Roti in Rajasthan - Reisverslag uit Jaipur, India van Laura Visser - WaarBenJij.nu Roti in Rajasthan - Reisverslag uit Jaipur, India van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Roti in Rajasthan

Door: Koek en Zopie

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 Oktober 2019 | India, Jaipur

De afgelopen 2 weken zijn we met de auto (en onze chauffeur Sunder) een deel van de provincie Rajasthan doorgereden.
Onderweg hebben we het landschap zien veranderen van dor, droog en vlak naar groen en heuvelachtig. Dit was ook aan de koeien te merken die er steeds gezonder uitzagen! Af en toe gehinderd door ezels, honden en zelfs apen op de weg, slingerden we steeds verder. We zijn allang al gewend aan het getoeter en horen de meest bizarre toetergeluiden. Waar ze soms om toeteren, vragen ze zich zelf misschien ook wel eens af. Misschien te lang niet getoeterd??

We rijden (links!) over tolwegen die goed onderhouden zijn en vervolgens over minder goede wegen, waarbij we de kuilen en enorm hoge drempels proberen te ontwijken. Het verschil tussen arm en rijk laat zich ook duidelijk zien, door de huisjes van stokken en zeil aan de rand van de steden, tegen grote en luxe villa's in de stad.
De vrouwen lopen er vrolijk, gekleurd en traditioneel bij in printjes die niet persé bij elkaar passen (Laura past er dus goed tussen) en de mannen gaan eigenlijk minder netjes gekleed.

Qua dieren zien we dus vooral koeien, schapen, ezels, varkens, eekhoorntjes, vleermuizen, duiven, straathonden en kamelen die eigenlijk dromedarissen zijn.

Rajasthan staat bekend om de vele forten, paleizen en tempels, waarvan we er al meerdere hebben gezien in de diverse steden. Hier worden we vaak om een selfie gevraagd, waarbij wij het lollig vinden om er roepies voor te vragen. Als ze vragen waar we vandaan komen en hoe we heten; Koek en Zopie van de Galapagos-eilanden!
Gelukkig zo goed als geen andere Nederlanders gezien (en ook geen Galapagoseanen), maar vooral veel Fransen.

Het kiezen van eten gaat ons goed af en we hebben nog maar weinig keren "mwah" gegeten. Het gaat nu vaker naar "jahoor" en "lekkaaaahhh(hot)". Een van de favorieten is Thali en er bijna alleen maar vegetarisch eten. Hierbij kiezen we vaak Roti, Naan, of Chapati. De beste keuzes qua eetplek, zijn eigenlijk degene die er het meest achenebbisj uitzien. Bier staat nooit op de menukaart, maar wordt wel vrij snel tussen neus en lippen door aan ons verteld dat ze het hebben ;).

Van Bikaner zijn we naar Jaisalmer gereden, wat bekend staat om de duinen, zilver uit Pakistan, kamelen en het Jaisalmer Fort waar vanaf we een mooi uitzicht hadden. De dag erna in Khuri een ritje door de duinen op 2 kamelen (dromedarissen..) gedaan, wat eigenlijk heel sneu voor die beessies was! Wel een mooie omgeving, ver buiten de stad en stilte om je heen! De volgende ochtend om 5 uur op voor de sunrise, die pas om 7 uur écht op kwam... Gaap...

Na Jaisalmer stond Jodhpur op de planning, wat bekend staat als de Blue City. Een gezellig en gemoedelijk stadje waar we overheerlijke Thali gegeten hebben en iets van de omelet-man die bekend is door de Lonely Planet. Je kan maar beter reserves opbouwen ;).

Hier het fort Mehrangarh bezocht waar de mannen en vrouwen ineens opgesplitst werden, terwijl we niet wisten waar naar toe we geleid werden. Naar een tempel dus, waar we de Hindoe-stip kregen die voor "good luck" staat. Gelukkig ontfermde zich zowel over Roy als Laura iemand die een en ander uitlegde (in ruil voor een selfie...).

De 2 dagen daarna in Ranakpur waren een verademing na deze drukke steden; mooie natuur, bergen, geen getoeter en een zwembad bij het hotel! Een mooie, grote Jain-tempel bezocht en een natuurlijke tempel die in de bergen zit. Het begon met 209 treden omhoog en toen gewoon nóg een heel stuk omhoog. De kuiten waren lekker aan het verzuren en de volgende dag hadden we allebei spierpijn! De weg erna toe vergezeld door apen (ook op de auto!) en een hond die ons een tijdje volgde.

Na Ranakpur scheurden we al slingerend met 90km/u door de bergen (en tegenliggers zoals koeien...) naar Udaipur. Dit noemen ze ook wel het Venetië van India. Tja, en daar hoort een boottrip over het Pichola-meer naar het Jagmandir-eiland (hier zagen we tante Rikie van de Zwarte Cross!), pizza en happy hour bij! Het was hier dan ook best wel toeristisch en druk. Hier werd ook de laatste dag van de Navratri gevierd met een optocht met spierwitte paarden en een enorme kabaal. Arme beesten...
Er hing in Udaipur wel een relaxte sfeer waardoor we 's avonds ook mooi nog de straat op konden om te eten en mensen te kijken.

Na Udaipur werd het weer wat drukker op de weg, minder bergachtig, stoffiger, iets viezer en nog net zo warm. Elke dag is het zo rond de 33 graden.
Pushkar was een tussenstop voor 2 dagen, waar echt enorm veel Westerlingen waren en waar een beetje een hippie/commune/sekte-achtig sfeertje hing. Niet helemaal ons ding dus. Hier trekken ook veel Hindoes naartoe, omdat het een soort bedevaartsoord is voor ze. Hier mag ook geen ei, vlees en alcohol worden genuttigd. Maar wel een bang-lassi. Lassi is een soort yoghurtdrankje in diverse fruitsmaken. De bang-lassi bevat echter een bijzondere smaak.. Marihuana... Hmmm, laat maar, we nemen wel cola!
Gelukkig vermaakten wij ons voor de rest bij het zwembad :).

En nu zitten we een paar dagen in Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan. Ook wel bekend als Pink City (wij vinden het oranje) door een vroeger bezoek van de Prince of Wales. Een enorm drukke stad waar we de weg niet helemaal konden vinden. Dus in een Rikshja gestapt en na 3 minuten er weer uit, omdat die de weg helemaal niet wist en ineens meer geld wilde. Dikke doei.
In en rondom Jaipur, de te drukke markt, een textiel-fabriek (soort tie & dye) en het Amber Fort bezocht waarbij we een mooi uitzicht hadden. Als laatste nog een tempel, waar he-le-maal niemand was. Heerlijk die rust!

Hierna staat er voor Rajasthan nog het Ranthambhore National Park op de planning en daarna de Taj Mahal! Zeer benieuwd...

Groetjes Koek en Zopie!

• 15 Oktober 2019 - 16:29

Harleypapa:

Mooi verhaal en mooie foto's, Koek en Zopie.

• 15 Oktober 2019 - 17:14

Paul En Cornelly:

Hoi, wat zien en beleven jullie veel!! Wij ook via jullie verhalen en foto's erg leuk.

Groetjes vanuit het regenachtige Hoogkarspel.

• 15 Oktober 2019 - 19:21

Nanda:

Mooie belevenissen weer !

• 15 Oktober 2019 - 20:13

Wil Ooms:

Wij zaten in die hoek van India in 2012 en geniet van jullie verhalen, het feest van de herkenning. Wij zijn net een week terug uit Zuid India ook 33 graden en zou zowel terug willen, is groener en iets schoner en ook wij hadden twee weken lang een heel leuke chauffeur. Luitjes geniet ze en we blijven jullie volgen.

• 15 Oktober 2019 - 20:20

Paul, Jacqueline En Kids:

Leuke verhalen. Ik zag op de fotos dat daar ook een Horn is? Dan hadden jullie wel ff langs kunnen komen.

• 15 Oktober 2019 - 21:04

Wilma:

Wat een leuk stuk weer.
    Veel meegemaakt in de afgelopen weken,super hoor!
    Veel plezier maar weer Koek en Zopie

• 15 Oktober 2019 - 21:18

Francis:

Weer zo leuk jullie avonturen beschreven.
    Verheug me al op het volgende verslag

• 15 Oktober 2019 - 21:25

Bart:

Wat n verhalen zeg, have fun!! En laat je niet niet afzetten:) :) :)

• 15 Oktober 2019 - 22:45

Marieke En Niels:

We leven nog...... weer zo'n heerlijke geruststelling

• 16 Oktober 2019 - 08:53

Marleen:

Haha heeft Laura soms de rode stip aangebracht op Roy zn hoofd? Super mooie foto's!

• 16 Oktober 2019 - 09:55

Esther:

Hoi Roy en Laura,
    Ik had geen melding in de mail gehad dat er verslagen in stonden, was erg benieuwd naar hoe het jullie zo vergaat, dus handmatig opgezocht en joepie, 2 verslagen om te lezen. Een heerlijke bezigheid tijdens dienst op de 4800. Wat een belevenissen! Prachtig om te lezen. Geniet lekker!!

• 16 Oktober 2019 - 09:57

Esther :

Wat een prachtige foto's ook, en heerlijk eten!!!

• 16 Oktober 2019 - 12:31

Micha:

Mooie en leuke foto's. Heel veel plezier en succes komende maanden.

• 16 Oktober 2019 - 16:49

Marloes:

Hey koek en zopie, fijn om weer wat van jullie te horen! Dat eten ziet er goed uit zeg :-)
    En tante rikie, die is ook overal hè, de wereldreiziger.

• 18 Oktober 2019 - 10:42

Wendy:

Jullie vermaken je prima zo te horen!
    Op de Fluter gaat het ook prima

• 18 Oktober 2019 - 10:50

Wendy:

De koek en zopie voorraad thuis slinkt flink..
    Ik hoop niet dat jullie erg gehecht waren aan alles met houdbaarheidsdatum 2015/2016/2017/2018

• 21 Oktober 2019 - 17:08

Gerda En Jan:

Hoi Luitjes,
    wat een bekende foto`s gaan er voorbij, maar wij zien wel dat jullie ontzettend genieten.
    Wij waren er in 2008, enne Laura en Roy, het eten is er heerlijk he? dus afvallen gaat niet lukken.
    Ons benieuwen hoe jullie de Taj Mahal vinden ...... wij blijven jullie volgen, veel plezier. En pas op voor de apen: er zitten er echt brutale tussen....

• 24 Oktober 2019 - 08:15

Gerie:

Mooie reis tot nu toe gaaf om weer even mee te mogen. Hilarisch die zwarte cross koets, Tante Rikie zou er graag in zitten. Hi hi

• 25 Oktober 2019 - 18:04

Hein En Gerdine :

Wat een leuke verhalen en foto's! Jullie maken weer veel mee. Nog heel veel plezier! En doe voorzichtig!