkt zo bruin ;))

    xx chris en cindy

  • 07 September 2012 - 13:20

    Gerie:

    Ha zwarte cross maatje........

    Lijkt me lekker als je eidelijk aan de bak kan. Het kan natuurlijk zomaar zo zijn dat het werk ook slow slow slow gaat worden. Pas je aan en zorg dat je klamboe blijft werken ha ha. Ik weet nog dat wij ons vaak insmeerde met een goedje uit de natuur. Van die bruine klei die uit een termietenheuvel komt. Op je polsen smeren...Ruikt goor maar dat zorgde er wel voor dat de mugen opdoderde.

    Hier is de kermis weer voorbij. Ben maandag even een koppie wezen doen en dat was goed. Mooi weer en veel grappen. Nu lekker aan het schilderen en komend weekend komt er een 28 graden nazomerdag aan dus buiten in de zon de tuin in.

    Laura heb het goed

    Groet & Kus Gerie

  • 07 September 2012 - 14:50

    Kim Hoek:

    Zou Lau, dit is weer s ff wat anders dan Champigonnesoep eten op vrijdag......

    Leuk hoor al je verhalen! Hier mis je niks! Ik ga weer eens verhuizen. Wel binnen t Blok dit keer. En verder is t hooidruk, niks nieuws dus.
    Succes met je reis en ik hoop dat je vakantie snel is afgelopen en je kunt doen waar je voor gekomen bent!
    Anders weet ik nog wel een plek waar ze met SMART op je zitten te wachten en waar je direct aan t werkt kunt gaan.....

    X Kim

  • 11 September 2012 - 12:32

    Marleen:

    Weer een leuk verhaal! Ik loop een beetje op achter, maar wat een super mooie foto's zeg!!!
    Lijkt me echt een vette ervaring zo wat je allemaal mee maakt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 62004

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: