Eilandhoppen in Zuid-Thailand - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Laura Visser - WaarBenJij.nu Eilandhoppen in Zuid-Thailand - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Eilandhoppen in Zuid-Thailand

Door: Eilandhopjes Roy & Lau

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 Maart 2020 | Thailand, Ao Nang

Op 2 maart zijn we vanuit Don Det "Laos" met een ferry en 2 bussen naar Ubon Ratchathani in Thailand gegaan. Lekker soepel in de ferry stappen met de steeds zwaarder wordende backpacks, 2 dagrugzakken met lekkere bananenchips en die 2 vervloekte helmen.

Ergens halverwege de grens over en dit keer ging dat via een voetgangerstunnel. Dat hadden we nog niet gehad! Nog per persoon10.000 Kip betaald als opgeruimd-uit-Laos-fee, paar stempels in de paspoorten, Laos geld ingewisseld voor Thaise Bathjes bij een "Vrouwtje" en de temperatuur gecheckt i.v.m. corona. Dus zonder corona voor de 3e keer Thailand binnen gekomen! Horloge kan nog steeds blijven staan, maar we moeten wel weer opletten dat het verkeer links rijdt. Dat was in Cambodja, Vietnam en Laos namelijk allemaal rechts.

1 nachtje in Ubon gebleven om de volgende dag naar Bangkok te gaan. Per vliegtuig. Dat is namelijk voordeliger dan met de trein of bus. En als de vlucht maar 55 minuten duurt is de keus snel gemaakt, tegen 11 uur in een bus.

In Ubon kwamen we er trouwens ook achter dat we eerder in Laos in een guesthouse voor puur meer bestolen zijn, dan we dachten, aangezien het grootste deel van onze Thaise Baht ook ontvreemd was. Beetje jammer aangezien dat wat nu gestolen is, juist nog zo'n 3 weken aan overnachtingen én eten was. En het Zuiden van Thailand is helaas weer ff duurder qua overnachtingen... KutLul!!

In Bangkok in ons 'oude' guesthouse geslapen voor 2 nachten en wat rondgelopen in het centrum.

Vanaf daar met een minivan in 3 uur naar Hua Hin gereden voor ook 2 nachtjes. Een plek aan het strand waar de Nederlandse en Duitse elite--te-vroeg-gepensioneerden blijkbaar overwinteren. Allemaal te bruin geteinte mensen die de hele dag op het strand liggen en 's avonds op de foodmarket een hapje eten en weinig meer doen. En aangezien wij niet dwars zijn, hebben we hetzelfde gedaan; in de Golf van Thailand gezwommen in het warme, blauwe water, met vrij veel golven door de wind die er altijd staat. Een erg goede plek dus om te kitesurfen. Helaas voor ons ietwat buiten budget. Vooral als je bedenkt dat je met een eerste les niet eens het water ingaat en wij hoogstwaarschijnlijk geen natuurtalenten hierin zijn...

In Hua Hin heb je trouwens "street 80"; een straat met óf hele jonge Thaise verleidsters op zoek naar rijke mannen óf iets te uitgemergelde en verlepte oudere Thaise verleidsters met te veel lippenstift op. Lollig om in dat straatje te lopen en te kijken welke mannen er in trappen :D.

Maar doordat er zo veel oudere buitenlanders wonen, is het een vrij dure badplaats geworden, waardoor het een sport werd om de maaltijden goedkoop én lekker te scoren (7eleven.... ;)).

Vanuit Hua Hin zijn we naar Koh Tao gegaan: eerst 4 uur met de bus en daarna nog 1,5 uur met de ferry. Met onze backpack nog 20 minuutjes in de bloedhitte óver een heuvel naar ons hotel gelopen. En de helmen niet te vergeten.... Zucht.

Ons hotel was een pittig huisje in de schaduw, met balkonnetje, zwembad (met slangetje ernaast die door het personeel gevangen werd....) en aan de overkant van het looppad het strand. Hier houden we het wel een paar dagen uit!

Koh Tao is een eiland van maar 21km2 in de Golf van Thailand. Dit kleine, maar mooie, groene eiland telt zo'n 50 tattoo-shops en 70 duikscholen... Bij een van deze duikscholen werkt Jan, een vriend van ons, die het grootste gedeelte van het jaar hier woont en de andere maandjes in De Streek! Als we dan toch in Thailand zijn, konden we hem net zo goed even bezoeken!

Gezellig angezeten met hem en toch maar besloten om een introductieduik te doen met hem. Dus een van de volgende dagen de heuvel bij ons hotel wéér beklommen en eerst wat theorie gehad over de duikspullen en duiken zelf. En in de middag met de boot en Jan het water op. Spullen aan, masker op, ademding in je waffel, flippers aan, grote stap vanaf de boot en PLONS we lagen in het water. Lucht in het vest pompen, naar de kust zwemmen en daar moesten we wat skills oefenen, zoals je bril vol water laten lopen en weer legen, je ademding uit en in je mond en op de bodem liggen. Ging redelijk oke op wat benauwde momentjes en happen zout water na...

Hierna mochten we door! Jan achterna en op zoek naar grote vissies. Tot 8 meter diep gedoken onder het regelmatig klaren van onze oren en een duikbril die heeeeel langzaam volliep met water. Vrij helder water en wel een aantal grotere vissen gezien. Hadden er meer gehoopt/ verwacht, maar na een uur onder water vonden we het mans zat, was onze zuurstof bijna op en we hoefden niet perse een 2e duik. Dit zal onze nieuwe hobby niet persé worden, maar gelukkig hebben we hobby's zat ;).

De avond afgesloten met een biertje en mooie verhalen met Jan en weer afscheid genomen!

Met de ferry op naar Koh Samui, een ander eiland in de Golf van Thailand. Een vaartocht van 3,5 uur en daarna nog met de taxi naar de andere kant van het eiland, naar Chaweng (we stonden op dit veel grotere eiland van 228km2 zelfs in de file!).

Op Koh Samui zijn we 4 nachten gebleven in de hitte; is maar 32 graden, maar voelt veel warmer. Zweet gutste continu van ons af! We dachten dat dit wel een leuk eiland zou zijn, maar viel eigenlijk een beetje tegen.

Ons dus overdag een beetje koest gehouden aan het strand, in het water én in het zwembad op de rooftop.

Een dag het eiland verkend met scootertjes en daarbij 'Grandmothers and Grandfathers' bezocht. Een rotsenpartij wat de geslachtsdelen moeten voorstellen van een man en vrouw. Met veel fantasie dan... Ook de Na Muang Waterfalls bezocht. Maar waar viel dat water dan? "Viel" beetje tegen. Zelfs met ónze fantasie viel dat een beetje tegen. Wel afgekoeld in het poeltje eronder en besloten om de rest van de watervallen te laten zitten. De Tanim Magic Garden was wel grappig: allemaal beelden in een tuin in de heuvels op het eiland.

Maar het was wel leuk en lekker verkoelend om met de scooters mooi rond te toeren. Zie je toch iets meer dan alleen maar de te bloot geklede Russen op het strand of op straat.

Van Koh Samui zijn we weer naar het vasteland van Thailand gegaan: 1,5 uur met een ferry, 3 uur met de bus en nog een half uurtje met een minivan om in Ao Nang (Krabi) afgezet te worden. Het plan was om 2 nachten te blijven, bang om net als op Koh Samui teleurgesteld te worden. Maar die dag gelijk al besloten om hier 2 dagen langer te blijven omdat de sfeer beter is en er genoeg moois te doen is. Naast alleen maar chillen bij ons bungalowtje bij het zwembad voor maar 14 euro per nacht!

Een van deze dagen de 4-Islands tour gedaan: Eerst naar een mooi strand en grote rots bij Phanang. Daarna naar Tup Island wat verbonden is via een zandbank met nog 2 eilanden. Bij een van deze konden we echter niet komen door hoog tij, dus gewoon lekker gezwommen en genoten van het witte zand en helder blauw water.

De 3e stop was bij Chicken-Island, wat eigenlijk meer op een kalkoen leek. Hier gingen we snorkelen en hebben we echt zo veel verschillende vissen en visjes gezien... veel meer dan bij duiken! Zwart-witte, bruin-gespikkeld-gecamoufleerde vis, bruin-gestreepte-vis, zwarte stip-vis, regenboogkleur-vis, oranje-witte vis, ik-verstop-me-vis, hanekam-vis... Een kleintje kwam ook heel vlakbij alsof ie even in onze bril wilde koekeloeren. Sawadikaaaaa, of in Nemo taal, blubblubblubjes!!!

Als laatste naar Poda Island waar we een vet lekkere lunch kregen en mooi uitzicht hadden over de Andaman Sea met daarin diverse rotsen. Eigenlijk mooier dan Ha Long Bay in Vietnam. Alhoewel dat ook met het weer te maken zou kunnen hebben... ;).

Na deze dag besloten om nóg 2 nachten bij te boeken, omdat het eigenlijk wel erg goed bevalt. Dus nog een ochtend een kayaktocht gemaakt bij Ao Tha Lane, waar we in een kloof en door de mangrove gingen kayakken. Supermooi!! En door laag tij waren een aantal zandbanken met daarop heel veel zeesterren, honderden krabbetjes en een grote leguaan. Gaaf!

De middag lekker in het zwembad vertoefd in een zwemband en 's avonds genoeg gedronken, gewoon omdat het kan. En omdat het happy hour was:-)

Vandaag lekker uitgeslapen en naar Railay Beach gegaan met een longtailboot. Nog 2 nachten in het vooruitschiet en dan weer rustig aan omhoog naar Bangkok om hopelijk de 29e terug te zijn in Nederland...

En stel, we mogen niet naar huis vanwege corona... dan is Ao Nang wel een erg relaxte plek om naar terug te keren. Hier in Thailand zijn maar 120 gevallen, je kan gewoon wc-papier kopen in de winkels, de kroegen zijn open, je kan overal sporten (lees: je KAN), het is superlekker weer EN dan maakten jullie je zorgen om ons hier in Azië. Volgens mij zijn de rollen ietwat omgedraaid nu en zitten wij veiliger en lekkerder (behalve soms de volgende ochtend)!

Dus geen paniek, no worries, Hakuna Matata! We zoeken alleen nog iemand die ons huisje wil huren tot we weer terug mogen naar Nederland ;).

• 18 Maart 2020 - 15:54

Harleypapa:

Heej Roy en Yamaluis,
    Jullie beleven weer genoeg en het schiet ook al lekker op, hoop dat jullie normaal naar huis kunnen reizen en anders maar een tijdje extra.vakantie.
    Hier is het een stille boel, alle scholen en café's dicht , hoop dat het gauw beter wordt.
    Gisteren mijn nieuwe fiets aangeschaft maar stond vandaag al met een lege accu, en moest nog zeker 2 kilometer meter rijden.
    Verder gaat hier alles zijn gangetje dus maar weer de groeten uit Lutjebroek.

• 18 Maart 2020 - 16:18

Francis:

Hallo Roy en Laura

Jullie vermaken je meer dan dat wij kunnen doen nu alles ( bijna) dicht is .
    Natuurlijk hopen we jullie eind van de maand eindelijk weer te begroeten maar zeker mijn logé zal graag weer met zijn baas willen lopen .
    Dus wie weet tot snel en anders blijven we jullie hier volgen
    Groetjes van het thuisfront

• 18 Maart 2020 - 17:32

Rika:

Hallo Laura en Roy,wat een gezellige en prachtige foto,s !Fijn dat de corona virus daar nog rustig is !
    Kan me wel een beetje indenken bij de opa en oma rotsen,alles natuurlijk uitgezakt !!
    Hoop dat jullie nog fijn genieten en voor straks gezond weer thuis op jullie eigen stekkie !!
    Lieve groetjes ome Gerard en tante Rika

• 18 Maart 2020 - 18:30

Esther:

Hey Roy en Laura! Geweldige foto's en mooie belevenissen weer! Bijna het einde van jullie prachtige reis. Geniet er nog volop vanen hopelijk gezond en snel weer thuis!! Jullie uitstapjes op Krabi sla ik even op. Goeie tips voor mijn Thailand reis volgend jaar, als alles weer normaal is..
    Hele goeie terugreis en tot snel!! Esther

• 18 Maart 2020 - 19:06

Annegré :

Hoi Laura en Roy
    Bedankt voor jullie kaartje. Fijn dat jullie aan ons denken tussen alle spannende reizen en activiteiten door. Hieff is hr t een dooie boel. Het enige uitje hier is het bezoek aan de supermarkt.
    Nou dan weet je het wel!,
    Nog een mooie tijd daar en hopelijk mogen jullie ook terug komen in dit bording landje
    Liefs Hans en Annegré

• 18 Maart 2020 - 23:08

Marian:

Leuk jullie verslag te lezen Wij zijn vorig jaar ook in Thailand geweest en herkennen de plaatsen en eilanden.
    Als je volgende keer weer zo''n stuk moet lopen met al je spullen en die helmen ......zet hem dan gewoon op jullie kop

• 19 Maart 2020 - 21:53

Nanda:

Mooie avonturen nog steeds, dat is hier wat anders hoewel dat ook een heeeeel aparte beleving is. Hoop voor jullie dat je nog thuis komen en anders is het overmacht

• 20 Maart 2020 - 07:18

Cin:

Prachtige plaatjes, bruine en blije koppies. Ik heb voor nu nog zeker geen zorgen over jullie

• 20 Maart 2020 - 07:36

Marieke:

Mooie avonturen weer!
    Je wil in je volgende leven duidelijk geen klein visje worden.... geen bal aan las ik tussen de regels door

• 21 Maart 2020 - 17:33

Gerda:

Hoi Luitjes,

geniet nog deze week, leuke verhalen en foto`s gezien,
    ook herkenbare.....
    Hoop dat jullie terug kunnen vliegen op jullie ticketdatum naar het "stille" Nederland

Wij hebben genoten van jullie reisverslagen, keek af en toe mee.

gr Gerda en Jan

• 21 Maart 2020 - 19:11

Julian:

Tenniscompetitie is uitgesteld met een maand dus plak er nog maar een maand vakantie aan vast,

• 22 Maart 2020 - 11:26

Gerie Mienes:

Hi lieverds,

Met zo'n lock down eindelijk eens lekker de tijd genomen om alles weer eens te lezen. Wat een heerlijke reis maken jullie. Hier op het eiland in Grootebroek ook nog alles oké. Ben nu echt een thuis coach zal ik maar zeggen. Blijf maar lekker daar. Hier gaat het alleen maar slechter worden en van al dat thuis zitten worden mensen ook raar. Dikke zoenen en blijf schrijven en drinken (water :) en genieten....
    Gerie

• 26 Maart 2020 - 18:35

Cornelly:

Hoi, wat weer een mooie fotos en leuke verhalen, erg leuk geschreven weer!
    We hopen dat jullie binnenkort terug kunnen!!
    Succes en lieve groetjes.