Aan 't Werk! - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Laura Visser - WaarBenJij.nu Aan 't Werk! - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Aan 't Werk!

Door: Auntie Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

27 Oktober 2014 | Kameroen, Bamenda


Zo, weer een (werk)week voorbij! Tijd lijkt nu al snel te gaan. Gelukkig kunnen we wel direct al wat doen en hebben we weinig tijd verbruikt voor oriëntatie, een jetlag of acclimatiseren of wat voor onzin dan ook :).

Werk at School
Het is leuk (en goed!) om de afgelopen 2 weken gemerkt te hebben dat er veel is blijven hangen van de vorige 2 koppels. We hebben afgelopen vrijdag onze eerste meeting gehad met de docenten en daarbij gevraagd wat ze hebben geleerd van de vorige 2 koppels en wat hun wensen nog zijn. Leuk om te horen dat ze meer met activiteiten doen, geleerd hebben om loze momenten in te vullen, meer ‘snappen’ van het ontwikkelingsniveau van de kids en vandaag kwam Mister Froggy even uit de kast! En vooral leuk om te horen dat ze meer met fysio willen en nog meer “expats”. Ik kom dus als geroepen! Yes!

Het Treasure Centre bestaat dus uit 3 gebouwen; de laagste zijn voor de jongste en de 2 hogere gebouwen voor de oudere kinderen. Beneden hebben ze een groot grasveld en er is nog een soort ‘basketbalveld’ in aanmaak. Hetgeen de kids doen is met name gericht op activiteiten i.p.v. daadwerkelijk iets leren in de zin van schoolse activiteiten. De oudere groepen leren o.a. mandjes en bezems maken, kettingen en Rosary (rozenkrans) en shoemending. De kinderen zijn door de andere koppels ingedeeld op hun ontwikkelingsniveau en daar kijken wij nu o.a. verder naar. Vooral gezien er regelmatig nieuwe kinderen bijkomen.
Ad is deze week veel bezig geweest met de oudste groepen en ik heb me beziggehouden met de klas van Patience en Emmarentia; een voorstel gedaan voor een nieuw timetable en meegelopen met Jovita, de fysiotherapeute. Fijn om te merken dat ze echt wel verstand heeft van bepaalde dingen!
De kids hebben soms bijzondere verhalen en bijzondere namen als Precious (klein, schattig jochie met een waterhoofd), Blessing (is dus een meissie i.p.v. een jochie wat ik in eerste instantie dacht), Blaise, Hope, Hamlet , Lovis, Lenz, Bardos, Ngam, Sharon (een meisje met Cerebrale Parese die erg somber kijkt. Maar zodra je haar aandacht geeft, stráált ze!), Daniël (aangereden door een motor) en Laura! Alle namen kunnen we uiteraard niet perfect onthouden (en uitspreken..), dus het is goed dat de meeste namen op de shirts geborduurd staan (als het tenminste leesbaar is..). O.a. Hope zit continu om me heen en ruikt en voelt aan m’n elleboogflubbers en m’n chickenwings ;). Leg maar eens uit wat datt in het Engels is ja..!

Daily Life
Ik ben ondertussen redelijk gewend aan de luxe (lees: ik accepteer het :)). Gelukkig is niet alles superdeluxe; ik moet niet vergeten om de boiler aan te zetten anders heb ik koud water. En het water uit de kraan moet eerst gekookt worden (met de stoombootfluitketel ja) en vervolgens door een filter. Voordat je dan gezuiverd water hebt, moet je veel geduld hebben. En dat heb ik, zoals jullie wellicht weten. Ook is het nou weer niet zo luxe dat het ontbijt ’s ochtends op tafel staat. Daarvoor moet een van ons eerst een stukje lopen naar de junction, 2 stokbroden halen, thee zetten, tafel dekken en lekker eten! Gelijk een broodje voor de lunch klaarmaken om mee te nemen. En voor op brood hebben we zowaar chocopasta, jam en la vache qui rit. Wat fruit erbij en het ontbijt is compleet.
Na het ontbijt pakken we rustig onze spullen en lopen we koeteldekoet naar het Treasure Centre. Dat ligt ongeveer 20 minuten ‘hoger’. Maar goed ook dat we heen heuvelopwaarts gaan, want terug is m’n energie toch iets minder en slenter ik achter Ad naar ‘beneden’. En dat komt niet door m’n slechte conditie nee!

Na het werk zitten we vaak lekker even buiten op ons erf met een koppie; de dag nabespreken en met regelmaat nog even naar een barretje bij de junction voor een koel drankje. Daarna tijd voor koken en dan is het al weer donker. De muggen worden volgens mij direct actief zodra het donker is, want ik zit écht onder de muggenbulten. Lekker stukkrabben, dan jeukt het tenminste niet meer.
Daarnaast waren er 2 honden op ’t erf; Queen en Rex. Queen was echter te eigenwijs en sprong af en toe over het hek, waardoor Fred hem heeft verkocht. En baldadige Rex wordt in z’n hokje opgesloten zolang wij op ’t erf zijn.
Soms krijgen we van Fred ook wat eten voorgeschoteld, zoals Greens of Garden-Eggs. Geen idee wat ’t eigenlijk is, maar ’t smaakt goed. Heerlijk zo als er voor je gekookt wordt toch :)?!
Na ’t eten soms nog even wat voorbereiden, uitwerken, een boek lezen of een puzzeltje maken. Hoezo vervelen?

Bamenda
We wonen in een gebied wat Mile 1 wat wordt genoemd, Upstation. Buiten de drukte van de stad Bamenda, maar een supermooie omgeving; groen en heuvelachtig. En als we terug willen vanuit het centrum hoeven we ‘omhoog’ te wijzen en dan weten ze (als goed is) dat we Upstation bedoelen! Heerlijk om in zo’n shared taxi te zitten met 3 man achterin en 3 man voorin. Van Fred en Ad mag ik namelijk niet achterop een motor stappen i.v.m. de drukte van het verkeer en de vele ongelukken. Maar toch kriebelt ‘t ;).
Bamenda zelfs is dus vrij druk maar redelijk overzichtelijk. Het bestaat uit een grote ringweg met daartussen meerdere straten waar de foodmarket, de mainmarket en de Daily Life Supermarket verborgen zitten. De belangrijkste dingen voor ons. Afgelopen weekend zijn we lopend naar de stad gegaan (uiteraard slingerend heuvelafwaarts) en met mijn uitermate goedwerkend richtingsgevoel zaten we 4 uur later in een restaurantje; bepakt en bezakt met vers fruit en groente van de foodmarket en een grote pot jam van de supermarkt. Terug met de shared taxi namen we alleen een ietwat andere route door de stad ;). Op de markt is van alles en nog wat te krijgen; zelfs bloemkool en broccoli! Ik heb het idee dat ik de prijzen nu een beetje door heb en hoop dat we niet te veel afgezet zijn…

Rainy season…
En zo herfstachtig als het in Nederland schijnt te zijn, zo warm én regenachtig is het hier ook nog. Het droge seizoen zou eigenlijk al begonnen moeten zijn, maar evengoed heeft het serieus nog elke dag geregend. Het weer veranderd dus ook hier. Jammer dat er dan evengoed geen mango’s zijn ;).
De buien stellen echter meestal weinig voor. Een paar keer hebben we een flinke bui gehad met gister letterlijk de grote klapper! Tot 2x aan toe ;). Ten eerste is er een kleine lekkage in onze living waardoor ik onderuit gleed (klap 1 ja..) en ten tweede is er een boom omgevallen op mijn slaapkamer: klap 2!
Ik merk echter wel dat het steeds heter begint te worden; de zon wordt al feller vergeleken met 2 weken terug.
En het leuke/ handige is dat in de regen veel motors een paraplu óp hun motor hebben, wat een uitvinding. Kan wel zeggen dat ik ’t ook wil, maar ik blijf toch liever een mooi-weer-rijder ;). En ik heb er niets aan, want ik mag niet op achterop de motor..:D!

Toevallige ontmoetingen
We hebben al verscheidene andere mensen ontmoet; met name Westerlingen die hier (al jaren) wonen, zoals Nicolien en Joe. Een Nederlands-Kameroens stel waar we al 2x zijn geweest. Hoe er precies te komen: via de hospital-roundabout-, eerst een kerkje vinden en dan bij het volgende zebrapad naar links. Juist. Gister er gelukkig met Fred heen gereden: een heerlijke kip-curry maaltijd gehad met fruit, groente, kokos en een heerlijk koel biertje. Een geweldig stel! Ik begrijp waarom de andere koppels ook vaak bij hun waren ;). Toen we weggingen kregen we nog een paar varkenshaasjes mee en een tros bananen, lekker!!
Wel valt ’t me op dat ik hier met name met oudere mensen omga… Komt vast nog wel verandering in!


Voor deze week gaan we weer lekker verder bemoeien met de indeling van de klassen en het verbeteren van een hoop aantal punten. Vrijdag staat er een ouder-meeting gepland. Benieuwd welke ouders er op af komen en of wij wat kunnen betekenen voor ze!

  • 27 Oktober 2014 - 19:27

    Tiny Vriend:

    Hee Laura
    Dat zijn al weer leuke verhalen hoor en leuke foto,s
    ik hoop dat het verder ook allemaal goed blijft gaan .
    ik wens daarom ook veel succes en heel veel plezier daar het klinkt in ieder geval heel goed daar in kameroen Gr van ons

  • 27 Oktober 2014 - 19:31

    Harleypapa:

    Heej Yamaluis,

    Als ik het zo zie is die paraplu groot genoeg om ook de passagier te beschermen dus kun je gerust achterop uiteraard in 'n rustige omgeving, dat slingerend heuvel afwaarts kwam dat soms dor dat biertje dat je genuttigd had :) ik zag dat je toch nog 'n zwart-witfoto had weten te produceren of was dat na bewerken op de computer hier gaat alles z'n gewone gangetje morgen weer 'n nieuwe cursu en zaterdag mooi met de trein 'n dagje naar Assen.

    Groeten ui t Lutjebroek van Harleypapa & Mama ;)

  • 27 Oktober 2014 - 19:40

    Anja Blaauw :

    Hi Laura,

    Jij kan schrijven zeg !
    Niet te geloven. Ik heb alles gelezen. Geweldig werk doe je daar weer.
    Ik wens je nog veel plezier daar.
    Je hebt ook al op de nieuwe route 66 tour gereageerd zag ik. Dank je.
    Nou meid, als we elkaar weer zien heb je vast veel te vertellen.

    Veel plezier nog en tot ziens op de tour.

    Anja Blaauw

  • 27 Oktober 2014 - 19:45

    Anja:

    Hee luis!

    Wat kan je toch mooi vertellen hè! Het is net of ik er bij ben! En wat een leuke foto's! Ze zijn echt blij met je.
    Heel veel plezier!!

    Xx

  • 27 Oktober 2014 - 19:51

    Hein En Gerdine:

    Wat een verhaal weer! Echt super!
    Mooie foto's ook, zo kunnen wij ons ook een beetje voorstellen hoe het daar is.
    Het eten is ook beter dan in Ghana zo te lezen!!
    Luis, heeeeel veel succes de komende dagen en vrijdag met de ouder-meeting.

    Liefs Hein en Gerdine

  • 27 Oktober 2014 - 19:56

    Mireille:

    Hoi Laura,
    hebben jullie die chocopasta bij de white-manstore gehaald? Zo niet dan moet je daar echt eens heen. daar hebben ze echte nutella en goudse kaas. Zit op commurcial avenue vanaf jullie gezien bijna op het eind .Tegenover de western Union. Was altijd mijn uitstapje van de week, dat en een internetcafe. Groetjes aan Ad

  • 27 Oktober 2014 - 21:08

    Marleen Visserrr:

    Heeeey Lauraa!!

    Klinkt allemaal heel goed en klinkt alsof je weer veel kan betekenen daar voor de kindjes! Wat super goed zeg!! Is het eigenlijk vergelijkbaar met Ghana of totaal anders?
    Keep going on mateee :D

  • 27 Oktober 2014 - 21:21

    Karin:

    Hey collega,

    Wat leuk weer je verhalen te lezen over wat je doet en meemaakt.
    Jij vrijdag meeting met de docenten gehad, wij hebben ergocoachscholing weer overleefd voor dit jaar!!!
    Nou genieten en heel veel suc6 met al jullie plannen!!

  • 27 Oktober 2014 - 22:11

    Bart Oud:

    Koeteldekoet, haha!

  • 27 Oktober 2014 - 22:25

    Suzan :

    Hey Laura,

    Leuk geschreven weer! Volgens mij heb je het er wel naar je zin :-) Hopelijk geen schade in je slaapkamer?
    Veel plezier en succes verder met wat je daar doet!!

    Groetjes

  • 28 Oktober 2014 - 05:51

    Marloes:

    Zie ik dat nou goed? Chocopasta met banaan, verrukkelijk!

    Je verhalen zijn weer geweldig, super!

    Xxxxx

  • 28 Oktober 2014 - 09:00

    Karin:

    Hey Lau,

    Wat super om je verhaal van de afgelopen week te lezen.
    Zo te horen vermaak jij je prima daar.
    Ik wens je voor de komende week succes met het indelen van de klassen.

    xxx Karin

  • 28 Oktober 2014 - 10:18

    Marieke:

    Hee Lau,

    Wat een toppertje ben je toch!
    Heerlijk om je verhalen te lezen! Geniet!!
    Succes en wat zullen ze blij met je zijn!

    x

  • 28 Oktober 2014 - 11:07

    Rika Visser:

    Fijn om jou verslag te lezen , en dat alles goed gaat en je meteen nuttig werk kan doen.
    Vrolijke kinderkoppies die vast heel blij zijn met jullie!!!
    Lieve groetjes ome gerrit en tante rika

  • 28 Oktober 2014 - 14:56

    Erika Vlasman:

    Hoi Laura,

    Wat leuk om allemaal te lezen!
    En ook om jou te zien in totaal andere omgeving dan in een sportmassage examen ruimte :-)
    Wat hebben wij het hier toch luxe, kraan aan en hup een warme douche...
    Zorg goed voor jezelf, kun je ook goed voor iedereen daar zorgen.
    Veel succes daar de komende tijd!

    groetjes Erika

  • 28 Oktober 2014 - 19:20

    Cin:

    Haha, van elleboogflubbers tot ik merk dat ik voornamelijk met oudere mensen om ga ;). Lautje, we zijn bijna 30 he, ;). Leuke verhalen weer meid, fijn dat je je goed nuttig kunt maken en dat je je goed vermaakt. Hopelijk worden de muggen iets minder actief als de regen beetje stopt? Straks kom je met een gebruind en open gekrabd lichaam terug ;)
    Veel plezier weer!

    ps en goed luisteren naar de mannen he!
    xx cindy en chris

  • 28 Oktober 2014 - 19:51

    Esmeralda:

    Hey Laura,

    Jammer weer van die muggen, maar verder heb je het naar je zin zo te lezen en te zien op de foto's.
    Leuk hoor, om die gouwe ouwe rolstoelen weer voorbij te zien komen. Super dat ze daar nog nuttig werk doen, terwijl ze hier allang bij de ijzerboer op de stapel hadden gelegen.

    Grtz es

  • 28 Oktober 2014 - 21:33

    Nicolette:

    Hoi Laura,
    Klinkt geweldig allemaal! Brings back memories! Nog veel plezier. Ik blijf je volgen.
    Groetjes,
    Nicolette

  • 29 Oktober 2014 - 10:25

    Cornelly:

    Hoi Laura,

    Wat weer leuke verhalen en foto's, je kan zien dat ze blij met je zijn
    en jij met hun!!
    Succes maar weer.

    Groetjes, oom Paul en tante Cornelly

  • 30 Oktober 2014 - 16:24

    Gerda Van Vliet :

    Hoi Laura,

    wat een geweldige verhalen, weer, en het is met jou ook nooit saai he,?is toch bijna je slaapkamer naar de fielestijnen gegaan....... D
    enne dat van die muggen, dat hoort bij jou, heb je geen Deet mee? wij hebben net gekocht want as dinsdag gaan wij naar Suriname op vakantie, maar wij blijven je volgen hoor!

    groetjes Jan en Gerda

  • 30 Oktober 2014 - 22:30

    Buuv:

    Wat een verslag! Leuk om te lezen. en de Foto's Voegen de rest Toe.
    Veel succes
    groetjes buuv

  • 04 November 2014 - 12:04

    Margreet:

    Hey Laura,
    Gaat je goed daar zo te lezen!
    Fantastische foto's.
    Tja.... rondje motor....ha,ha maar dan zonder plu!!
    Groetjes Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Bamenda

Laura ontmoet Kameroen

Jahoor, daar ga ik weer! Ik kan er geen genoeg van krijgen en de onrust in mijn lijf zegt; WEGWEZEN! Dus nu op naar... KAMEROEN!

Hier zit het Treasure Centre in Bamenda, in het Westen van Kameroen. In het Treasure Centre komen kinderen met een verstandelijke beperking en de docenten/ begeleiders willen graag meer ondersteuning voor deze kinderen, zodat ze op de best mogelijke manier geholpen worden om hun zelfbeeld, zelfvertrouwen en ontwikkeling te ontplooien.

Dit keer ga ik daardoor meer werken aan gedragsmatige kant van de kinderen i.p.v. daadwerkelijk als oefentherapeut Mensendieck. Ik zal gaan kijken naar de indeling van de klassen, naar passende activiteiten en de basiskennis van de docenten te vergroten.

De eerste 5 weken zal Ad Lock met mij meegaan; een psycholoog die al vaker naar Kameroen is geweest. Na die 5 weken sta ik er alleen voor en zal ik proberen om met die doelen verder te gaan. Wat wij gaan doen is het vervolg van 2 koppels van 2 die in 2013 en 2014 heen zijn geweest.
Tot rond de kerst zal ik deze doelen voort gaan zetten om daarna nog even een paar weekjes rond te trekken in Kameroen. In het Engelse gedeelte wel te verstaan. Op z'n Frans rondtrekken is niet echt aan mij besteed denk ik...

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2015

Voulez-Vous Rot op! Time to go!

29 December 2014

Merry Christmas at Mount Cameroon!

19 December 2014

Mission (in)completed; De wereld is verbeterd!

09 December 2014

Yes Sister, No Sister..!

28 November 2014

Met (on)geduld kom je ver!
Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 804
Totaal aantal bezoekers 61901

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: