Merry Christmas at Mount Cameroon! - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Laura Visser - WaarBenJij.nu Merry Christmas at Mount Cameroon! - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Laura Visser - WaarBenJij.nu

Merry Christmas at Mount Cameroon!

Door: Clumsy Lawra

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 December 2014 | Kameroen, Limbe

Vakantie!!
De donderdag van m'n afscheid alles afgesloten en niets meer gedaan wat voor werk nodig was, heerlijk! De vrijdag gebruikt om de laatste spulletjes te halen voor de trip naar Mt. Cameroon en daarna bij het zwembad van het Ayaba Hotel gerelaxed. Een wat kleiner zwembad dan bij het Mawa Hotel, maar wel in een mooiere omgeving, dichterbij én goedkoper!
In de stad ook nog een paar 'pimp my bike' dingen gekocht voor m'n eigen motor en dus de laatste etenswaren en drinken voor de komende trip.
Zaterdag en zondag ben ik naar Kumbo gegaan waar de jaarlijkse horseraces werden gehouden. Eerst met de shared taxi naar Mobil waar ik normaal bestormd wordt voor een busje naar waar dan ook. Nu moest ik zowaar 3 minuten wachten tot ik belaagd werd, maar er zou vrij snel een busje naar Kumbo gaan. Volledig volgepropt uiteraard. Had wel weer het voordeel dat ik zó krap zat dat ik m'n benen niet meer voelde :)! Voelde dus ook niet dat ik eigenlijk erg beroerd zat..
Ik zou worden opgewacht door Esly, een meid uit Nederland die ik weer via Caroline heb ontmoet. Ik kon ook in haar appartement slapen in het superdroge en stoffige Kumbo. Zij is betrokken bij de organisatie van de horseraces, waardoor we een ereplekje hadden op de tribune tussen alle Fulani Moslimmannen. En meer specifiek ging het vanuit de Mboro-stam, een tribe van de Fulani die in een groot deel van Afrika zijn te vinden.
Ook hier waren de Fulani goed te herkennen aan de smallere gezichten, langere neuzen en o.a. lichtere huid.
Het duurde uiteraard even voordat alles echt begon, maar ik was lekker om me heen aan het kijken naar de mooie mensen met hun mooie gekleurde gewaden.
Ik had geen idee wat ik er van voor moest stellen en dacht dat het om wedden ging en dat ze gewoon door de straten ofzo zouden racen...
Maar Moslims mogen niet wedden, dus het was een ander soort paardenraces. Ze werden bereden door jonge kinderen tussen de 8 en 12 ofzo.. Ze moesten 4 rondjes om een 'voetbalveld' rennen en ze hadden geeneens stijgbeugels of een zadel! Ik zou er bij de start al zijn afgerold... Er is dan ook een kind in het ziekenhuis beland; niet ernstig, maar toch...
Het was bijna nog leuker om naar het dolenthousiaste publiek te kijken waar een paar Fulanimannen tussen zaten die ook een paar paarden hadden die meededen. Lollig:).
Na de horseraces zijn we stoffig en wel naar Esly's appartement gegaan. Lekker gedoucht en daarna met een groepje wezen eten in een restaurantje.
De volgende dag zou beginnen om 9 uur met een voetbalwedstrijd. Wij zaten dan ook braaf paraat, maar de wedstrijd begon uiteraard pas om 12 uur. Het duurde dan ook iets langer voordat de semi-finals van start gingen. Het ging er wat sneller aan toe, omdat nu alleen nog de snelste paarden over waren uiteraard. Wel lollig dat één paard weigerde om überhaupt van start te gaan en doodleuk het publiek inliep. Help!
Tussen de semi-finals en de echte finals werd er 'Fantasia' gehouden. Hierbij waren een aantal paarden mooi versierd en bereden door mannen. Onder typische Afrikaanse muziekbegeleiding dwongen ze de paarden om allerlei rare bokkesprongen te maken. Het leek voor mij dan ook net alsof het allemaal agressieve paarden waren, maar als goed is hadden ze ze perfect onder controle. Denk ik... Was wel enorm stoffig geworden door de droogte, het rennen en het springen.
Hierna moest ik echt weg, anders was het moeilijker terug komen in Bamenda. Vooral in het donker..
Toen ik met de bike naar het carpark ging, kwam er direct al iemand op me afgerend. Vast niet vanwege m'n charmes... Hij wilde gewoon z'n busje naar Bamenda vol hebben. We vertrokken dus snel, omdat ik de gewilde laatste was :).
Na een superstoffige 2 uur hobbelen, opgepropt tussen een paar stevige Kameroense dames in Bamenda beland. Tijd voor een frisse douche... Was er voor de eerste keer in mijn verblijf geen water! Shit happens... Dus maar beetje provisorisch 'gedoucht'.
De volgende dag was er gelukkig wel weer water, moest het appartement namelijk nog schoonmaken en alles wassen..

Bafut...
Maandag samen met George en Emma naar Bafut gegaan waar een jaarlijks festival was. De grote dag moest echter nog komen, waardoor het voor ons nu niet veel voorstelde: een dansgroep gezien die de 'bottle-dance' deden op eentonige muziek..
Dus we waren snel weer terug in Bamenda waar we alvast een kaartje kochten voor de reis naar Buea. Vanwege kerst was al het vervoer namelijk vrij druk (en uiteraard soms ook ietwat duurder..).

' s Avonds al m'n spullen gepakt en een grote tas achtergelaten met onbelangrijke spullen. Maar toch belangrijk genoeg om mee terug te moeten nemen. Om nou te gaan reizen met het mandje wat ik van het Treasure Centre heb gekregen...

Op naar Buea!
Om half 8 hadden we afgesproken bij het busstation van Grand Jeannot. Een grote bus waar je redelijk comfortabel kan zitten. Mits er geen Kameroense dame naast je zit met een doos en 2 handtassen..
Onderweg 1x echt gestopt voor een pauze en meerdere keren om iemand te droppen. Hierdoor waren we 10 uur later dan ook pas op de plaats van bestemming... Maar onderweg wel veel mooie bergen en velden met plantain, pawpaw en rubberbomen gezien! Onderweg kon je ook heel goedkoop fruit kopen, maar om nou te reizen met 5 ananassen... Niet zo praktisch ;).
Dus laat in Buea beland waar we ons eerst nog moesten melden bij het toeristenbureau vanwege de trip naar Mt. Cameroon.
Om half 10 waren we eindelijk in een Presbyterian Guesthouse beland..

Survived The Mount Cameroon!
Een bergmassief die ook wel de Mongo-mo-Ndem wordt genoemd, oftewel Mountain of Greatness. De berg zelf wordt ook de Mongo-ma-Lobo genoemd, oftewel de Mountain of Thunder... Klinkt onheilspellend..;). Deze berg, beter bekend als de Mount Cameroon is met z'n 4095 meter de hoogste van West-Afrika. En deze hoogste berg heeft dit dametje beklommen!! Een berg van tegenstellingen: rainforest en lavaflows, as en gras, steil en soms wat vlakkere gedeeltes, een enkel stroompje water en vuur, kou en zweten! Kortom...een uitdaging!
De eerste dag 6 uur gelopen; de zwaarste dag doordat er vrij steile stukken tussen zaten.
Het begon in het rainforest en we doorkruisden meerdere soorten landschap als savanne en lavavelden van de eruptie van 1999 en 2000. Bizar om te zien hoe dat gevormd kan zijn. Deed me heel erg aan IJsland denken! Verwacht je niet echt in Kameroen...
De eerste nacht (kerstavond!!) sliepen we in een tentje bij hut 2 op een hoogte van 2875 meter. Onze kerstmaaltijd bestond uit pasta met tonijn. Smaakte erg goed! We hadden o.a. een fles whisky mee die gretig werd leeggedronken (niet door mij..) en lagen braaf om half 8 in ons krappe tentje met z'n drietjes. Lekker "cosy", als de een zich omdraaide was de ander verplicht zich ook om te draaien...
1e Kerstdag om 7 uur begonnen met lopen. Het was niet extreem zwaar, maar we hadden er absoluut geen tempo in. Na elke paar meter moesten we echt even uitrusten! Of dat door de hoogte kwam of m'n conditie...
Het scheelde wel dat we een gids én 3 porters bij ons hadden die onze spullen sjouwden: eten, kerstcadeaus (!!), 6 flessen water per persoon, kleren en slaapspullen en de tent. Ik zou achterover vallen met al dat gewicht..
Kreeg 't trouwens voor elkaar om te vallen in 't enige watertje wat we gezien hebben in 3 dagen. Best knap.. Misschien had ik ook niet op dat losse boomstammetje moeten stappen.. ;)
4 Uur later hadden we eindelijk de summit bereikt na een winderige en slome tocht in de brandende zon. We hadden cadeautjes voor elkaar gekocht die we op de top zouden openen. Van Emma kreeg ik een opblaasgeit die ik Daisy heb genoemd (puur omdat we even een misverstand hadden door mijn gebrekkige Engels..;)). En van George kreeg ik een muts van Bob Marley in de kleuren van de Kameroense vlag. Lol!!
Uiteraard ook een paar kerstliedjes erbij, dus het kerstgevoel was compleet :D. Daarna genoten van het uitzicht op het bergmassief. Geen uitzicht op de oceaan, maar helderder dan we hadden verwacht! En de 'kou' viel ook alles mee gedurende de hele tocht. Gelukkig, want had geen winddicht jack bij me...
We moesten i.v.m. de tijd echter weer snel door en gingen via de andere kant van de berg naar beneden. Dat ging een stuk makkelijker door het mulle as van de vulkaan. Uiteraard zaten m'n schoenen helemaal vol en was ik nog een keer onderuit gegleden...:).
De tocht ging verder over lavavelden, mooi kraters, bergen, savanne en.... VUUR! Door jagers was vuur gemaakt, wat ook ons pad kruiste en waar we dus doorheen moesten. Help! Viel uiteraard wel mee, maar toch bizar!
Uiteindelijk kwamen we de toppen van het regenwoud weer tegen: dat betekende dat we bijna bij ons kamp, 'Man's Spring' waren. Totaal afgepeigerd na 10 uur lopen... De tent werd gelukkig weer voor ons klaargezet en onze zelfmeegebrachte spaghetti werd voor ons gekookt. Mét echte Edammerkaas en een heerlijk lauw biertje ;). Een speciale eerste kerstdag!
Weer op tijd in bed en de volgende dag ook weer vroeg uit de tent.. 7 uur lopen voor de boeg op m'n wandelsandalen.. Eerst weer een stukje rainforest, een stuk savanne en nog meer regenwoud en farmland. Liep niet altijd even prettig, maar dat had misschien meer met m'n blaren te maken ;)..
Uiteindelijk kwamen we na 7 uur weer in de bewoonde wereld aan, smerig en hoogstwaarschijnlijk minder lekker geurend.. :)
We hadden ook nog een stuk gelopen over het as van lava en in de wolken met af en toe groene planten. Heel surrealistisch, als een sprookje ofzo. Net zoals de normale weg nu aanvoelde;)!
Bij het toeristenbureau de spullen weer ingepakt, de porters en guide bedankt voor het aanhoren van ons geklaag en het sjouwen uiteraard ;).

Op naar Limbe!
Nadat alles afgehandeld was zijn we via 3 taxi’s naar Limbe gegaan, naar een supermooi en best luxe hotel - het Tsaben Beach Hotel bij Mile 11- met bar áán het strand wat ik per toeval gevonden had via een postkaartje :).

Hier lekker geluierd, gedoucht en geprobeerd om mezelf schoon te boenen. Half gelukt...;). Een welverdiend biertje gedaan bij de bar aan het strand. Wat wil je nog meer?!
De volgende dag heerlijk lui aan het strand met m'n spierpijnbenen op een ligstoel geluierd met af en toe een duik in de warme oceaan met op sommige stukken lava of as als (vulkanisch) 'zand'.
Heerlijk om zo te relaxen na 3 mooie, maar lange dagen op het bergmassief van de Mountain of Greatness (great musclepain ja...)

Het was zeer bijzonder om kerst op zo'n manier te vieren, a X-mas to don't forget. Sorry family!!

In Limbe nog naar het Wildlife Centre gegaan, waar vooral veel apen waren die bevrijd waren van de illegale handel. Sommige waren ook zeer wild en niet echt te vertrouwen! Het was een kleine 'dierentuin' waar we dus snel doorheen waren. Het stond waarschijnlijk nog het meest bekend om de lekkere pizza's die gemaakt werden in het bijbehorende café ;).
Daarna nog het centrum van Limbe ingegaan naar Down Beach. Dit viel echter dik tegen vergeleken bij 'ons' strand. Een vrij vies strand met uitzicht op een boortoren. Mooi hoor..
We waren dus snel weer terug om nogmaals te genieten van een koud biertje en de keus tussen vers gegrilde vis of kip aan het strand. Wat een zwaar leven...

Vanaf nu gaat de reis alleen (George en Emma moeten weer aan 't werk) verder naar Kribi en onbekende bestemmingen. Met als doel een leuke bestemming zien te vinden om nieuw jaar te vieren. Eens kijken of het leuker zal worden dan m'n 'onvergetelijke' jaarwisseling in Ghana :). Dus....voor jullie alvast een fijne jaarwisseling in het iets koudere Nederland...;)!

De meeste foto's moeten nog even op zich laten wachten, dit alles gaat via een enorme omweg nu... Maar toch een beetje een indruk zo!


  • 29 December 2014 - 12:46

    John En Debby:

    Hey die Laura,
    Wat ben je een kanjer! Zo stoer deze hoogste berg beklommen onder geen makkelijke omstandigheden. Alleen als John hoort dat je dat op sandalen hebt gedaan.....Bergschoenen zal hij roepen! Wat een mooie ervaring moet het zijn geweest en prachtige afwisselende natuur. Oud en Nieuw moet ongetwijfeld leuker gaan worden dan in Ghana :-). We wensen je dan ook een prachtige jaarwisseling en een goed begin van 2015! Veel liefs van John en Deb

  • 29 December 2014 - 12:51

    Harleypapa:

    Heej Yamaluis,

    Je hebt weer mooie foto's gemaakt alleen miste ik die van dat blikje Heineken, was er niets bij voor (pimp your fathers bike) :) mooi dat je die berg beklommen hebt die whisky zou ik trouwens ook niet moeten hebben, was het ook zo dat als de een 'n scheet gaf dat de anderen dat ook verplicht waren te doen, we hebben gister lekker oliebollen gegeten maar na in totaal 14 stuks was ik toch wel voldaan en stond m'n buik behoorlijk bol, oudjaar vieren we bij Sjaak en Tilly en Nieuwjaar bij Hans en Annegré het is hier nu ,n beetje wisselend weer dan weer zon en dan weer regen vandaar dat ik al zo vroeg achter de computer zit, ik zou zeggen een goede reis verder en tot over 'n dag of 14.
    Groeten uit Lutjebroek van

    Harleypapa & Mama

  • 29 December 2014 - 13:36

    Cin:

    He lau!
    Je kunt wel zo'n kinderprogramma maken; survival africa ofzo! Wist trouwens niey dat je zo'n horsefan bent! Haha genoeg paarden voor heel 2015 gezien.

    Plezier met de jaarwisseling, volgende keer maar weer gewoon noord holland?
    Ben benieuwd! ;)

    X Cin

  • 29 December 2014 - 14:03

    Rika Visser:

    Je werk goed afgesloten en spannend wat er nu allemaal op je pad komt.Weer een heel andere omgeving laura met de droogte en lava gebergte , en nu alleen verder , hoop dat je nog fijne mensen zal ontmoeten en mooie gebieden.
    Het zal vast een jaarwisseling worden om niet gauw te vergeten zo in dit verre land , en voor het nieuwe jaar alle goeds .Lieve groetjes ome gerrit en tante rika.
    wij gaan met de fam .op 1 jan. bij hans en annegre oude herinneringen ophalen door oude platen te draaien dus dat wordt ook vast gezellig !!

  • 29 December 2014 - 21:35

    Marieke:

    Hee Lau,

    Wat weer een mooi verhaal! Super leuk om te lezen! Wat een ervaring, super gaaf!
    Geniet van je laatste dagen daar in Kamaroen en voorzichtig. Tot snel.

    Dikke kus!!

  • 30 December 2014 - 11:10

    Cornelly :

    Hoi Laura,

    Nog veel plezier deze laatste paar weekjes, een fijne jaarwisseling
    en alvast een gelukkig nieuwjaar!

    Liefs,Oom Paul en tante Cornelly.

  • 30 December 2014 - 13:33

    Bart En Sas:

    Bijna geen fotos zegt ze dan!! Hoe fantastisch!! Had je na die andere wandeling ook niet al eens geen stromend water meer? Toch de Kameroense luxe mee mogen maken hahaha.... Genietse en ik ben benieuwd waar je terecht komt morgen!!
    Nog minder dan 2 weken....

    xxx van ons

  • 30 December 2014 - 20:42

    Karin:

    Hey collega,
    Lekker nog aan het genieten van een welverdiende vakantie zo te lezen.
    Geniet er nog even van voordat je weer naar het koude kikkerlandje Nederland terug vliegt.
    Fijne en hopelijk gezellige jaarwisseling!
    Tot in 2015.
    Groetjes, Karin

  • 02 Januari 2015 - 19:46

    Esmeralda:

    Hey Laura,

    Gefeliciteerd met je overwinning in de bergen en een gelukkig nieuwjaar!!!
    Volgens mij heb je het nog reuze naar je zin, maar het zit er alweer bijna op daar. Geniet nog maar even met volle teugen. Proost ;)

    X Es

  • 05 Januari 2015 - 22:23

    Margriet Mars:

    Hoi Laura,
    wat stoer dat je die berg beklommen hebt! Lijkt me een enorme tocht (7uur lopen). En hebben jouw voeten het goed volgehouden, ook die ene teen?
    Apart om de lava op de foto's te zien en de verdere natuur. Zal geweldig zijn geweest om daar te lopen en rond te kijken.
    Ik hoop dat je nog leuke laatste weken hebt. Ben blij dat je binnenkort weer terug bent :-).
    Groetjes, Margriet

  • 05 Januari 2015 - 22:26

    Margriet:

    Laura,

    P.S. die jurk is echt iets voor jou! Zou hem lekker dragen als je terug bent!
    Groetjes, Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Limbe

Laura ontmoet Kameroen

Jahoor, daar ga ik weer! Ik kan er geen genoeg van krijgen en de onrust in mijn lijf zegt; WEGWEZEN! Dus nu op naar... KAMEROEN!

Hier zit het Treasure Centre in Bamenda, in het Westen van Kameroen. In het Treasure Centre komen kinderen met een verstandelijke beperking en de docenten/ begeleiders willen graag meer ondersteuning voor deze kinderen, zodat ze op de best mogelijke manier geholpen worden om hun zelfbeeld, zelfvertrouwen en ontwikkeling te ontplooien.

Dit keer ga ik daardoor meer werken aan gedragsmatige kant van de kinderen i.p.v. daadwerkelijk als oefentherapeut Mensendieck. Ik zal gaan kijken naar de indeling van de klassen, naar passende activiteiten en de basiskennis van de docenten te vergroten.

De eerste 5 weken zal Ad Lock met mij meegaan; een psycholoog die al vaker naar Kameroen is geweest. Na die 5 weken sta ik er alleen voor en zal ik proberen om met die doelen verder te gaan. Wat wij gaan doen is het vervolg van 2 koppels van 2 die in 2013 en 2014 heen zijn geweest.
Tot rond de kerst zal ik deze doelen voort gaan zetten om daarna nog even een paar weekjes rond te trekken in Kameroen. In het Engelse gedeelte wel te verstaan. Op z'n Frans rondtrekken is niet echt aan mij besteed denk ik...

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2015

Voulez-Vous Rot op! Time to go!

29 December 2014

Merry Christmas at Mount Cameroon!

19 December 2014

Mission (in)completed; De wereld is verbeterd!

09 December 2014

Yes Sister, No Sister..!

28 November 2014

Met (on)geduld kom je ver!
Laura

Ik ben Laura! En ik heb weinig rust in mijn kont, dus het wordt soms tijd om weer even weg te gaan; weg van het werk, weg van Nederland, weg van het 'normale' leven :). In mijn vrije tijd zorg ik er altijd voor dat ik wat te doen heb; sporten, lezen, motorrijden, vriendinnen, vrienden en feestjes. Naast mijn vrije tijd ben ik als oefentherapeut Mensendieck ben ik werkzaam in mijn eigen praktijk in Volendam en als kinderoefentherapeut in Heerhugowaard.

Actief sinds 05 Maart 2012
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 61933

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 01 April 2020

Laura en Roy ontmoeten Azië!

09 Oktober 2016 - 08 Januari 2017

Laura ontmoet Oeganda!

13 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

Laura ontmoet Kameroen

31 Juli 2012 - 03 Januari 2013

Laura ontmoet Ghana...

Landen bezocht: