Siliminga on a motorbike!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu Siliminga on a motorbike!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Siliminga on a motorbike!!

Door: Siliminga

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Augustus 2012 | Ghana, Tamale


Ten eerste allen bedankt voor jullie lieve en leuke reacties! Probeer niet in een deuk te liggen in het internet-café om sommige reacties, haha. En anders snappen ze 't toch niet, hihi.

De afgelopen week was minder leuk dan de eerste week. Niet heel veel meegemaakt en me lichtelijk lopen vervelen. Tja…blijkbaar ga ik ook wennen aan het Ghanese leven van wachten, wachten en wachten. Zoals de meeste van jullie weten zeer moeilijk voor mij :D.

Gastgezin
Wat betreft mijn gastgezin heb ik pas 2 kinderen ontmoet. Najimah is ondertussen voor haar studie weer naar Accra en Raadia is er nog wel steeds.
Ik snap nog niet helemaal goed hoe de rollen in het gezin verdeeld zijn, maar er wordt mij niet toegestaan om mee te helpen. Heb gelukkig wel 1 huishoudelijke taak gekregen; elke dag mijn ‘ veranda’ aanvegen. 3 minuten werk..
Het avondeten gebeurd niet gezamelijk; ik krijg m’n bord netjes op tafel en de andere eten op de bank, de grond of waar en wanneer dan ook. Ik probeer angstvallig mijn linkerhand niet te gebruiken, omdat dat niet netjes is.. Het eten bestaat met name uit rijst of spaghetti met een soort tomatensaus en soms met vis. Een keer zelfs rijst met graten, terwijl er geen vis bij zat. Dus dat werd elk hapje miereneukerig bestuderen en heeeel voorzichtig kauwen… Ook een paar plaatselijke gerechten gegeten zoals Fufu en groundnut soup & omo tuo (een rijstbal met pindasoep ofzoiets).’s Ochtends gewoon normaal een koppie thee met tea-bread, soms ook nog met ei.
Na het eten nog even tv kijken (jaaa, die hebben ze…) en rond een uur of 20 ga ik m’n kamer in, nog ff lezen en dan lekker op tuk. Rond half 7 wordt het nameljk al donker en heb ik buiten niets meer te zoeken. De stroom wil ook nog wel eens uitvallen, dus dan is ‘t soms wat behelpen.
Het douchen gebeurd met een emmertje met water, aangezien ik al een week geen ‘ stromend’ water heb. Went vanzelf :). Gelukkig heb ik wel een normale wc en hoef ik niet met m’n linkerhand m’n kont af te vegen!

Tamale
Tamale is een stuk minder druk dan Accra, maar evengoed nog steeds superdruk. Ik begin wel meer de logica te zien in alles (denk ik) en ik kan er redelijk m’n weg vinden. Je ziet alleen maar mensen en verkeer op straat, ze proberen dingen aan je te verkopen en naar je te roepen. Om iemands aandacht te vragen roepen ze ‘ sssssh’ , zal ik wijsgenoeg maar niet uitproberen. In de stad zie ik wel wat blanken, met name Duitsers, maar niet overdreven veel. Er zijn bepaalde plekken, ‘restaurants’, waar je weet dat je ze tegen kan komen. Bij Sparkles en Giddipas verkopen ze namelijk redelijk Westers eten. Het leven is hier goedkoop. Voor sommige dingen betaal je weer wat meer, maar in principe is alles wel te verkrijgen. Leuk om te zien dat met name de (jonge) kinderen met grote ogen naar me kijken, me heeeel voorzichtig aanraken en keihard roepen” Siliminga!!" Oftewel, white woman! Ook grappig, want een heleboel Ghanezen hebben zich al aan mij voorgesteld, maar ik kan hun gezichten gewoon echt niet herkennen… zo wilde ik me al 2x voorstellen aan m’n hostsister… Misschien kan ik ze na 5 maanden wel uit elkaar halen en mensen herkennen!
Het verkeer blijft dus druk met alle gehavende auto’s en kapotte auto’s. Langs de weg veel rotzooi, plassende en spugende mensen (i.v.m. Ramadan mogen ze ook hun spuug niet doorslikken) en veel stof en zand. Daarnaast lopen er overal kippen en geiten. En die kippen en hanen houden me ‘s nachts nog vaak wakker ook (naast het bidden van de mensen uit de Moskee…). Misschien moet ik voorstellen om kip te eten ...:D. En sinds een paar dagen heb ik een koor van kikkers onder m'n 'raam'.
Het weer is lekker; zo’n 30 a 35 graden. Maar het voelt niet overdreven warm. ‘s Ochtends is het vaak bewolkt en ‘s middags lijkt de zon steeds meer door te breken.
In de omgeving wel al de Central Mosque gezien en het splinternieuwe voetbalstadion uit 2008. Hoezo verschil tussen rijk en arm….? Opvallend is dat de mensen hier niet roken (behalve mijn hostdaddy) en de jonge kinderen lijken al erg volwassen; baby’s huilen zo goed als niet en ze leren al heel snel mee te helpen in het huishouden en zichzelf te redden. Daarbij is het ook vrij normaal dat ze een kind gewoon borstvoeding op straat geven.

GIGDEV
GIGDEV (Girls Growth Development) is een project opgezet door een oude oma met als doel jonge (onopgeleide) moeders en (straat)meiden een toekomst te bieden. Aangezien ik de eerste maand vanwege de 'long break' niets kan doen in mijn eigen project heb ik hiervoor gekozen. Hier ben ik echter pas de 13e begonnen. Of ik het leuk vind is weer een tweede… Ik mag Engelse les geven aan de ‘ hoogste’ groep en moet gewoon maar wat doen. Ik probeer ze wat wijs te maken en door middel van spelletjes (word-snake, hanging man) ze iets te leren. En dat is maar 1 uurtje… De rest van de tijd probeer ik rond te komen door 'geinteresseerd' rond te kijken. Woensdag heb ik een poging gedaan tot het geven van een gymles; iedereen lag in een deuk toen ik ze de Macarena ging leren :D. Volgende week maar weer proberen!
Moet zeggen dat ik wel blij ben dat dit maar voor 2 weken is. Ga dit echt niet lang volhouden en ben op zoek naar dingen om te doen, zodat ik ‘helaas’ eerder weg moet. Vandaag bestonden ze echter 15 jaar, waarvoor ik de hele dag was uitgenodigd. Scheelde me weer een les Wiskunde in het Engels geven (ik stond op m'n eindexamen al zo goed voor Engels en Wiskunde..). Was leuk met local dance en lekker eten. Behalve de kebab die ik een uur lang probeerde weg te kauwen..

Motor
Heb ook nog een leuk souveniertje gekocht; een motor. Omdat ik misschien naar een ander gastgezin moest, vanwege de afstand naar GIGDEV. Daar had ik total geen zin in, dus tja…dan maar een motor kopen (goed excuus toch?!). En huren is nergens in Ghana mogelijk. Heb ‘m samen met Jemima gekocht; zij koopt hem weer van mij over als ik terugga naar Nederland. Goede deal toch! Ze wilden me eerst een scooter aansmeren, maar dat verhaal ging niet door ;). Draag netjes een helm en hou me aan de snelheid (heb alleen geen idee hoe hard ik rijden mag, hihi). Had ik ook braaf m’n licht aan, wordt ik door iedereen ‘vriendelijk’ verzocht om ‘t uit te doen. Welja…. Het schakelen werkt alleen precies andersom... Best raar dat dat kan toch?! En omdat ze nog wel eens dingen stelen, staat ie ‘s nachts in m’n kamer! Lekker voor m'n gezondheid die geur...
Probeer niet te veel het verkeer hier na te doen, ik rij er netjes achteraan… Trek alleen veel bekijks omdat ik de enige blanke ben op een motor. Dus tja, als ik een fietser ofzo aanrij, weet iedereen dat ik ‘t was!

Voor de rest weinig boeiends gedaan, behalve met de hand m’n was gedaan (1,5 uur later…) en per ongeluk aan de elektriciteitsdraden opgehangen. Oeps, foutje ;). Ook een les drumming & dancing gedaan (heb toch nog een beetje ritmegevoel…), de omgeving verkend waarbij ik achterna werd gezeten door een soort hagedis met een gele kop en staart en naar een zwembad van een hotel geweest. Was ik ergens aan de wandel, werd ik ineens door een groep van 15 kinderen ingehaald: Siliminga!!!! Dance??? Come!!! Kreeg ik in een of andere community een voorstelling van jongetjes en meisjes die voor me gingen dansen. Ik als enige blanke ;).
Daarnaast ben ik totaal lekgeprikt door muggen, maar bij 52 ben ik maar opgehouden met tellen…

Ik ben nog steeds pogingen aan 't doen om m'n foto's erop te krijgen, maar het wil niet lukken....

Mochten jullie me willen smsen, m'n nummer is: 054 8872788. Heb alleen geen idee wat er voor moet ;). En als je niets terugkrijgt, dan is 't niet goed gegaan!

Tot m'n volgende verhaal!!

Liefs Siliminga Luis!

  • 17 Augustus 2012 - 20:05

    Niels, Marieke, Finn En Scott:

    Very nice Laura! Veel plezier nog he!

    Groeten!

  • 17 Augustus 2012 - 20:12

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Dat in de slaapkamer zetten dat is vast een trekje dat je van je opa hebt geerfd want toen die zijn eerste brommer had gekocht (,n Kaptein Mobylette) moest die ook altijd in de slaapkamer staan en niet eens vanwege de diefstal maar omdat zijn kinderen (Cor & Gert) er anders altijd op aan de reed gingen, het vehicle lekte olie & benzine maar och ,n paar plasjes eronder mocht de pret niet deren ook trapten we hem vaak aan en lieten hem dan rustig ,n kwartiertje lopen als Pa & Moe dan thuis kwamen en vroegen of we hem hadden aangetrapt was het antwoord nee hoor hoe komen jullie daar nu weer bij het was toch niet onze schuld dat de hele slaapkamer blauw van de rook stond, ook had ik (toen 14 jaar) het ding toch ,n keer weten te pikken, ik er lekker op rijden toen er plots ,n man in uniform midden op de weg stond, WAT ZIJN WIJ DAAR AAN HET DOEN VISSERTJE ga maar eens gauw mee naar het bureau :( , die man in uniform was toevallig onze buurman pliesie Mooy dus die wist dat ik net 14 jaar was s,avonds mocht Vader de brommer weer ophalen hij zei er maar niet te veel van want als het apparaat stuk was moesten wij hem weer maken, dat je die zwarten niet uit elkaar kunt houden is niet zo vreemd want dat is net als bij de Chinezen ze lijken allemaal op elkaar dus begin maar geen relatie want dan herken je niet eens je eigen vriend. Heb je ook aleen ei gegeten waar al een vogeltje in zit want dat komt ook wel eens voor en het is onbeleefd om het dan niet op te eten ;) .
    Verder weet ik niet zo veel te vertellen ik denk dat ik temet maar ,n biertje drink op jouw gezondheid.

    Groeten uit Lujebroek van Harleypapa & Mama

  • 17 Augustus 2012 - 21:07

    Marieke:

    Hey Lau,

    Leuk verhaaltje weer hoor!
    Dat ritme gevoel hé.... ik wist dat dat wel goed zat. Je bent tenslotte de balletdanseres van ons voetbalteam! Ff je tutu aan en dansen maar!
    Wat betreft de mail van je ouders.... klamp je inderdaad maar niet aan zo'n ghanees vast. Straks weet je het verschil niet meer en komen er zomaar 5 ghanesen mee naar Nederland.

    Geniet maar lekker en ik hoop dat je snel je ding kan doen daar waar je voor kwam!
    Voorzichtig op de weg met je motor.
    We kijken uit naar je volgende verhaal!

    Plezier en succes! x

  • 17 Augustus 2012 - 22:43

    Marlien:

    Heee Laura,

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat!
    Foto's zijn gelukt, ik kon er een paar bekijken..
    Veel plezier nog!

    Liefs Marlien je bootcamp buddy haha

  • 17 Augustus 2012 - 22:49

    Wendy L:

    Wat super om je verhalen te lezen!!!
    En wat heb je al veel meegemaakt zo in twee weken!

    Veel plezier en ik kijk weer uit naar je volgende verslag :-)!

    Liefs Wendy

  • 18 Augustus 2012 - 11:39

    Anne En Rob:

    Heeey Lau!
    Lees nu pas je verhalen. Bij de eerste melding zag ik geen tekst en foto's, dus dacht dat het niet gelukt was. Ik zag alleen het onderwerp staan...verdwaald...dus werd wel erg nieuwsgierig. Je maakt in ieder geval al genoeg mee. Vind het wel stoer dat je voor de klas gaat staan. Ik zou een blackout krijgen!! Wel lekker dat je een eigen kamer hebt en een "normale" wc, zover je dat kan noemen denk? Ik heb wel toevallig vannacht over je gedroomd, dat je onverwachts al weer terug was, want ja de Wervershover kermis mag eigenlijk niet gemist worden....haha! Misschien dat ik deze dagen over je bljf dromen, dan ben je er toch nog een beetje bij.
    Nou ik kijk al weer uit naar je volgende sessie!
    Liefs Anne en de groetjes van Robbie

  • 18 Augustus 2012 - 11:57

    Marleen:

    Zoo mooie foto's, echt weer een totaal andere wereld!!
    Hopelijk heb je dan binnenkort meer te doen, anders lijkt het me idd ook wel saai.
    Haha ik dat zal voor die mensen wel bizar zijn een blanke vrouw op de motor, wel cool!!

  • 18 Augustus 2012 - 15:46

    Oom Paul:

    Heej Laura kun je ook al met zo`n kruik op je hoofd lopen het zou hier een leuke kermisattractie zijn.
    Kijk je wel uit op die motor want als iemand je aanrijdt weet je dus niet wie het is.
    Greetz uncle Paul,

  • 18 Augustus 2012 - 18:24

    Cindy:

    Oei.. lau en verveling.. geen goede combinatie! Maar joh, geniet lekker van alles om je heen, ondertussen leer je ons alweer een heleboel nieuwe cultuurfeitjes van Ghana! En hup zo ff een motor gekocht!

    Succes weer!

    ( ps hier in nederland: Hittegolf! en o ja, als je zin hebt, met kermis Lutjebroek vieren we een kermisborrel, omdat je het toch niet zo druk hebt in Ghana.. heb je misschien tijd over? :p)

  • 18 Augustus 2012 - 19:12

    Noortje:

    Hoi Laura,

    Wat ontzettend herkenbaar allemaal! Alsof ik weer even terug ben in Tamale en omgeving :) Hopelijk kun je wennen aan het Ghaneese leventje wat voor bestaat uit 'wachten'...

    Groetjes Noortje

  • 18 Augustus 2012 - 19:35

    Anja:

    Mooi he, zo vervelen, maar zo veel meegemaakt haha!! Da's meer dan ik mn hele vakantie heb gedaan :)
    Leuk om te lezen dat je je vermaakt! Geniet ervan!!
    Dan wacht ik weer tot je volgende verhaal! Oja, en heb je al een leuke voor me gezien? :P

    xxxx

  • 19 Augustus 2012 - 18:06

    Esmeralda:

    Siliminga Luis, klinkt interessant ;-)
    In Nederland heb je je kunnen beheersen en nog geen maand in Afrika en toch al een motor gekocht! Haha, lachen echt iets voor jou, maar wel praktisch. Scheelt weer wachten op busjes enzo ;-)
    Dat blauwe autootje was ook leuk geweest, ideetje als nieuwe carpoolauto of gaan we dan nooit in Julianadorp aankomen?!

    grtz je carpoolmaatje

  • 20 Augustus 2012 - 16:35

    Tamara:

    He Lau,

    Erg leuk om je verhalen te lezen! Ik hoop dat je snel ergens mee kunt beginnen want vervelen is echt niks voor jou :-) maar ja, je moet je maar aanpassen aan het leven daar en je maakt evengoed genoeg mee zo te lezen! Geniet ervan! Xxx Tamara

  • 20 Augustus 2012 - 21:13

    Gerrit En Rika:

    Het ziet er allemaal goed uit bij je ,als het zo warm is moet je ook niet zo veel doen , tenslotte doet de rest daar vermoedelijk ook niet zo veel
    Mooie motor heb je daar ,mocht hij niet goed werken is er hier altijd nog een goede B.M.W. ter beschikking
    Is die Kever ook geen handel ? makkelijk voor de de natte moesson
    Hopelijk kom je snel in je eigen vak en anders kan je altijd nog een 10 kamp o.i.d. organiseren ,ten slotte gaat dit ook perfect met de familie weekenden
    Wij gaan ons zachtjes voor berijden op de Lutjebroeker kermis en mocht je zelf geen tijd hebben geven we je vader er wel een extra biertje
    Groetjes en houd je taai
    Gerrit en Rika

  • 23 Augustus 2012 - 22:43

    Hans Trousselot:

    Voor het sms'en naar Laura dient eerst het landennummer van Ghana te worden vermeld met weglating van de 0 van 05 enz. Dus eerst 00233 5 enz.
    Laura, veel sterkte en leer wachten. De Ghanees denkt geen 15 minuten vooruit en een afspraakop tijd is geen regel.

    Groet,

    Hans Trousselot

  • 25 Augustus 2012 - 15:39

    Mireile Van Vliet:

    Hoi Laura,
    ik heb echt met smaak, herkenning en heimwee je verhalen zitten lezen. Ook al ben ik niet in Ghana geweest, alle afrikaanse landen lijken toch op elkaar. En kameroen is niet zo heel ver van Ghana vandaan. Echt alle dingen die je schrijft en voelt herken ik zo goed. Erg grappig dingen als de auto's die inderdaad bijna uit elkaar vallen. Ik weet nog wel dat ik met een paar meiden uit eten was geweest en we s'avonds in het donker terug gingen(niet verstandig). Hij had zijn lichten niet aan (deden het zeer waarschijnlijk niet) en reed gewoon heel hard terwijl er nog heel veel mensen langs de weg lopen. Het was zo eng. Dus een van die meiden zei op een gegeven moment"ik betaal je geld als jeje lichten aan doet". Ook ben ik op een gegeven moment auto's gaan tellen die GEEN kapot ruit hadden. Dat was op een hand te tellen.
    Maar ik kan je verzekeren alles went. Je zal inderdaad het verschil leren zien tussen alle donkere mensen. Je zal wennen aan alle puinhoop en ellende om je heen. Ook zal je wennen aan de bucketshower als weer eens het water uitgevallen is.
    Maar waar je volgens mij nooit aan went is het langzame tempo. Je leert ermee omgaan, maar echt wennen zal het nooit worden.
    Ik wens je nog heel veel succes en plezier. Geniet ervan ,dit is een ervaring die leven zal veranderen en je altijd zal onthouden.

    liefs Mireille

  • 26 Augustus 2012 - 21:21

    Linda & Robert:

    Hey Laura, nou ik heb hier echt hardop zitten lachen hoor om je verhalen. Gelukkig dat je van een beetje snelheid houdt want zoveel indrukken op een dag zijn toch bijna niet te verwerken? Tja, en dat wachten, misschien wel je uitdaging. Ik heb de foto's van de zwarte cross op een zelfde manier naar iedereen verzonden als jij hebt gedaan, dat is ideaal. Maar dat evenement zit nu waarschijnlijk ergens ver in je geheugen. Hoewel, je hebt daar al wel een beetje kunnen wennnen aan grote mensenmassa's en ietswat chaotische toestanden, toch? We wensen je in ieder geval nog heel veel mooie momenten toe met veel lol. We volgen je verhalen met veel plezier dus vooral doorgaan met schrijven he! Groetjes van Robert en Linda

  • 28 Augustus 2012 - 17:11

    Hein:

    hi nichtjelief ;0

    Was die kebab misschien van geitenvlees? Die wil nog wel eens wat uithoudingsvermogen van de kaak vereisen haha.
    Leuk hoor om je ervaringen te lezen, net als de mensen hierboven zit ik af en toe hardop te lachen. Ach ja, we kennen je natuurlijk een beetje dus dan wordt het ook allemaal zo herkenbaar.

    Ik hoop voor je dat je snel aan je eigen project kunt beginnen. Dat is toch waar het voor jou om te doen is lijkt me.

    Hey dame Visser, houd je taai (denk aan die kebab mocht dat even niet lukken:o) en dikke zoen van Lien en mij.

    Ciao
    Hein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 1283
Totaal aantal bezoekers 61987

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: