Verdwaald in Tamale... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu Verdwaald in Tamale... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Verdwaald in Tamale...

Blijf op de hoogte en volg Laura

07 Augustus 2012 | Ghana, Tamale


Dasseba! A-be-oela? Alaaf-i!

Juist, dat is wat Dagbanees wat ik gister geleerd heb!

1 augustus...
Afscheid nemen blijft toch moeilijk...Ik met m'n grote bek ga wel 'ff' 5 maanden weg. Toch even een traantje moeten laten lopen...
De vluchten waren oke. Geen gekke dingen meegemaakt, niet het verkeerde vliegtuig in gestapt en veilig geland! De vlucht naar Istanbul was al iets gekleurd en de vlucht naar Accra zag zwart van de mensen ;). Op Accra was ik bijna de enige blanke. Jemima (de vrijwilligerscoordinator) was er nog niet om me op te pikken, omdat ze niet wist dat ik eerder zou komen. Gelukkig was er een vriendeiljke man van de security die me wel aan een sim-kaart wilde helpen, geld voor me wisselde en Jemima belde. Dit alles uiteraard niet voor niets. Hoezo gelijk opgelicht worden? Sta je daar dan met 2 backpacks en een kleine tas...hulpeloos te zijn :D.
Gelukkig kwam Jemima snel en bracht ze me naar het huis van haar zwager waar ik werd verwelkomd door nog een paar anderen. Ik kreeg vers fruit, wat typisch Ghanees drinken en een zakje water. Daarna ben ik gelijk naar bed gegaan, want ik was echt bekaf van het niet slapen in het vliegtuig.

2 augustus...
Uiteraard erg vroeg wakker en met de anderen ontbeten. Dik,zoet brood met gebakken ei met allerlei groenten erin. Lekker! Van de zwager van Jemima, Isaac, kregen we een rondleiding door het centrum van Accra. Ondertussen verwonderde ik me echter over de totale chaos van het verkeer; alleen maar toeteren, geen voorrangsregels en auto's die volgens mij absoluut niet meer door de keuring komen. Motors die overal tussendoor crossen met 3 of 4 mensen achterop, waaronder ook baby's op de rug van hun moeders. Later kwam ik erachter dat dit normaal is. Alle auto's zijn echt gehavend en het toeteren is ervoor om je aandacht te trekken voor bjvoorbeeld een taxi, maar ook om voorrang op te eisen. Dus voorzichtig zijn met oversteken!
We zijn daarna de Makola Market overgegaan waar het echt zooo druk was! Je wist niet waar je moest lopen en overal zag je dames met zware dingen op hun hoofd. Best knap hoe ze dat doen. En ondertussen ook nog een baby op hun rug in een doek. De markt bestond uit heel veel eten, nog meer mensen, veel sieraden en huishoudelijke troep. Ondertussen naar de grond te kijken om niet te stroffelen over wat dan ook en proberen Jemima in de gaten te ouden om niet te verdwalen. Naar de Cultural Market geweest, wat erg mooi om te zien is en daar door mijn eerste man ten huwelijk gevraagd. De dagen erna bleef hij echter Jemima bellen om mij nogmaals te kunnen zien.. Oeps..
Hierna naar het Kwame Nkrumah Memorial park gegaan wat ter ere was van de eerste president van Ghana. Was op zich wel interessant om te zien, maar ik ben niet zo van die culturele dingen.
Daarna werden we door vrienden van Jemima meegenomen naar een of ander ' iets' waar we wat te drinken kregen. Gelijk m'n eerste (en voorlopig laatste) biertje; Star bier (oke...een halve liter...). Hierna gingen we verder naar onze verblijfplaats voor 2 nachten; het Kokomlemle Guesthouse. Hier verbleef ik samen met de Poolse Marta voor 2 nachten.

3 augustus...
Een redelijke nacht gehad, vroeg wakker en uiteraard gepikt door muggen. M'n lievelingsdieren! Lekker ontbeten met een koppie thee, geroosterd brood en weer ei. Vandaag stond er niet veel meer op de planning dan naar het strand te gaan. Met de trotro zijn we daar heen gegaan. Dat zijn allemaal kleine busjes (ook uit Nederland soms) die volgepropt zitten met mensen. Heb alleen geen idee hoe je weet welke je hebben moet, dus was maar al te blij met Jemima. Ondertussen Accra voorbij zien schieten met de troep, vele mensen met gekleurde kleding en rood/bruin zand.
Lekker op het strand geluierd en in de zee gezwommen. Daarna met Francis, een vriend van Jemima naar een pizzeria gegaan. Hoezo rijst en yam!? Oke.... ik nam een fruitsalade met spekjes. Aanrader! Erg gelachen met Francis en het lukt me op zich redelijk goed om me verstaanbaar te maken in het Engels. Zelfs grapjes maken lukt (vind ik!).

4 augustus...
Vandaag om 5 uur op om met de bus naar Tamale te gaan. De weg was in het begin echt slecht; geen echte weg, alleen maar zand en al 't verkeer door elkaar. Toeterend om er langs te mogen komen. Later werd de weg gelukkig beter. Duurde uiteindelijk 14 uur... Gelukkig was de bus wel redelijk comfortabel met stoelen die redelijk ver achterover konden en airco. 14 uur van vervelen, uit 't raam kijken en kaarten verder waren we in Tamale aangekomen. Geen idee wat me te wachten stond, maar ik werd naar m'n hostfamily gebracht. Daar was alleen Najimah - m'n hostsister - om me op te wachten, omdat mijn hostvader en -moeder allebei ziek waren van Malaria... Wees gerust; het is niet besmetteljk en ik neem elke avond braaf mijn medicijntjes in en ook m'n vitaminepillen! Ik heb een eigen kamer gekregen waar gelukkig een bed staat en ik kon m'n klamboe aan een haakje ophangen. Stiekem ben ik ook heel erg blij met de ventilator aan het plafond en de luxe van elektriciteit. Van te voren had ik wel een grote bek dat ik echt back to basic wilde, maar nu ben ik hier stiekem heel erg blij mee!

5 augustus...
Deze morgen ontmoette ik Raadia, m'n little hostsister van 10 jaar. Een lief meisje. Er werd door Najimah ontbijt voor me gemaakt en daarna ben ik met de shared taxi naar Jemima gegaan. Samen met haar en Marta hebben we een christelijke kerkdienst meegemaakt wat echt bijzonder was om te zien! Ruim 2,5 uur met een bijbellezing, zang, dans en muziek. Zo bijzonder en speciaal. De mensen geven zich echt volledig over en uiten zich allemaal op een andere manier, heel uitbundig.
Daarna met de taxi terug naar Vitting Estate, de buurt waar mijn hostfamily woont. Uiteraard herkende ik niet meer waar ik was; verdwaald! Dus Jemima bellen; "I'm lost!!" Met hulp van een man en mijn hostmoeder en -zusje ben ik uiteindelijk goed terecht gekomen. Dat was gelijk een goede kennismaking met mijn hostmoeder en - vader.... hihi :).
's Avonds kreeg ik rijst voorgeschoteld met tomatensaus en ben ik lekker op tijd gaan slapen. Nog even lezen op m'n e-reader; handig, want daar heb ik geen licht voor nodig!

6 augustus...
Kukeleku.... Overal waar ik al heb geslapen ben ik wakker gemaakt door een haan. En er loopt ergens een kalkoen loopt die net zoals Seabert de zeehond klinkt :). Vandaag een rondleiding door Tamale gekregen over de central market, de cultural market waar allemaal handgemaakte sieraden en souveniers zijn. Mooi om te zien en verleidelijk om te willen kopen... Ook heeft ze de supermarkt laten zien waar bijna alles te krijgen is en het postkantoor. Dus nu met ik m'n weg wel zien te vinden...
Daarna naar het kantoor van CID gegaan en kennisgemaakt met de staff. Ook les gehad in Dagbanees, wat ik gelijk 's avonds uitprobeerde. Iedereen had er alleen dikke lol om...
Weer met de shared taxi terug naar mijn hostfamily en dit keer niet verdwaald. Trots!!

7 augustus...
Vandaag niet veel uitgevoerd. Weer naar het CID-kantoor geweest en daar een introductie gehad over CID en de bestaande projecten. Geprobeerd om m'n foto's op de website te plaatsen, maar dat lukte me nog niet... Daar moeten jullie dus nog even op wachten!!

Tot het volgende verhaal weer!!

Liefs Laura

  • 07 Augustus 2012 - 19:40

    Veronique:

    Nou, je bent goed aangekomen en je wordt goed op weg geholpen een beetje wegwijs te worden lees ik zo. Leuk!

  • 07 Augustus 2012 - 19:51

    Niels, Marieke, Finn En Scott:

    Hey Lau,

    Leuk om wat van je te lezen!
    Geniet lekker daar en we kijken nu alweer uit naar je volgende verhaal!

    Dikke kus uit Hoogkarspel!

  • 07 Augustus 2012 - 20:52

    Gertrud:

    goh laura wat `n verhaal! je bent er net en nou al zoveel meegemaakt.
    ik zou ook zeggen tot het volgende verhaal. enne hou je taai he.

    groeten van gertrud

  • 07 Augustus 2012 - 21:19

    Bianca:

    Hoi Laura,
    Leuk om van je te lezen!! Je ben nog maar net weg, maar het is alweer een heel verhaal!!
    Heel veel plezier daar en wij blijven je volgen!!

    Xx Bianca & Marco

  • 07 Augustus 2012 - 21:51

    Harleypapa:

    Heej Kawaluis,

    Mooi dat je goed bent aangekomen, die Poolse Marta is toch niet toevallig onze Poolse buurvrouw want die heb ik ook al een week niet gezien, hopelijk gaat het goed met al die groente die je eet, sommige mensen raken daarvan nog wel eens aan de dunne, maar dan kun je wel mooi leren om met je goeie hand je bips af te vegen (het was toch met je linker hand) die huwelijksaanzoeken moet je maar negeren, je weet hoe ik daar over denk :) hier gaat alles z,n gangetje het weer is niet zo mooi als bij jullie, we hebben nog al last van flinke regenbuien als ik het zo hoor wordt motorrijden voorlopig niks in dat drukke verkeer, misschien moet je eerst maar als een van de vier of vijf passagiers meegaan ,n beetje in het midden want dan heb je nog een paar airbags voor en achter je mocht er iets gebeuren, wwe missen wel een beetje dat vrolijke kwekkie van je maar dat komt vanzelf wel weer goed als je terug komt, doe de Groeten aan je host familie en jij de Groeten uit Lutjebroek van.

    Harleypapa & Mama

  • 07 Augustus 2012 - 22:01

    Tina:

    Hahahaha ik moet nu al lachen om je verhalen, zie het helemaal voor me :D Genietse!

    X

  • 07 Augustus 2012 - 23:59

    Nanda:

    Hej laura,

    nou dat zijn alweer heel wat avonturen en het beloofd wat voor de rest. Hoop dat je genoeg elektra blijft houden voor de rest. Is het eten van insecten eigenlijk daar ook gewoon??.

  • 08 Augustus 2012 - 07:59

    Hans:

    Hoi Laura,
    Toch wel een heel ander wereldje dan het Westfriese. Leuk om je zo te volgen. Wel heel herkenbaar hoe primitief ze daar leven (hoewel ik het afrikaanse leven van de toerischtische kant heb meegemaakt).
    Hardstikke tof dat je daar goed werk gaat verrichten, maar vooral ook genieten.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groeten uit Alkmaar

  • 08 Augustus 2012 - 09:34

    Ab&Rob:

    Hee Luisje,
    Nooit gedacht daar nog van te horen hè.
    Kijk effe rond of dr ook wat toerwerk te organiseren valt, Volgende week alweer naar Chicago voor de zoveelste Route 66, Als ik het zo lees heb je genoeg te verdwalen en krijg je de kans van je leven daar.
    Veel succes en heel veel plezier, werk ze.

  • 08 Augustus 2012 - 12:14

    Carola:

    Hey Laura,

    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat.
    Echt weer iets voor jou dit haha.
    Veel succes. En we blijven je volgen.

    Groetjes Carola, John & Roos

  • 08 Augustus 2012 - 14:39

    Gerard En Joke Stroomer:

    Wah!! wat een verhaal al en je bent er net.
    Nou wij durven amper de grens over:-D Stoer van je hoor!
    Gelukkig gaat het je goed af.
    Je auto staat er goed bij, alleen het zeil is eraf gewaaid en is nou stuk.
    Dus je toet-toet staat in zijn nakie!
    Laura,toi-toi-toi daar in het verre land.
    We volgen je!
    groetjes uit Lutjebroek -Gerard en Joke

  • 08 Augustus 2012 - 16:17

    Marloes:

    He wijffie,

    wat kan je toch heerlijk beeldend vertellen, ik zie het helemaal voor me! Goed om te horen dat je toch op plaatst van bestemming bent gekomen :-) Mis je wel een beetjehoor..! Maar blijf vooral genieten van ditgrote avontuur!

    Xxx Marloes

  • 08 Augustus 2012 - 18:12

    Gerda:

    Hoi Laura,


    ik zie de beelden voor me zoals jij verteld, en over het verkeer: wat een bonte verzameling van geuren kleuren en geluid is dat he?? dat is hier bij ons toch echt wel anders, maarrrrrrrrr dat gaat best wennen hoor. Wij hebben dat in India ook meegemaakt.
    Je hebt er al een goede start gemaakt, zo met de markten, verdwalen enz.......
    Blijf lekker genieten, en blijf het op de web-site zetten: dan genieten wij ook mee.
    Succes van Jan en Gerda

  • 09 Augustus 2012 - 16:14

    Lucia:

    Hoi Laura,

    Wat een belevenissen al in een week tijd.
    En je bent nog niet eens aan het ""vrijwillig" werken!


    We volgens je reisverslag met plezier.

    veel liefs Lucia


  • 10 Augustus 2012 - 10:21

    Gerie:

    Ha Laura

    Klinkt allemaal goed.......hoest met de warmte. Ben je al uit de zon gaan zitten bij ee zeer gespierd manneke ha ha (zonder te trouwen dus)

    Wat lees ik nou:
    Maar ik ben niet zo van die culturele dingen Huh Huh wat hebben ze daar geen zwarte cross dan?

    Kus Gerie

  • 10 Augustus 2012 - 14:34

    Harmke:

    Hoi Laura,

    Wat een verhaal, nu al ;-)
    Ik blijf je volgen!

    Groetjes Harmke

  • 11 Augustus 2012 - 14:17

    Saskia :

    klinkt fantastisch allemaal al Lau! Dagbanees, geen Twi dus voor je?! Grappig!! Wat een verhalen nu al, ik zie t precies allemaal weer voor me en leef heerlijk met je mee!
    Die hanen en kalkoenen, wat kunnen die een herrie maken he... wacht maar tot de geiten er bij komen (die het samen vooral erg gezellig hebben!!) hahahah.... wat een gevarieerd eten nog, klinkt goed! Bij ons was t smorgens rijst, smiddags rijst en savonds fufu I(wen je snel aan hoor hahah)!
    Nou genietse verder en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal hoor!!

    xxx Sas

  • 11 Augustus 2012 - 19:50

    Cin:

    Oeh jee, meid als ik dit zo lees lijkt het wel een verhaal van een maand! Maar nee.. het zijn nog maar een paar dagen.. hoezo cultuurshock? ;)
    Wat kan je het inderdaad weer mooi verwoorden, lekker af en toe zo`n luis zinnetje erdoor heen, houden zo; dan weten we dat het goed met je gaat ;).
    Gelukkig is het eten okay en kun je goed communiceren!

    Stoere luis; ik blijf je volgen!

    ( ps; die zeehond, komt die uit Appelhof?)

    xx Cin

  • 11 Augustus 2012 - 19:51

    Cin:

    Oeh jee, meid als ik dit zo lees lijkt het wel een verhaal van een maand! Maar nee.. het zijn nog maar een paar dagen.. hoezo cultuurshock? ;)
    Wat kan je het inderdaad weer mooi verwoorden, lekker af en toe zo`n luis zinnetje erdoor heen, houden zo; dan weten we dat het goed met je gaat ;).
    Gelukkig is het eten okay en kun je goed communiceren!

    Stoere luis; ik blijf je volgen!

    ( ps; die zeehond, komt die uit Appelhof?)

    xx Cin

  • 11 Augustus 2012 - 20:39

    Marloes:

    Ja hoor Cin... Je bericht is zeker goed doorgekomen hoor! ;-)

  • 13 Augustus 2012 - 15:58

    Marleen:

    Klinkt allemaal super!!
    Nog geen tillift nodig gehad =) of hebben ze daar wel een lekker bedje?
    Ben heeel benieuwd naar je volgende verhaal, heel veel succes met wennen en straks werken daar!

    XX Marleen

  • 14 Augustus 2012 - 18:27

    Esmeralda:

    Hey Laura,

    Fijn dat je goed bent aangekomen! Inderdaad al veel avonturen zo'n eerste week en leuk om zo mee te lezen. Eindelijk eens een reden om die stomme laptop op te starten ;-)

    X es

  • 15 Augustus 2012 - 19:13

    Hans Trousselot:

    Het is maar goed geweest dat ik je vooraf e.e.a. heb verteld over Ghana. Je hebt het nu met eigen ogen kunnen zien en ruiken met je neus.
    Ben vorige week teruggekeerd uit Italie waar ik 5 weken op een camping aan het Gardameer heb gewerkt. Helaas de laatste 2 weken was het bloed heet (boven de 40 graden). Ook geen pretje.
    Veel sukses in Ghana en de groetjes.
    Hans Trousselot uit Den Helder.

  • 16 Augustus 2012 - 10:23

    Hein En Gerdine:

    Hee luis,

    Wat een verhalen al! Echt super stoer!
    Gelukkig valt het eten mee. Dan kom je niet als een skaletje thuis hopelijk!! Hahaha
    Hopelijk dat je over een tijdje gewend raakt aan de hanen en misschien slaap je er wel doorheen.
    Of misschien oordopjes...

    Ik ben benieuwd naar het werk!!
    We blijven je volgen.

    Xxx Hein en Gerdine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 61988

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: