Opgeroti uit Goa - Reisverslag uit Agonda, India van Laura Visser - WaarBenJij.nu Opgeroti uit Goa - Reisverslag uit Agonda, India van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Opgeroti uit Goa

Door: Koek en Zopie

Blijf op de hoogte en volg Laura

25 Oktober 2019 | India, Agonda

Na de drukte van Jaipur was het een verademing om in een rustiger plaatsje te komen. Onderweg weer van de drukte en getoeter van het verkeer genoten en diverse vervoersmiddelen gezien, zoals kamelen en een soort trekker met een of andere laadbak erachter.
Ranthambore was vrij rustig en erg stoffig. Er was weinig bijzonders te doen, we hadden hier alleen 2 safari's op de planning staan met als enige doel: TIJGERS SPOTTEN!! Een ochtendsafari en een avondsafari. Wel was ons al verteld dat de kans klein zou zijn dat we tijgers zouden gaan zien :(.
Tijdens de ochtendsafari werden door een open jeep opgehaald waar nog 4 andere toeristen in zaten. De gids of chauffeur had geeneens een verrekijker of wapen bij zich om al die wilde tijgers van ons af te houden... Helaas weinig gezien waar we op gehoopt hadden; een paar gekleurde vogeltjes, herten, Indiase Antilopes en de pootafdruk van een vrouwtjestijger die zogenaamd die morgen langs was gekomen. Jaja...

De 2e safari was zoals gezegd een avond tour (lees 14.30) Hierdoor hadden we een 2e kans en gingen we een ander deel van het park in. Dit deel was wat bergachtiger en met een andere soort begroeiing. Het park is onderverdeeld in 10 enorme delen en bestaat uit een heel divers landschap. De tijgers die er leven bakenen hun eigen teritorium af.
Ook hier zagen we heul toegevallig een pootafdruk. Dit keer van Meneer Tijger. Maaaaaar toen zag Laura Vonk plots vanuit de bosjes een swiep van een staart: "TIJGERRR". De driver aangetikt en direct gestopt. De grote tijger was hierdoor waarschijnlijk ook gewaarschuwd; hij keek ons even recht aan en liep toen doodleuk de dichte begroeiing weer in! Blijkbaar zagen wij er heul erg eng en gevaarlijk uit! Dus wel gezien, maar geen foto :-(.

De volgende dag hebben we ook nog het Ranthambore-Fort bezocht, wat vlakbij het park en ons hotel lag. Dit was meer een soort ruïne, wat wij juist erg mooi vonden ook o.a. door de ligging.
Hierna hebben we 5,5 uur aan een stuk doorgereden naar Agra. Op naar de Taj Mahal die we de volgende ochtend zouden bezoeken.

De Taj Mahal is een enorm, groot, mooi en imposant gebouw die omringd wordt door ochtendnevel (of ordinaire smog?!). Uiteraard vrij veel toeristen (Indiërs betalen 50 roepie en buitenlanders 1300; hoezo discriminatie?! en tuthola's die in de meest bizarre poses op de foto willen. En daar liepen wij tussen :)
In Agra ook nog een fort bezocht, maar daar hebben we er eigenlijk al te veel van gezien.

Rond 2 uur zijn we door de driver naar het station gebracht om met de trein verder te reizen naar Varanasi. De trein zou pas om 19.14 gaan, maar het was beter om er maar op tijd te zijn volgens hem. Jaja.. zodat hij weer op tijd naar huis kon zeker... Na een tijdje hangen toch maar ff besloten om bep(l)akt en bezakt het "dorpje" in te gaan op zoek naar voedsel. Na veel twijfels over in welk restaurant we zouden gaan eten, toch maar besloten om in dat ene aftandse hokje zonder schoonmaker te gaan eten. Deze keus was vooral omdat er voor de rest niks was:). Er kwam een jongen "van de straat" bij aangezien de chef-kok geen Nederlands sprak. Dat deed de straatjongen ook niet, maar wel Engels dus hij kon aan ons uitleggen welke keuze we hadden voor het diner. Voor Laura was het duidelijk, maar wat Roy kreeg voorgeschoteld weten we nog steeds niet. Het was wel heel toevallig erg druk in de toko toen wij zaten te eten en weer heel rustig toen we weggingen:). Blanken en met handen eten is toch ook wel grappig om te zien :-).

De trein had ietwat vertraging en ging pas om 21.10 weg. We hadden een slaapplek 'boven' en zijn daar maar gaan liggen, wachten tot we in slaap zouden vallen en niet beroofd :). Uiteindelijk toch wat geslapen in een verkrampte houding tussen het gehobbel door. In de ochtend kwam er iemand langs die vroeg of we lunch wilden, iets wat we afsloegen, omdat we er toch bijna zouden zijn. Dachten we... Uiteindelijk kwam de trein met 6 uur vertraging aan en waren we pas om 18.30 in ons hotel... Snel in het hotel wat gegeten (wat dus eigenlijk ons ontbijt nog was) en vroeg op bed.

In Varanasi komen veel Hindoes om te sterven of om hun geliefde weg te brengen. Als iemand gestorven is, wordt diegene in doeken gewikkeld en ondergedompeld in de Ganges. Vervolgens wordt diegene tussen een stapel brandend hout gelegd met diverse specerijen, om de stank te voorkomen. Elke 'rang' qua bevolkingsgroep heeft z'n eigen plek waar hij/zij gecremeerd wordt. Alleen als de Ganges hoger staat (een week terug was hij 12 meter hoger!), dan wordt iedereen op de hoogste plek gecremeerd. Na 3 uur is het lichaam bijna volledig verbrand, behalve de borstkas van de man en het bekken van de vrouw. Dit omdat deze botten veel sterker of groter zijn dan de andere in het lichaam. Jullie mogen zelf raden welke botten er groter zijn en welke sterker;-) Deze botten worden dan samen met het as in de Ganges gegooid. De volgende dag wordt het goud en zilver weer uit de rivier gezeefd, omdat (vooral de vrouwen) met hun sieraden gecremeerd worden.

Alleen de mannen zijn aanwezig bij dit ritueel, omdat vrouwen emotioneel kunnen zijn (hoezo nou alleen maar vrouwen emotioneel?) en de karma van de overledene niet goed naar 'Nirvana' kan gaan.
Een zeer bijzonder ritueel om dit zo van dichtbij te mogen zien en ervaren. Je zou denken dat het heel luguber is, maar het is eigenlijk een mooi ritueel binnen het Hindoestaanse geloof.
Wel een raar idee dat de mensen leven in en om de Ganges: zowel de rituele verbrandingen op een aantal plaatsen, als zwemmen en wassen. Dit werd tijdens het korte boottochtje duidelijk. Waarbij wij alles in ons op wilden nemen en andere alleen maar selfies met ons wilden..
Ook nog diverse Ghats bezocht; dit zijn de trappen die naar de Ganges leiden waar men kan baden en wassen enzo. 's Avonds was er bij een van de grotere Ghats, de Assi Ghat, een Hindoestaanse ceremonie om "good luck" te wensen.

Na 2 dagen Varanasi was het tijd om via 2 binnenlandse vluchten naar het zonnige zuiden te gaan. Op naar Goa, waar de mooiste stranden van India zijn!
We hebben ons echter een beetje verkeken op het seizoen. Alles begint daar letterlijk nu pas op te bouwen, waardoor veel hotels en restaurantjes nog dicht zijn of in elkaar gezet werden. En de zon??? Waar dan?? We hebben alleen maar zware regenbuien gehad, maar ondanks dat wel in de Arabische Zee gezwommen die lekker warm was. Nog een hondje voor een paar dagen geadopteerd en de laatste Indiase maaltijd gegeten, die bij Laura niet helemaal lekker viel.
De voorspellingen voor de rest van de week en naar de plekken verder in het Zuiden wat we nog graag wilden doen, was ook 100% regen.

Dus hebben we besloten om het vliegtuig te boeken naar Sri Lanka!

Byebye zwaaizwaai India!

• 25 Oktober 2019 - 19:12

Harleypapa:

Weer mooie foto's en een skoftig mooi verhaal.
    Als je weer terug bent moet je maar naar Hoenderdaal gaan, kun je alsnog tijgers spotten.

• 25 Oktober 2019 - 20:51

Vera Peerdeman :

Wat een avontuur ..zo zie je wel wat van de wereld en kunnen wij om het hoekje meekijken .
    Leuk om jullie zo te volgen ..pas goed op jezelf en win kijken uit naar het volgende verslag ,
    Veel plezier ..groetjes..Vera P..

• 25 Oktober 2019 - 21:39

Francis:

Weer zo mooi beschreven met leuke foto’s ( ondanks de ontbrekende tijgers die we er wel bij denken) ben benieuwd naar jullie volgende avonturen.

• 26 Oktober 2019 - 10:20

Murrie Visser

• 27 Oktober 2019 - 11:42

Gerda En Jan:

Hoi Luitjes,
    wat een leuke verhalen en foto`s heb je weer geplaatst,
    Enne de emmer die in de "douche"staat met die plastic kan, daarmee kan je je dus douchen.
    Emmer vol met water, en met de kan water uit de emmer over je heen gooien, staat dit in een wc,
    dan is het om de plee door te spoelen......want er zal geen douchestang met sproeier hangen?
    Veel plezier in Sri Lanka,

• 27 Oktober 2019 - 11:54

Marieke:

Hee luitjes.....
    Wat een heerlijk verhaal weer!
    Nooit geweten trouwens dat de NS ook door India gaat....
    Oh.... shit.... leest Roy dit ook?

• 28 Oktober 2019 - 09:00

Esther:

Geweldig weer om te lezen! Dank jullie wel! Veel plezier in Sri Lanka!

• 28 Oktober 2019 - 13:35

Dionne:

Superleuk om jouw verhalen te lezen.

Sri Lanka, daar zijn wij ook geweest. Leuk leuk leuk. Kun je olifanten en luipaarden spotten.
    Veel plezier!

• 28 Oktober 2019 - 18:16

Rika:

Laura,weer prachtige reisverhalen!!
    Veel plezier nu in sri lanka !!
    Lieve groetjes ome gerrit en tante rika

• 29 Oktober 2019 - 17:46

Marloes :

Grappig, dat Hindoestaanse verbrandingsritueel heb ik wel eens op tv (ja duh) gezien
    En doorrr op naar sri lanka! Goede reis skatten