Fish en Surf aan de Zuidkust van Sri Lanka - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Laura Visser - WaarBenJij.nu Fish en Surf aan de Zuidkust van Sri Lanka - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Fish en Surf aan de Zuidkust van Sri Lanka

Door: Pamela & David

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 November 2019 | Sri Lanka, Mirissa South

De vorige keer met spierpijn geschreven vanuit Ella, nadat we Adam's Peak hadden beklommen.

Vanuit Ella zijn we met de bus naar Tissamaharama gegaan. Doordat er een omleiding was (vanwege rotsblokken die naar beneden vielen op de doorgaande weg), duurde het wel een poosje voordat we er waren. En aangezien het bergen zijn, is het niet een omleiding van een kwartiertje. Gelukkig was er een superaardige man die ons hielp! Sowieso zijn de mensen hier heel erg aardig, zonder dat ze er wat voor willen hebben. Ook is het verschil tussen arm en rijk hier veel kleiner en lijken er minder mensen te zijn die op straat of kleine hutjes van zeil leven.

Ondertussen hebben we de hele tijd in Sri Lanka 1 deuntje in ons hoofd... die van de broodkar! Degene die hier zijn geweest, weten misschien wel welke. Deed ons (oké, Laura) aan een melodietje van de film IT denken...

Het weer in Sri Lanka is wisselend. Vaak aan het eind van de dag regen, net als wij op zoek gaan naar eten. De laatste dagen echter wel droog gehouden. Maar de temperaturen liggen hier evengoed tegen de 28 graden. De luchtvochtigheid is wel vrij hoog, waardoor onze zweetkliertjes overuren draaien.

Uiteindelijk vanuit Ella dus uren later in Tissa aangekomen waar we in een open boomhut met schommelbank en uitzicht op de rivier sliepen. Was maar een kort nachtje doordat we eerst wakker werden gehouden door gekraak uit onze tas... Of het nou een rat, muis of eekhoorn was.. De volgende dag was ons pakje koekjes in ieder geval aangevreten. Ook moesten we er al om 4 uur uit, omdat we opgehaald zouden worden voor een jeepsafari in Yala National Park.

We scheurden als 3e het park binnen, vol gas op zoek naar de wilde dieren!

Veel verschillende dieren gezien, zoals een paar olifanten (wat hebben die een lange piemel joh! (Roy werd er bijna jaloers van)), pauwen, leguanen, kameleons, een jakhals (zeer zeldzaam), krokodillen, mongooses, herten, een haan en.... de LUIPAARD!!! Helaas voor het mooie ff te ver om echt knap te kunnen zien en beetje jammer van de 40 auto's die elkaar probeerden te verdringen voor het beste plekje.. Gelukkig viel dat voor de rest mee en konden we genieten van dit mooie park wat aan de Indische Oceaan grenst.

Hierna hebben we een aantal dagen gerelaxed in Mirissa aan de Zuid Kust van Sri Lanka. De zee is lekker dichtbij, het strand kort, de stroming pittig en de golven heftig! Goed idee dus om te gaan surfen :D.

Als 2 volleerde Baywatchers sprongen we elegant met onze steeds groter wordende buik op het board (lees; als 2 walrussen wanhopig vastgrijpend aan de surfplank met afgezakte broek, snot uit onze neus, 1 oog dicht vanwege het zoute water en daarbij per ongeluk in de ballen trappend van de Rastafari's die ons hielpen) en zodra de golf eraan kwam, sprongen we soepeltjes op de surfplank (de spierpijn van het beklimmen van Adam's Peak heftig negerend). En jahoor, daar gingen we! Kopje onder ;). Maar uiteindelijk lukte het ons beide vrij snel om te staan op het board. Met een beetje hulp van Rastafari :). Sindsdien is onze naam veranderd van Koek & Zopie naar David en Pamela:)

's Avonds vers gevangen vis gegeten, onder het genot van graten in onze keel en de zee voor onze neus met een bijna volle maan.

Hierna nog 1 dagje rondgehobbeld in Galle. We vonden Galle niet heel boeiend; een Nederlands fort waar je doorheen kon lopen en diverse Nederlandse invloeden zag. Het ijsje was het lekkerste :D.

De volgende dag hadden we het meest fantastische idee van onze trip, wat eindigde in een rukdag. Ten eerste werden we om 4 uur wakker van gezang en getoeter vanwege boeddha en volle maan ofzo. Hierna weinig geslapen en met een matig ontbijt naar het treinstation. Hier vertrok de trein naar Colombo met 30 minuten vertraging en moesten we de 3 uur lange treinreis staan, doordat hij bomvol zat. Wel mooie uitzichten op de oceaan!

Direct met een bus naar het vliegveld gegaan, waar we letterlijk en figuurlijk zijn afgezet door het hulpje van de buschauffeur.

Ons strakke plan en fantastische idee was namelijk om een goedkope last minute te regelen naar Nepal. MISSION FAILED!!! Blijkt dat Sri Lanka International Airport geen Schiphol is. Op het vliegveld eerst alle koffers door de scanner voordat we überhaupt "echt" binnen mochten komen. Toen op zoek naar een balie voor vliegtickets. Lift gepakt en ergens uitgestapt waar wij dachten te moeten zijn. Bleken alleen allemaal kantoren te zijn en schaftlocaties van al het personeel. Geen idee of we er mochten komen, maar we werden niet neergeschoten door de soldaten, dus het zal wel goed zijn dachten we. Maar al met al geen balie gevonden, dus maar weer naar buiten toe. Uiteraard niet voordat we aan een mannetje uit moesten leggen wat we gedaan hadden en hij ons paspoort had gecheckt. Beetje vol inbegrip liet ie ons toch maar lopen.

Al met al dus niet een van onze betere dagen... En laten we dat hurktoilet met stortbak zonder pijp met heel veel water maar even vergeten..

Dus op het vliegveld -met de slechte kwaliteit wifi- maar een hotel gezocht in Negombo die de kutkut eerst niet kon vinden. Na 3x vragen uiteindelijk toch kunnen vinden. Mede door onze eigen Google Maps! Tassen gedropt en snel uit eten gegaan. Gelukkig was dit laatste avondmaal in Negombo het lekkerste van de afgelopen weken en hebben we in het hotel uiteindelijk maar een (te dure) vlucht geboekt. Eind goed al goed!

Op naar Nepal!

En op het vliegveld herkende een gozer van Indigo ons, die ons de dag ervoor had helpen zoeken met een goedkoop ticket. "Ah, you've a ticket!"

• 14 November 2019 - 18:27

Harleypapa:

Geen Laura ven Roy,
    Weer een mooi verhaal en skoftige foto's, als Roy zijn piemel een beetje het gemiddelde is van het aapje en de olifant heeft hij niks te klagen.
    Kan hij er eventueel nog een rukdag aan toevoegen.
    Groeten Harleypapa. Mooi

• 14 November 2019 - 18:29

Harleypapa:

Geen moet heej zijn mijn tablet had me verbeterd.

• 14 November 2019 - 18:42

Francis:

Weer een leuk verhaal met mooie foto’s
    Succes met het beklimmen van “ de “ berg de kommende dagen
    ( arme kuiten ). Groetjes van ons

• 14 November 2019 - 22:12

Marieke:

Mooi verhaal weer toppers! Wat ik me nou afvraag hè, die vis met graatjes, piep je die daar ook kieuw voor kieuw en schub voor schub uit?

• 15 November 2019 - 06:02

Cin :

Wat een romantisch verhaal weer

• 15 November 2019 - 06:06

Cindy :

... mijn stukje kwam half aan? Iig: op zoek naar eten in de regen en met een steeds dikkere buik

• 15 November 2019 - 10:03

Esther:

Ben er weer even goed voor gaan zitten met een bakkie koffie. De kachel aan in het koude Nederland. Wat een prachtige dingen hebben jullie gezien en gedaan in Sri Lanka. Mooi om zo de verschillen te merken tussen de landen.

• 15 November 2019 - 20:23

Sas S:

Mooie beessies!! Lekker zo'n graten visje hmmm haha

• 17 November 2019 - 15:56

Gerda En Jan:

Hoi Laura en Roy,

leuke foto`s om te zien, en jullie hebben aardig wat dieren gezien in het nationaal park. top,
    nu op naar Nepal.......
    en hopelijk wat mooier weer.

• 17 November 2019 - 21:39

Gerdine:

Weer een leuk goed verhaal! Sri Lanka is een soort zweetreetland dus.... Ik vind jullie trouwens best goed staan op jullie surfboard. Echte surfdudes! Heel veel plezier in Nepal en doe voorzichtig!

• 19 November 2019 - 12:51

Noï:

jjjijjiiihjjujiujjjjjuikokjmkmknhhjkdtkohtdkoehykophlodtlodlydlr[[[plllhoyhyyyyrhyooooooe560[oprstorjpykipky88[[[[8o=[ghn;.h ';/;.nj/.j;;/ju;iu;uú

• 19 November 2019 - 13:00

Noï & Bianca:

Vertaling: Lieve Roï en Lauï!!!!
    Bedankt voor jullie lieve kaartje met olifanten! Uiteraard mis ik mijn liefste oom en tante heel erg al heb ik daar nu even geen tijd voor, jullie worden even vervangen door ome Sint en tante Piet ;-)
    We genieten volop van jullie verhalen en foto`s en worden lekker jaloers...
    Ook de groeten van Steyn en Marco natuurlijk!!!

Dikke kus Noï en Bianca

• 21 November 2019 - 13:35

Dionne En Tije:

Haha, wat maken jullie veel mee. Wat superleuk om te lezen. Sri Lanka is leuk! Vonden wij ook ;)

Nu Nepal, staat nog ergens op de wishlist. Veel plezier!

• 07 December 2019 - 14:12

Gertrud:

Hou Laura en Roy,
    Wat een prachtige verhalen van jullie reis!!!!